sadel till 2,5-åring

Baddy96

Trådstartare
visste inte om den här tråden kanske skulle ligga uner utrustning men moderator får flytta den i så fall. Jag har en liten fundering angående min ungponny som jag ska börja rida in ordentligt nu i vår. Jag vet inte vad jag ska ha för sadel på henne. Vad brukar ni ha när ni rider in unghästar? RÄcker det att köpa en billig syntetsadel från typ H**ks (om den ligger bra förstås)?

Sv: sadel till 2,5-åring

Viktigast är ju att den ligger bra. Märke och material är mindre viktig bara man inte tummar på kvalitén för mycket. ;)

Jag hade en begagnad griffin som låg helt okej på min grabb. Det är ju viktigt att sadeln ligger ok, så att hästen får positiva kopplingar till sadeln och ridningen.

Jag tycker att griffin och wintec är bra sadlar, och ändå inte alltför dyra. Finns ju även en hel del begagnade på marknaden. Skulle inte köpa någon billig syntet eller läder på börjes eller hööks, de är dels ofta snedsydda och sedan är materialet sämre och kan få oanade konsekvenser vad gäller säkerheten när man ska rida in en unghäst!

jag kör med bomlöst på unghästar då de formas om väldigt mkt på väldigt kort tid, det har funkat super för mig iaf.

Jag har en tendens att köpa på mig gamla sadlar av okänt märke av olika modelller och storlekar.
Sen kan jag lugnt prova mig fram till en som passar just den veckan till den växande hästen.

Men jag har även en enormt bra barbackapad (sydd av en privatperson) som jag använt i somras då jag red in en ponny. Ingen risk att den kan vara obekväm och man sitter stadigt i den så man riskerar inte att flyga av heller om hästen hoppar och studsar.

/M

ok, tack för alla svar. Det blir nog till att börja leta begagnad sadel:D

knapplån

Idag hörde jag nån som sa att man ska absolut inte använda dressyrsadel som hästens första sadel. Vad säger ni om det? Det skulle vara skadligt för deras ryggar. Jag säger att då är de inte bra för vuxna hästars ryggar heller?!
Det är ju dags för min lille nästa år och jag äger ingen allroundsadel och vill inte ha nån heller.:mad:

Westernsadlar är bra dom fördelar vikten på ryggen på en större yta, men den är som alla sadlar att den måste passa oxå.

Jag undrar var det ryktet kommer ifrån egentligen. För jag är övertygad om att det inte är annat än ett rykte.

Jag tycker det vore bättre att rida in i en dressyrsadel, enklare att få en bättre sits och mindre risk att man stör frambenens aktivitet.

Däremot så brukar ju dressyrsadlar vara dyra, så för den skull kan det ju vara en idé att inte rida in i en sådan.

/M

Jag undrar var det ryktet kommer ifrån egentligen. För jag är övertygad om att det inte är annat än ett rykte.

Jag tycker det vore bättre att rida in i en dressyrsadel, enklare att få en bättre sits och mindre risk att man stör frambenens aktivitet.

Däremot så brukar ju dressyrsadlar vara dyra, så för den skull kan det ju vara en idé att inte rida in i en sådan.

/M

Ja jag tänkte ju faktiskt rida in i en dressyrsadel under våren :crazy:

Tror att jag kommer att sitta jätteskönt :D

KL
Problemet med dressyrsadlar är att de inte är så trevliga alla gånger att rida lätt trav i. Jag föredrar att rida in i hoppsadel då jag har lättare att stå upp i fältsist i den. Den första tiden rider jag enbart lättridning och står upp i galoppen. En djupare dressyrsadel är direkt hindrande när man rider ut. Nedsutten trav börjar jag med efter några månader och då endast kortare pass. Vårt 4 åriga fullblod har nu idagarna fått sin första dressyrsadel, detta trots att hon är riden sen 2 års ålder.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka