sadel till shettis

Sv: sadel till shettis

Fillifjonkan skrev:
Vi ska köpa shettis till våran dotter och med valacken vi är spekulant på följer det inte med någon utrustning. Nu står jag i valet och kvalet på vilken typ av sadel jag ska köpa.

Det finns ju ponnyputor som verkar behagliga för ponnyn men vad jag förstod så är de gjorda till barn som är max 6 år. Isf innebär det ju att hon bara kan ha den i rvå år. Sen finns det ju westernsadlar. Hur pass bra är de egentligen tillverkningsmässigt? Vet ju att billiga vanliga westernsadlar kan rent av vara skadligt för hästen och färliga att rida med. Sen finns det ju lite vanlga sadlar också men eftersom utbudet inte är så stort på shettissadlar så måste det ju innebära att det kan bli ganska svårt att hitta en som passar?

Har ni några bra tips och förslag? Vet ni om något företag som säljer bra ponny utrustning (främst sadlar förstås) så länka gärna! :)
Är inte så hemma bland sadlar och märken då jag är körmänniska,men när min son red så hade vi en vanlig syntet sadel och en western sadel.Den förstnämnda var nog inköpt hos Börjes men jag köpte den som beg.Sonen började rida med synteten och det var väl ok,men när vi inskaffade western sadel så fick jag honom inte att rida i något annat.Han ville tom hoppa i western sadeln,men det gjorde han bara 1 gg,sen insåg han att synteten var bättre att göra sådana sysslor i.:p
 
Sv: sadel till shettis

Fats jag tycker att om det bara är färgen som släpper så spelar det inte så stor roll. Huvudsaken är ju att sadeln passar.
 
Sv: sadel till shettis

Och om färgen släpper så är det bara på med skokräm i rät färg funkar kanon!!! Brukar köpa jättebillig sko kräm med såndär skummgummi plutt på då är det bara att gnida in ett par gånger och låte orka ORDENLIGT (om man inte vill ha färgade ridbyxor) :)
 
Sv: sadel till shettis

Bra tips!!! Tack! :bow:
Fjunet länkade till en sida där de säljer en begagnad ponny sadel 13" där färgen släppt lite. De skulle bara ha 500:- för den. vi ska kolla ponnyn imorgon så den länken ska jag verkligen spara!
 
Sv: sadel till shettis

Många av de sadlar jag tipsat om är 1.) bestående av flyttbara delar 2.) bomlösa och i princip bara en läderlapp med ett handtag. Dessa sadlar passar i princip alla shettisar.
 
Sv: sadel till shettis

Hej
Min dotter är 4 år och jag köpte en ponnyputa, safari, till henne att ha att rida i. Den är kanonbra, går ju att ändra på så att den passar både a- och b-ponnyn i stallet. Är även typ mocka i sitsen som gör att hon inte glider omkring. Den ligger INTE och trycker på ryggraden! Hon kommer att kunna ha den i minst 2 år till, har haft den i 1 år. Perfekt till liten ryttare! / Angie
 
Sv: sadel till shettis

Safari är den vanliga sortens ponnyputa som bland annat finns på Hööks.
 

Liknande trådar

Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Indigo15
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 089
Senast: ufot
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 006
Senast: ylvalill
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 006
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Föl 2020
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp