Sadel till normal manke + bred rygg?

T

twiggy

Nu måste jag ha hjälp. Jag är på jakt efter en sadel till mitt lilla breda halvblodssto och det verkar ju stört omöjligt att få tag i någon som passar!!? Vill ha tips på dressyrsadlar som ni vet passar på breda ryggar. Jag har tidigare prövat Wintecs olika modeller med vitt järn men de vanliga dressyrmodellerna var alldeles för smala. Har också prövat den nya lite vidare Wintec-modellen med det vita järnet i, då låg sadeln perfekt men passade inte mej istället utan jag for runt som en liten vante i sadeln... :(
Jag vill ha tips på alla modeller som ni tror kan passa!

Jo, det vore nog bra men den finns bara i 17" och 17½" vad jag vet....

Jag har Frank Baines Capriole, sadeln är X-vid (105 grader, klädd bom) och sätet 17". Den känns inte stor alls och jag sitter bra (har stjärt av mindre modell).

Hej Jag brukar resonera till sadelköpare Normal vid sadel till en normal häst.Obs köp ej för vid sadel. Det brukar vara felet att man köper för vid, när man hellre ska ta en smalare.Carina :bump:

Jo, på dressyrsadlarna finns de storlekarna men på nya Wide finns bara 17" och 17½". Fler tips, snälla!

Olympic Jessica brukar vara ett säkert kort. Deras X-Wide (33) är ca 105 grader och brukar ligga bra på nästan allt!! Jag har en och den ligger superbra på hästarna, den har bra knästöd och medeldjup sits. Min kompis är sadelutprovare och VÄLDIGT ofta är det Olymic Jessican som är den sadel som ligger superbra, man kan tro att hon är återförsäljare eller nåt :angel: Jag gillar tyvärr inte sitsen riktigt för den är ganska bred att sitta i och jag vill ha sadlar med smal midja som tex County, Wellington, Edinburgh. Men vad gör man när hästskrället inte kan ha någon annan sadel :confused:

Smaken är ju som baken så många tycker tvärtom! Det kan ju vara värt att testa! Lycka till.

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025