Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

Jag rider i en Stübben sadel, som är jätte bra :D
Kostade 8500:- begagnad (två år hade den ridits i)
Värd varenda krona, jätte skön!

Vilken typ av häst passar stübben? Jag ska prova en sån på min kuse. Wintec med rött järn i som blir ganska rundad är för rundad i ryggen till honom, en likastor Bates med svart järn i blir lite för rak för honom.

Hur är det med westernsadlar till islänningar?
Får man specialbeställa då el?

jag har en bates som är en av de skönaste sadlarna jag etat i.. sitter som ett smäck på Jorunn ... förutom att den är för lång:(
Så jag är ute å letar sadel....... igen=( Denna gång skall jag kolla på följande
Jaguar, prstige, stübben, Amerigon så få se om någon av dessa passar

Hoppas du hittar ngn i fint skick å rätt strl för er båda begagnad,
jag menar, det är ju trots allt rejält dyra sadlar du tänkt kika på,
jaguar tex är ju svindyr! I vilket fall, lycka till! :)

Av de du räknat upp skulle jag kolla på beg prestige o beg dominus.

Har sett att sadelmagasinet eller vad det heter brukar ha mkt annonser här på buke om just beg. dominus (och amerigo som är samma märke men dyrare och mer påkostade modeller)

jag har en bates som är en av de skönaste sadlarna jag etat i.. sitter som ett smäck på Jorunn ... förutom att den är för lång:(
Så jag är ute å letar sadel....... igen=( Denna gång skall jag kolla på följande
Jaguar, prstige, stübben, Amerigon så få se om någon av dessa passar
Jag har två sådana här uppe för tillfället, den ena åker dock hem till Sthlm ikväll igen för den passade inte.
Jag har haft Amerigo (classic) i 1.5 år snart tror jag, älskar den ! Den ligger bra både på Stoooora lite bredare Erro och liiiiilla spinkiga och klena Dalla. Och typ allting däremellan.
Hästen hemma har en Amerigo Alto, den funkar jättebra på honom.

Men det finns ju billigare märken av samma typ om man inte känner för att slänga ut 15-20' på en begagnad sadel ...

Precis, Prestige t.ex är jag ute och letar efter nu.
Och Dominus är ju käcka, och Cobra!

Niela: Jag tror du och jag letar ungefär liknande sadel. Tips som jag fått är att kolla på Kentaur Kári också, special och exclusive har rejäla knästöd och är lite mer dressyrig, och det gillar jag!
De är korta också, iaf i 16.5" :)

Jar har kollat på beg jaguar å cobra å dom ligger på runt 10-14 tusen... helt oki tycker jag.. jag har sparat så nu ska jag ha en bra sadel kosta vad de kosta vill.Trött på att leta sadel var 3:e månad nu!
Tänkte höra med sadelmagazinet dom tar ju in för att sälja å kanske kan dom ta in å sälja min så slipper man de böket..

Jag får inte plats i en 16,5 jag är ju 175 cm lång och min skänkel hamnar helt fel=(
Vill inte ha monsterstöd heller lagom=)

Prestige hippos är jag sugen på ska låna hem den från en hästbutik i stan p åmåndag å rida i den så får vi se=)

Någon som vet om det är någon skillnad på Stübben Tristan CS DL och Tristan DL?

På gneignei funkar full quarterbom, problemet är ju längden. Det man ska tänka på är att INTE köpa billig skräpsadel, den kan sabba ryggen ganska rejält. och billiga bra westernsadlar finns ju tyvärr inte, den jag hittade som passade Gnei kostade 16000:- BEG :grin:

Jag har nyligen köpt mig en Top Reiter Garri sadel som jag är enormt störtkär i. Helt underbar sadel, både jag & hästen trivs enormt i den.
Har tyvärr ingen bra bild men det kan jag fixa om du vill :)
Sadeln är kort och har stora knästöd (som jag älskar). Min sadel är 16-16½ i sits. Någon mer som har Garri sadeln?

:confused: jag har en annan åsikt....

Jaså?
Jag har två hästar med spikrak rygg, på den typen av rygg ligger den sadeln som en banan iaf. Likadant med andra rakryggade jag sett.
(förutom nyare Stübben av Benni varianterna då..
de har legat på rakare ryggar)

Och min bästa vän fick just en stübben utprovad till sitt sto som är svängd i ryggen. Hon bytte senare sadeln till en kentaur för bomvidden stämde inte helt med Stübbensadeln om jag inte minns tokigt.

Jag vet dessutom flera lektionshästar som är svängda i ryggen på en ridskola/turridning här i närheten som går med nordica eller stübbensadlar.

Hur ser den ut?
Hittar den inte på deras hemsida?

Finns den på ngn svensk webbshop så man kan kika?

Jag har en TR Z här hemma och den är mjuk och skön, bra stöd men ändå platt sits men dessvärre är den så lång i sitsen att jag halkar omkring lite.
Skulle få mer stöd till mina taxben om sadeln var kortare
(alt jag var längre, men det är svårt att ordna :p )

21473341.jpg

sadeln ser ut att ligga ganska långt fram?

svårt det här med sadlar jag är ute efter en bomsadel denna gången men skulle helst vilja att min häst var vältränad och sitt smalaste när jag provar ut den men men...

men ni med islänningar o passande bomsadlar, vilken bomvidd har ni? gärna "siffran/grader" och även om det är tex, normal, vid, x-vid så man vet lite vad siffran/grader betyder.

jag måste ju hitta en extrem sadel vilket jag hittils inte hittat...extrem menas med extremt kort sadel och då är det inte 40-45cm som gäller utan helst under 35cm total längd på sadeln:(

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 994
Senast: Barrel
·
Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha... 2
Svar
36
· Visningar
5 843
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att... 2
Svar
20
· Visningar
6 274
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025