sadel till denna?

videnlis

Trådstartare
Nu när jag äntligen skall bli med hästen med stort H igen, behöver jag era råd.
All annan utrustning har jag kvar till henne förutom sadel.
Hon har en kort, lite svängd rygg. Hon är bakhög? Eller så ser det ut på alla foton, men är inte helt säker på skillnaden mellan bakhög/överbyggd..

Jag kan få köpa med henne en Wintec 17" dressyr sadel, den passade på henne nångång i tiden men började sedan trycka på bogarna.

Nu har hon en BlackCountry, som hon påstås passa med, men jag är inte säker, har inte kollat. Jag tycker den ser stor/lång ut. Dessutom vet jag inte om den är till salu med henne. Passar den jättebra kunde jag ju köpa en egen.

Jag kar sett på Karlslund Kontakt 2 sadeln, och undrar vad ni tror om den?

Eller har ni andra bra idèr? sadeln bör vara under 45 cm lång, helst 43-44.

Sv: sadel till denna?

Är den så överbyggd eller står den i lite nerförsbacke.
Den typen av exteriör kräver lite extra både vid ridning och att hitta sadel.
En kort nätt sadel, men din rumpa måste få plats annars är den för liten i sitsstorleken.
Jag har en lippo Leiha bra pris samt kort modell, om modellen passar kan jag inte svara på.
Skulle tro att de flesta bomsadlar blir för långa, och trycker bak. Speciellt äldre modeller.
Jag skulle satsa på en bra bomlös med pad som fylls på så att sadeln inte lutar framåt. typ sensation G3.
Jag hade en bomlös karlslund sadel förut men den passade inte min dåvarande överbyggda häst. Sadeln var för hög bak och trillade fram på manken
Kul med häst förresten grattis.

Tack :)
Den där nya kontakt 2 lär ju passa även överbyggda.
Hon är inte fullt så där överbyggd/bakhög, men lite är hon.
Hade en sensation sadel till henne, men sadeln var sned och jag skickade den tillbaka.

kl

Väldigt lik Jorunn i sin kropp.
Jag har gett upp att hitta en bomsadel till Jorunn och rider endast i bomlöst nuförtiden.
Och efter så många år av problem med sadlar är det äntligen över.
Finns ju bomlösa som ser ut som vilken vanlig bomsadle som helst.
Typ maxflex sadlarna och star-Trekk

tack!
jag har läst dina inlägg om sadelproblem. vilken har du nu?

hon är i ganska mycket slankare skick nu, än på bilden, men kroppsbyggnaden är ju den samma.

Jag har en häst med väldigt kort sadelläge och för mig fungerar det toppen med en Kentaur Iceland Exclusive. Letat och provat en massa andra men den ligger jättebra och hästen verkar trivas med den!

tack för tips!
nu ska ju först ET komma o kolla, sedan ser vi.
tänkte prova en startrek dressyr. gillar dock inte att stigläderna sitter fast i ring. såg klumpigt ut var månne man hittar websters med t-lås i båda ändarna?

Det är i de äldre startrekk, min som är lite nyare, dock inte ny, så är det vanliga krampor.

har månne någon annan än sofsaddles de där med lås i båda ändor?
sadeln är rätt så skavd. men inte såå dyr, det ingår sadelgjord och stigläder. dessutom är den nystoppad.. om den passar får vi fundera vidare.

Jag provade Startrek på Vidja igår. Passade inte så Brå.
Idag orovade jag FB Pytur, den var annars bra men för smal framme.
Kan nog bli svårt att hitta nåt.
Och ja ET är på väg men först om en månad .

Senast ändrad:

tack!
jag har läst dina inlägg om sadelproblem. vilken har du nu?

hon är i ganska mycket slankare skick nu, än på bilden, men kroppsbyggnaden är ju den samma.

Nu har jag horseatlekas GP sadel i läder. En billig sadel som jag köpte för att ha nått öht att rida i tills jag hinner sätta mig ner och fundera ut vilken sadel jag ska ha.

Sadelprovaren kommer i höst/vinter upp i landet på en turné och de har bara bomlösa bla maxflex och startrekk som skall provas.
Och tills dess duger denna perfekt. Mkt skön sadel att rida i tycker iaf jag och bra kvalité för de priset.

Jorunn har aldrig haft sån här musklad manke och rygg under alla år jag ägt henne.
Så det känns oroligt roligt, hon har fått längre steg och tar för sig mer.. efetrsom hon nu inte har en sadel som stör henne med fast bom.

Om man läser mina inlägg för nått år sedan så var jag stor motståndare till bomlöst:sneaky:

Men jag har blivit frälst och överbevisat och får stoppa mina tidigare ord långt ner i halsen och se mig besegrad:D

Min bomlösa gjorde underverk med Fengurs rygg också! Han var överbyggd så det var svårt att hitta sadel som inte klämde för mycket fram och utan att den kanade fram. Han var alltid omusklad runt manken men efter jag köpte min bomlösa blev han MYCKET bättre!

Har haft den sadeln på Laukur ända sen jag red in honom också och han har superfint musklad rygg :)

jaa, jag har läst om din helomvändning Niela :D Låter ju bra om en så billig sadel skulle kunna vara bra.. Är den som en freeform eller kanske mera som en Freemax? Hur lång är den?

Ska googla den :)
Provade som sagt startrekken igår. Fick sjuk rygg då den lutade sej framåt..
Har någon här freeform till sin Isis?
Ridskolan jag rider på har till nästan alla och det verkar funka Brå.

HEJ! Har med glädje (trots att jag känner för ditt problem, eftersom jag har samma) läst andra inlägg från dig. Jag har en arabkille som jag letat mig galen på sadlar åt.

Lutar nu åt att vilja köpa en MaxFlex. Såg att en sadelprovare kommer "uppåt landet" var åker hen? Jag bor i Stockholm och har inte lyckats hitta några sådana att prova här.

Bilder på fin kille finns här (om du skulle vilja komma med något MaxFlex-tips, du som testat några) ;)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1185462&page=99

Nu har jag horseatlekas GP sadel i läder. En billig sadel som jag köpte för att ha nått öht att rida i tills jag hinner sätta mig ner och fundera ut vilken sadel jag ska ha.

Sadelprovaren kommer i höst/vinter upp i landet på en turné och de har bara bomlösa bla maxflex och startrekk som skall provas.
Och tills dess duger denna perfekt. Mkt skön sadel att rida i tycker iaf jag och bra kvalité för de priset.

Jorunn har aldrig haft sån här musklad manke och rygg under alla år jag ägt henne.
Så det känns oroligt roligt, hon har fått längre steg och tar för sig mer.. efetrsom hon nu inte har en sadel som stör henne med fast bom.

Om man läser mina inlägg för nått år sedan så var jag stor motståndare till bomlöst:sneaky:

Men jag har blivit frälst och överbevisat och får stoppa mina tidigare ord långt ner i halsen och se mig besegrad:D

denna köpte jag nu sedan.
en freeform shortback. jag tycker den ligger ganska så bra, skall använda pad under.
vad tycker ni? på bilden är den lite långt framme.

på ridskolan jag rider på har de freeform till nästan alla hästarna. de har dock små knä"dynor" (vad heter det nu igen??)
denna har lite onödigt stora. modellen är free gate plus.

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 793
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·
Utrustning Min nya häst kommer nästa vecka och jag måste hitta en sadel till henne. Hon är en liten Islandshäst, 130 cm i mankhöjd, överbyggd med...
Svar
2
· Visningar
1 289
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama