Sadel till svängd, kort, bred häst??

strega

Trådstartare
Jag är på jakt efter en ny dressyrsadel till min sällsynt knepiga lilla häst. Han har väldigt kort, bred o svängd rygg. Dessutom har han stora bogar och är hyperkänslig :crazy:
Amerigo DJ passar perfekt men jag kollar lite på alternativ. Är det någon som vet en sadel som skulle kunna passa? Den får gärna vara åt close contact hållet...

Sv: Sadel till svängd, kort, bred häst??

Förutom Amerigo så skulle det vara Prestige och Jaguar då...

Vet någon insatt person vilken modell Jaguar respektive Prestige skulle kunna passa?
Om det passar på "normala" hästar så funkar det inte på min lille grabb :D

Jag är också på jakt efter en dressyrsadel och min häst har samma typ av rygg som din. Verkar vara väldigt svårt att hitta något men jag har fått tipset om 2 sadlar som ska kunna passa och det är Zaldi Magnum och Marjoman Viena. Magnumen har jag provsuttit och klämt och känt på och den verkar som ett bra alternativ. Marjoman har jag ingen erfarenhet av. Ser iof väldigt trevlig ut på bild, men det hjälper ju inte så långt.
Kanske någon annan har någon erfarenhet av Marjoman här?

Jag är på jakt efter en ny dressyrsadel till min sällsynt knepiga lilla häst. Han har väldigt kort, bred o svängd rygg. Dessutom har han stora bogar och är hyperkänslig :crazy:
Amerigo DJ passar perfekt men jag kollar lite på alternativ. Är det någon som vet en sadel som skulle kunna passa? Den får gärna vara åt close contact hållet...

Vad menas med att ryggen är svängd? Har helt missat det utrycket ;)
Ulrika

Är svankig bättre? :angel: ;)
Det var faktiskt sadelprovaren som sa att han har svängd rygg - i motsats till rak...

Då har vi samma problem. min har också kort, bred o svängd rygg. tok letar efter hennes första sadel. ska rida in henne nu. men omöjligt att hitta :(.

Jag har en Prestige Modena. PMa mig!

County.
Annars har jag haft samma problem som du. Men hästen har sagt att hon bara vill ha Barefoot London och inget annat...

Jag har en källquist ecellent som jag stormtrivs i. Tydligen gör hästen det med. Han har enligt mig och andra rak rygg men konstigt nog verkar det som om sadlar för svängd rygg passar bäst.

Provat en Prestige 18tum på min 17tums häst. Den satt som en smäck och var inte alls stor på honom heller.

Hur kan en häst vara en 17 tum eller 18 tum?? Har inte det med storleken på sitsen att göra, dvs sizen på ryttarens bak :) Det har väl inget att göra med storleken på hästen, Eller??

Hur kan en häst vara en 17 tum eller 18 tum?? Har inte det med storleken på sitsen att göra, dvs sizen på ryttarens bak :) Det har väl inget att göra med storleken på hästen, Eller??

Jo, men om hästen har kort rygg så kanske en 18 tums sadel helt enkelt inte får plats utan max en 17 tum? Men sen beror det ju på modellen/utformningen på sadeln vilket då gör att även om två sadlar har samma tum storlek så kan dom ändå vara olika långa på hästens rygg.

Det hänger på hästens rygg mer än ryttarens bak. En för stor sadel ligger och trycker över de revben som inte har stöd i bröstbenet. Inte bra. För mycket mjukdelar och organ där.

Jag har en 17 kjellquist på nu. Har haft en 17.5 albion som var för stor. Provat en 18 prestige som låg som en smäck. Precis som annan skrev så hänger det också på utformningen av bommen.

Jag har en Morris & Nolan (kolla radannonserna). Beskrivningen låter som vår häst (arab) och den låg bra på honom.

Ok, då är jag med. Jobbigt bara om man som ryttare behöver större än vad hästens rygg klarar ?? Tråkigt läge :(

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka