sadel till shettis

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi ska köpa shettis till våran dotter och med valacken vi är spekulant på följer det inte med någon utrustning. Nu står jag i valet och kvalet på vilken typ av sadel jag ska köpa.

Det finns ju ponnyputor som verkar behagliga för ponnyn men vad jag förstod så är de gjorda till barn som är max 6 år. Isf innebär det ju att hon bara kan ha den i rvå år. Sen finns det ju westernsadlar. Hur pass bra är de egentligen tillverkningsmässigt? Vet ju att billiga vanliga westernsadlar kan rent av vara skadligt för hästen och färliga att rida med. Sen finns det ju lite vanlga sadlar också men eftersom utbudet inte är så stort på shettissadlar så måste det ju innebära att det kan bli ganska svårt att hitta en som passar?

Har ni några bra tips och förslag? Vet ni om något företag som säljer bra ponny utrustning (främst sadlar förstås) så länka gärna! :)
 
Sv: sadel till shettis

Wintec har små sadlar till shettisar men de blir ju lite dyrare än att köpa typ ponnyputa på Hööks eller Börjes. Westernsadlarna till shettis blir inte så stora i sätet då de är stora och tar mkt yta av den korta ryggen (Har erfarenheter själv). Jag skulle personligen köpa en ponnyputa när barnet är så pass ungt och byta sadel om några år till en mer "riktig" Typ Wintec (en sådan hade vi) eller Hubertus. I övrigt tycker jag att Hööks har bra saker till småhästar det blir inte samma slitage av så små lätta ryttare och så små hästar. Börjes grejor är också ok till dessa små lätta ryttare och deras små inte "så starka" ponnysar ;)
 
Sv: sadel till shettis

Inte hööks sadlar...
Köpte en sådan till vår shettis pris runt 1000kr.
Efter ca 1 års användning bedrövlig, ser ut som den vore använd minst 10år.
Färg släppt, sömmar släppt stor besvikelse..
Bla sadeln var svart numera är den brunaktig.
Satsa på en riktig sadel det lönar sig.
mvh El
 
Sv: sadel till shettis

Nu menade jag INTE de billiga läderartiklarna på på H**ks o Bö**es utan syntetponnyputan och täcken lindor och sådant Kan absolut inte rekommendera deras billighetsläder varken träns eller sadlar!
 
Sv: sadel till shettis

Köp INTE hööks och börjes ponnyputor!
Dom är riktigt dåliga. Lägger sig på ryggraden och har allmänt dålig passform.
 
Sv: sadel till shettis

Sadlarna från Griffin eller Maxam kanske? Vet att det ska finnas en ponnysadel där.
 
Sv: sadel till shettis

tja hon kommer att får rida så ofta hon vill så det varierar ju säkert väldigt. Vad är detta för sadel? Vart finns den?
 
Sv: sadel till shettis

e-bay!!! :banana: Åh att jag inte tänkte på det själv! Har ju köpt en massa prylar därifrån. Men frågan är om man vågar köpa sadel utan att prova den, shettisar är ju som vilka hästar som helst med olika förutsättningar för olika sadlar. Hmmmmm
 
Sv: sadel till shettis

Griffin och Maxam....ursäkta men du vet att jag inte har koll på engelska prylar, vart hittar jag de sadlarna?
 
Sv: sadel till shettis

Beror på vilken du köper! Om du kommer över en billig Safari så har de ju flyttbara bossor. Och sadeln jag länkade till först passar alla shettisar.
 
Sv: sadel till shettis

Fillifjonkan skrev:
shettisar är ju som vilka hästar som helst med olika förutsättningar för olika sadlar. Hmmmmm

Tänkte oxå på det, är det inte lika viktigt med en väl passande sadel till en shettis som till en stor häst.
 
Sv: sadel till shettis

Vi har en Wintec till våra shettis. Den har funkat bra och dottern som nu är 9 år kan fortfarande rida i den.
Du kan nog ringa Three Horses (0141-915 00 ) för att få veta var närmsta återförsäljare är.
 
Sv: sadel till shettis

Förlåt..de finns på H**ks ! Griffin sadlarna tycker jag är kanon bra de går på runt 3000 kr Maxam går på över 2000 kr.
Bekväma sadlar i syntet :)
 
Sv: sadel till shettis

Fjunet skrev:
Vem har påstått motsatsen?

Tja, det föreslås en massa sadlar men ingen frågar efter hur hästen ser ut.

Annars var det en generell fråga. För vem har påstått vad????
 

Liknande trådar

Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Indigo15
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 089
Senast: ufot
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 006
Senast: ylvalill
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 006
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Föl 2020
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp