Sadel som åker fram, dressyr

peven

Trådstartare
Har ett stort problem med att dressyrsadeln åker fram när hästen börjar använda sin rygg och sina bakben bättre.

Annars tycker jag sadeln ligger bra, har haft sadelprovare ute och både häst o jag har varit nöjda fram till nu.

Har en Fransk sadelgjord som ska vara bra för att hålla gjorden på plats men det är ju resår i den så jag är lite tveksam.

Hästen har lite spolformad kurvig och kort rygg, är ganska överbyggd.
Har rejäla bogblad o har ett svårt sadelgjordsläge.
Hästen är egentligen ganska rörlig men hämmas ju så fort sadeln åker fram.

Känns så trist när vi väl börjar hitta formen, så får jag hoppa av o sadla om hela tiden.
Finns det nån som kan ge mig några tips o råd och vad ni tror om problemet !?

Sv: Sadel som åker fram, dressyr

svanskappa får man endast använda om man väger under 50 kg. Jag har också haft samma problem, jag använder vanlig fårskinnspadd! eller så kan man använda glidpadd :) funkar super!

Svanskappa är ju inte så kul att använda på dressyrtävlingar :o

Gelpad funkar hyfsat bra men inte ett helt ridpass....

Ni som har problem med att sadeln åker fram, har ni fast eller resårgjord ?
Har för mig nu att jag har hört att resårgjorden "lättare" släpper fram sadeln....

När hästen höjer ryggen, drar den ju samtidigt in magen......

Du har förmodligen fel modell på sadel helt enkelt, anlita en duktig sadelutprovare och longera & rid i sadeln! :laugh:

Jag säger också svanskappa, jag har det på min arab. Störs inte alls av utseendet på den.

Man får ha på tävling på lägre nivå, även på storhäst. Annars får man stå ut med att vara utan under dom 4½ minuter som man rider programmet.

jasså, får man ha det ? Aha, undrar vad hon skulle tycka om det :o

Ja, jag vill ju inte att hon ska få ont i ryggen för att hon är ambitiös och arbetar rätt .......

Antagligen så blir hon ju rakare och bredare när hon rids i rätt form och då passar inte sadeln längre. Så du får helt enkelt hitta något som passar när hon rids i form för tanken är ju att hon ska gå i bra arbetsform hela tiden.

Ja, men så är det ju säkert :) Ska prova samma sadel men en vidare, om inte det funkar så får jag försöka hitta en annan modell.....

Men fy sjutton vad det är svårt. Det går ju verkligen inte bara lägga på en sadel utan den måste ju testas ordentligt i rätt arbetsform.

Longering var det nån som nämnde och det kan ju vara en god ide´ så att man kan få se själv hur sadeln beter sig.

Den här sadeln jag har är testad med en sån där pad med lera som ska visa hur sadeln trycker och den visade jämnt o bra fördelat tryck så det känns ju sååå trist.
Det går verkligen inte att lita på alla sadel-utprovare, det är då ett som är säkert !

Hur länge har du haft den här sadeln då?

Min fjording bytte jag sadel på en gång i månaden en period när hon ändrade sig så mkt.

Jag har haft sadeln i 9 månader ca.....

Men jag tycker inte att hon har musklat sig så jättemycket över just ryggen som hon borde, däremot övriga kroppen har hon möblerat om lite grann.....Det är väl det som gör att jag tror att sadeln inte är perfekt för henne:confused:

Och hur snyggt är det? :cool:

Vad spelar det för roll, hellre svanskappa med en passande sadel än en passande sadel utan svanskappa som åker fram så ortspetsen kommer över eller kant i kant med bogbladen, och jo, det finns hästar som är så byggda att ingen dressyrsadel i värden passar så den ligger rätt och still där man önskar den vara.

Senast ändrad:

svanskappa får man endast använda om man väger under 50 kg.

Det är inte sant.

Svanskappa får användas på tävling, lokalt, även häst inte bara ponny-man kan alltså tävla upp till LA 3 och 4, ibland förekommer de klasserna i lokala tävlingar.

Ja, jag borde kanske prova svanskappa i alla fall, för att se hur hon reagerar för det första....

Att hästen får obehag, så fort den arbetar rätt kan ju få vilken häst som helst att tappa sugen. Och just nu är hon väldigt positiv, så fort sadeln ligger rätt vill säga...

Nästa steg är kanske att byta sadel, men jag tror tyvärr att det är så att det inte kommer finnas den optimala sadeln till min sto :cry:

Möjligtvis om svanskappa fungerar under en period så att ryggmuskulaturen bygger upp sig, och då är det nog en annan typ av sadel jag får leta efter......

Nu får vi bara hålla tummarna att hon står ut med svanskappan :)
(Och jag väger "nästan" bara 50 kg, nja snarare 56 men jag tror att det ska gå det med.....)

Jag läste någonstans att sadeln skulle förhindras att åka fram om man knäppte sadelgjordsspännena i "fel" stropp, alltså så att sadelstropparna hamnar i kors. Har inte testat det själv men det kan ju vara värt att prova iallafall :) (Hoppas du förstod hur jag menade:))

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Silje
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min...
Svar
8
· Visningar
2 319
Senast: Haflinger89
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10