Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej!
Jag undrar bara vilken storlek på sätet ni använder till ponny hästar?
Skulle en dressyr 16" Zaldi kunna passa rent sätesmässigt (ej bom medräknat här) en c eller d ponny?
sitsstorleken går ju bara efter hur stor i gumpen du är.
den kan aldrig bli för kort för hästen, däremot kan den bli för lång, får inte gå bakom sista revbenet har jag för mig.
Jag använder 17" till mina d-ponnys
lillasysters lilla b-ponny har 15" i sin sadel
men ibland när jag ska rida åker 17" på på henne också
Som sagt, hellre lite kortare sadel än lite lång sadel, men du ska ju få plats med rumpan i den också
Det brukar vara väldigt olika på hästar hur långa/korta sadlar de kan ha, vissa hästar är svåra att hitta sadel som passar både häst och ryttare längdmässigt. Men det är väl främst islandshästar t ex eftersom de kan ha stora ryttare till korta ryggar.
16,5" eller 16" är det "normala" för ponny. Själv kan jag rida i 16,5" eller 17" så har jag en ponny eller allmänt väldigt kortryggad väljer jag 16,5" (annars 17" mest för att ev. medryttare/tränare också ska kunna rida hästen ).
Längden är ju dock bara en liten del i sadelinpassningen. Mycket viktigt med rätt bomvidd och att sadelbommen är formad tillräckligt böjd/rak efter hästens ryggkontur. Praktiskt med bomlösa där det är på sin höjd framvalvets bredd som behöver passas in!
Hästmänniskan
Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
Hästmänniskan
Hej!
Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);)
Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.