sadel till islänning med rak rygg!!

icca78

Trådstartare
hejsan.. till alla er vars islandshästar har EXTREMT rak rygg.. vilka sadlar använder ni???

Sv: sadel till islänning med rak rygg!!

HS är inte till för någon häst... Bommen och bossorna har en väldigt märklig form, och har endast 4 cm breda bossor på det smalaste ställe, vilket är alldeles för lite.

problemet i det hela är att jag inte vill ha nån dressyrsadel... vill ha en flat/öppen sadel med stora knästöd... funderar på en childeric... men ekonomin säger nej tyvärr... o det känns inte bra o köpa en sån dyr sadel till en 4 åring

Ástundsadlarna (i alla fall de gamla, har ej provat ngn lite nyare) tycker jag funkar på raka ryggar. De finns dessutom lite då och då begagnade.

*kl*

Globus passar ypperligt på mina två med spikrak rygg, men jag
rekomenderar hellre glói, som ju är islandsmodellen, snygg och skön och ger fin sits med lagom stöd men ändå frihet.

Nån annan här ovan rekomenderade clic, men som sagt,
jag röstar för gloi, de är ju dessutom gjorda för gångartsridning, det är inte clic, jag tycker man sitter för "fast" i den...
(men det finns en del islänningsägare som har dem)

tack för många bra svar...hitintills har jag provat alla o dom passa antingen hästen o inte mig eller tvärt om... hatar det!!! det enda som har legat perfekt på honnom är min tränares childeric... ingen som vet nån lite billigare kopia på den???
' ingen som vet hur topreiter Z och 2000 ligger?? har inte fått möjlighet att prova dom! kanske någon som bor runt göteborg har en o låna mig??????:bow:

Clincher säljs hos Ingdams. Man kan få den lika flat som hoppsadeln om man vill. Alltså dressyrsadeln (och beställa med större knästöd) men med hoppsätet.

bates caprilli är ganska rak dessutom skön att sitta i.
säg till om du vill prova.
har en som hänger pga av att den är alldeles för rak för min häst

bates caprilli är ganska rak dessutom skön att sitta i.
säg till om du vill prova.
har en som hänger pga av att den är alldeles för rak för min häst

tackar ödmjukast!!! men jag vill inte ha en dressyrsadel... har dock funderat på bates islands sadel..

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar