Sadel som ligger helskumt. Åsikter tack

Mirre

Trådstartare
:confused:
Lade på Betty westernsadeln idag för att kolla hur den låg
nu när hon ändrat sig lite i kroppen.

När vi köpte den låg den bra, sedan började den glida fram och trycka på sidorna av manken. Använde den så klart inte då;)

Så nu lade jag på den bara för att testa, den låg fortfarande i framvikt men tröck bara på ena sidan av manken:confused: Tröck på vänster sida. Låg inte på bogbladen eller så
På andra sidan fick jag in hela handen utan problem:confused:

Den tröck även mitt på sadeln om man så säger.
Precis under där fendern sitter fast. (bra förklaring..)

Har bommen gått av? Har den blivit sned? Eller har hästen musklat sig fel? Fast det tycker jag inte att hon har

Nån som har nån ide om vad det kan vara.
Passar gör den ju inte så den kommer ju inte att användas så klart.
Men hur kan det bli så?

Senast ändrad:
Sv: Sadel som ligger helskumt. Åsikter tack

Hola,

Har hästen tappat muskler, massa? Låter så på beskrivningen av hur sadeln tippar fram.

Har du provat med en built up pad?

mvh Eva

Nej snarare tvärtom. Hon har musklat sig:confused:
Kan den vara för smal?
Fast då borde den snarare ligga i bakvikt tycker jag

Hola igen,
Det låter intressant.
Hade hon lite svank innan, då hon var omusklad?
Är hon jämt musklad över bogarna? Ställ upp henne på gången, jättenoga att hon står Square. Titta bakifrån och framifrån. MEst ser du bakifrån. Kolla om bogarna är lika stora/höga.
Eftersom bogarna hänger muskulärt kan hon ha "tappat" den ena (halkat eller vad som helst) och belastat den andra istället med följden att hästen bli ojämnt musklad.
Är hon likadan i båda varven att rida? Går det trögare att göra sluta åt något håll? Knölar galoppen i något varv?

mvh Eva

Visst kan den vara för smal. Jag har provat ett flertal sadlar på min häst som varit för smala men ändå legat i framvikt. Bommen har helt enkelt inte passat hästen. Verkar som om det är samma sak med din häst i och med att den ligger an för mycket på mitten också. (följer inte hästens rygglinje) Du skrev att hästen musklat sig. Det kan vara så att hästen var mera svankig innan och nu med mera muskler har en betydligt rakare rygglinje.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Utrustning Har ingen aning om jag postat detta under rätt tråd................... har en Kieffer Lech Proffi dressyr till mitt sto, som haft...
Svar
10
· Visningar
1 900
Senast: moon
·
M
Utrustning Nu är det så att jag för lite mer än ett år sedan köpte ny ponny och provade också ut ny sadel då. Sadeln jag köpte satt helt perfekt...
Svar
9
· Visningar
4 659
Senast: palle
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar