Sadel till kallblod

Ponsse

Trådstartare
Jag vet att jag borde ta ut sadelprovare, men jag tänkte höra med er först om lite erfarenheter!

Jag vill ha en allround-sadel.
Jag har en haflinger som nu har en Prestige Roma Dressyr. Sadelprovaren har precis gjort sadeln ännu bredare och den är längre inte strl 38, utan kanske 39.

Är det bara att ge upp eller är det någon som vet någon bra sadel/märke? :laugh:

Wintec Wide med det vidaste järnet är tillräckligt bred, men den låg inte så bra när jag testade för ett halvår sedan.

Sv: Sadel till kallblod

Jag hade samma problem i vintras när vi letade sadel till min medryttarhäst. Han har extremt vid bomvidd. Lite som din. Han är dessutom kort i ryggen (enormt stor och grov bruksnordis) och jag behöver en 18 tums sits. Letade länge, måttade, diskuterade med sadelutprovare fram och tillbaka. Till slut hittade vi en bomlös sadel. En kopia av Star Trekk. Handgjord i Indien. Den har flyttbara paneler under, dvs bossorna går att flytta som man vill och behöver. Underbart skön att rida i och hästen gillar den. Vi fick ta hem den på prov och tog då ut en sadelutprovare för att kolla och den passade både mig och hästen. Nu är ju Star Trekk ganska dyra, men kolla om du hittar något liknande. Den här ser ut precis som en vanlig sadel, känns som en vanlig sadel med skillnaden att jag känner hästens ryggrörelser mer. Kan det vara något tips kanske? Lycka till!

Oj jag visste inte att prestige gick att få så breda! Jag har Wintec Wide bredaste järnet till min connemara. Men jag vet faktiskt inget som är i närheten mer än bomlöst, måttbeställd Jensen exmoor eller thorowgood endurance. Globus finns breda men inte riktigt så breda.

Svarar båda!

Måtbeställa har jag varit inne på men jag känner att jag inte vill lägga så mycket pengar på en rida-ut-sadel. Jag har haft en bomlös en gång och aldrig igen. Jag gillade inte alls känslan. Iofs finns det ju massvis olika, men de jag testat har inte alls varit bra tyvärr.

Jag testade en globus Loke Dressyr en gång och den passade helt okej, kanske lite trång, men den var för rak. Han är ju tillråga på väldigt bred, lite svängd också. :p

En måttbeställd jensen exmoor är ju inte dyrare än en ny wintec wide eller Globus. Sist jag kolla gick dom på 6700:- och så kunde man göra om dom för 800 ifall hästen ändra sig. Vet dock inte om dom är svängda/raka. Du kanske redan har kollat upp dom? :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 218
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 353
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 204
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka