Sadel storlek för ponny

Chex

Trådstartare
Hej!
Jag undrar bara vilken storlek på sätet ni använder till ponny hästar? :)
Skulle en dressyr 16" Zaldi kunna passa rent sätesmässigt (ej bom medräknat här) en c eller d ponny?

Sv: Sadel storlek för ponny

sitsstorleken går ju bara efter hur stor i gumpen du är.
den kan aldrig bli för kort för hästen, däremot kan den bli för lång, får inte gå bakom sista revbenet har jag för mig.

Jag använder 17" till mina d-ponnys
9511446.jpg

11369028.jpg

lillasysters lilla b-ponny har 15" i sin sadel
10874093.jpg

men ibland när jag ska rida åker 17" på på henne också
10199548.jpg

10199626.jpg

Oki, nej det är inte till mig, utan vi började diskutera här och kom inte överens... :devil: Och då är det här bästa stället att få lite reflektion... ;)

Min d-ponny har 16,5 i sin hoppsadel (flatback) och 17 i dressyrsadeln. Har väl ganska normal rygg.

Som sagt, hellre lite kortare sadel än lite lång sadel, men du ska ju få plats med rumpan i den också :p
Det brukar vara väldigt olika på hästar hur långa/korta sadlar de kan ha, vissa hästar är svåra att hitta sadel som passar både häst och ryttare längdmässigt. Men det är väl främst islandshästar t ex eftersom de kan ha stora ryttare till korta ryggar.
16,5" eller 16" är det "normala" för ponny. Själv kan jag rida i 16,5" eller 17" så har jag en ponny eller allmänt väldigt kortryggad väljer jag 16,5" (annars 17" mest för att ev. medryttare/tränare också ska kunna rida hästen :p).

Längden är ju dock bara en liten del i sadelinpassningen. Mycket viktigt med rätt bomvidd och att sadelbommen är formad tillräckligt böjd/rak efter hästens ryggkontur. Praktiskt med bomlösa där det är på sin höjd framvalvets bredd som behöver passas in! ;)

17"-aren går garanterat bakom sista revbenet på lillen! (om man sadlar bakom bogbladen :angel: ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 732
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 498
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: Strandad
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 699
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka