Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

Sadeln är väldigt lik Top reiter JR Special.
Stora kåpor, lite djup i sitsen, ganska långa kåpor, Väldigt mjuk & Skön:love:
Aldrig att jag ska göra mig av med den. Köpte den ny & den har format sig jätte bra efter hästens rygg men ändå passar den andra. Köpte sadeln av min instruktör och han använde samma sadel till välmusklade valacker, unga omusklade ston och sadeln passar lika bra till alla.
Jag kan inte heller hitta sadeln på internet :o:confused:
Ingen som har en sånn sadel?

Tycker att Hrimnir verkar mycket bra. Har ridit i en sådan en gång och trivs mer än bra! Ska köpa en sådan till min häst så fort jag får råd!:love:

Hejsan!
Jag har för nuvarande en Àstund Super, som jag haft i 8½ år. Är faktiskt jätte-nöjd med den, vet såklart att det finns bättre sadlar men hästen min bygger otroligt fina muskler på och runt ryggen. Nu kommer jag dock köpa mig en till sadel då jag ska köpa en häst till. Sadlarna jag funderar mellan är:
Childeric, Lettir, Amerigo och möjligen en Top Reiter Z.
Vad säger ni om dessa? Jag kommer förmodligen få köpa mig en begagnad, då de nya är på tok för dyra för mig. Så kom gärna med bra och mindre bra tankar och erfarenheter om dessa!
Tack!

Jag skulle inte köpa en Childeric.
1. Dyra
2. Många har problem med att de knarrar och även om de lämnat in dem för korrigering har problemet inte blivit löst.
3. Oftast för långa för våra raggsockor.
Har man inte ens häst med väldigt lång rygg tycker jag att de flesta Childeric ligger antingen framme på bogbladen eller bak på korsen.

Vet att många är nöjda med Lettirs sadel. Lätt och smidig. Har dock inte så mycket egen erfarenhet av den.

Amerigo kan jag varmt rekomendera. Också dyra men otroligt sköna och hästarna älskar dem! Ligger dessutom bra på de flesta ryggar!

Den där skriver jag under på.

Lettirn vet jag inget om så där kan jag inte säga något.
Amerigon är en dröm :love:

Top reiter z hade Ketill i början, den sålde vi sen .. Jag klarade inte av att rida i den, tycker man hamnar så högt ovanför hästen i alla top reiter sadlarna ..

Kom på en sak till :)
Man kanske ska ha i åtanke att Childeric-sadlarna är måttade efter en speciell häst.

Och jag har hört att deras bom är ganska kass, fick dessutom höra ett rykte om att några dressyr-elitryttare som har childeric har specialbeställt dem på Kieffer-bom istället...

Devoucoux ska vara jättefina också, enligt en god vän till mig, duktig på sadlar, som påstod att det var den enda franska sadel som "var ngt att ha", men det för stå för honom :)

Vad hände Maria, skulle du inte titta på Prestigen?

Jojomensan, men det var svårt i helgen, så det är veckan som gäller istället.
Borde ha ner min lilla mamma också, med bil :angel:
Ska bli spännande att se den, jag blir mer och mer förbannad på min egen sadel :mad:

Ahha! Vad bra då! ;) Hoppas att den passar både dig och Snorri :)

Jag har ju letat en rakare sadel till M i några år. S har en svängd rygg och alla sadlar som passade S passade inte M. Provade bl a Stübben Focus som satt mycket bra på M - därav frågetecknet. M har ju en relativt rak sadel nu med och innan hade han den raka syntet-island. Focusen låg till om hela ryggen och var perfekt - bara jag som kände mej lite fel i den, så blev en annan.

De Stübben jag sett innan har varit raka. På ridskolan och övrigt. Men jag kan ju se helt fel ser det ut som :angel:

Nä, du ser inte fel;) Stubben sadlarna är åt det rakare hållet, beroende på modell så passar dom på hästar med något svängda till raka ryggar. Hade en Stubben Island en kort tid på min ena häst som hade en spikrak rygg och den låg perfekt. Har testat Stubben av olika modeller på min Siggi som har en svänd rygg och alla har varit för raka dvs har legat till fra och bak men inget på mitten när man känner med handen.

Nä, du ser inte fel;) Stubben sadlarna är åt det rakare hållet, beroende på modell så passar dom på hästar med något svängda till raka ryggar. Hade en Stubben Island en kort tid på min ena häst som hade en spikrak rygg och den låg perfekt. Har testat Stubben av olika modeller på min Siggi som har en svänd rygg och alla har varit för raka dvs har legat till fra och bak men inget på mitten när man känner med handen.

Ok, en till som ser som jag :D

Jag har ju letat en rakare sadel till M i några år. S har en svängd rygg och alla sadlar som passade S passade inte M. Provade bl a Stübben Focus som satt mycket bra på M - därav frågetecknet. M har ju en relativt rak sadel nu med och innan hade han den raka syntet-island. Focusen låg till om hela ryggen och var perfekt - bara jag som kände mej lite fel i den, så blev en annan.

De Stübben jag sett innan har varit raka. På ridskolan och övrigt. Men jag kan ju se helt fel ser det ut som :angel:

Du behöver ju inte låta sådär...
Alla har väl olika åsikter om vad som är svängt och rakt uppenbarligen.

Men en sadelutprovare (som jag vet att du brukar rekomendera) har iaf rekomenderat stubben till min kompis häst med svängd rygg
(inte supersvängd, men absolut inte lika spikrak som två av mina som den lite äldre typen av stubben ligger dåligt på).

Så det kan mkt väl tänkas att den inte är jättesvängd, men iaf tillräckligt för att inte ligga väl på en spikrak rygg.

Sedan så skrev jag väl i ngt inlägg tidigare här i tråden;

"Jag har två hästar med spikrak rygg, på den typen av rygg ligger den sadeln som en banan iaf. Likadant med andra rakryggade jag sett.
(förutom nyare Stübben av Benni varianterna då..
de har legat bättre på rakare ryggar)
"

Så det beror väl alldeles på vilken Stübbenvariant man ger sig på,
de i Benni's sortiment är ju specialdesignade av honom ock kanske finns med flera olika typer av bommar, de äldre stübben som jag syftade på, som ett tag såldes på bla Hööks, de är dessa som inte passat på de spikraka ryggar jag sett.

Men det är ju mer än bara bommens utformning som avgör om en sadel ligger väl på en rak eller svängd rygg, det beror ju på vidd, stoppning, bossor etc också, så en Stubben focus som ligger väl på en häst med rakare rygg kanske inte passar på en annan häst med rak rygg tex.

Det finns ju alla varianter ;)

Ok, en till som ser som jag :D

Som sagt, allt är inte svart eller vitt.
Vi kanske har olika syn på vad som är en rak rygg helt enkelt.

Jag har alltid sen jag gick över till islandshäst bara haft dessa hästar med spikraka ryggar så jag är helt klart mer van vid att se vad som passar/inte passar dessa mot för med min nya fröken med måttligt svängd rygg
- där är det lite svårare än så länge.

(Men jag vet iaf Kentaur Kari, equipe mfl passar henne.
Fast equipe passar tydligen hästar med rätt rak rygg också har
jag hört)

Jaha ja, där ser man, uppenbarligen så är det olika som sagt :)

Just Stubben ligger som en banan på mitt rakryggade sto å min rakryggade valack, men låg an toppen på min kompis häst med rätt svängd rygg
(men inte supersvängd rygg ändå).

Sadeln är väldigt lik Top reiter JR Special.
Stora kåpor, lite djup i sitsen, ganska långa kåpor, Väldigt mjuk & Skön:love:
Aldrig att jag ska göra mig av med den. Köpte den ny & den har format sig jätte bra efter hästens rygg men ändå passar den andra. Köpte sadeln av min instruktör och han använde samma sadel till välmusklade valacker, unga omusklade ston och sadeln passar lika bra till alla.
Jag kan inte heller hitta sadeln på internet :o:confused:
Ingen som har en sånn sadel?

Kan du inte lägga in lite bilder på den?
Har din tränare nån hemsida (eller mail?) :)

Jag tycker det är jättekonstigt att inget finns på TR's hemsida eller andra stora ÅF's som tex Agersta om modellen.
Jag sökte ihjäl mig på google men híttade inget om den.

Ni som har Amerigosadlar, har ni upplevt det som man hört av så många med just dessa sadlar -att hästarna fått mkt mer ryggaktivitet och vågat ta i med ryggen på ett annat sätt?

Vad har ni för modell? bomvidd? Sitslängd?
Hur långa är de ungefär i säg 17,5?
Är de ovanligt små eller stora i sitserna?

Jag är inte smal om rumpan, men har korta ben och måste ha litet säte därför, tänkte iofs också försöka banta ner rumpan så den blir mindre igen senare :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 994
Senast: Barrel
·
Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha... 2
Svar
36
· Visningar
5 843
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att... 2
Svar
20
· Visningar
6 274
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025