sadel råd, tack!

sofiaspel

Trådstartare
Min kompis ska börja rida på min 4 åring i sommar, vi har bestämt oss för att dela på en dressyrsadel till hästen.
Detta blir min första dressyr sadel, vad bör jag tänka på?

Såklart vill jag ha en skön sadel och med ett bra stöd för benen, vad ska man säga? en bra nybörjar sadel? hehe

Har suttit i en Henri de Rivel sadel, super skön och världens stöd för benen, finns det någon liknande sadel? men inte i samma prisklass?

och om man letar begagnat, vilket märke håller måttet?

Vill helst inte köpa en för dyr sadel, då hästen fortfarande växer och jag vill helst inte ha en syntetsadel. och ska väl säga att både jag och kompisen är ca 170 långa, men det är jag som har storkbenen :o

Lite rörigt inlägg kanske men tips och råd hittåt!! :)

Bild på hästen:
9074896.jpg

Sv: sadel råd, tack!

hon ser lite svängd ut så kanske en prestige eller vissa stubben. hur bred är hon? och vilken prisklass letar du i? märken som man kan ändra bommen på är ju bra, eftersom hon säkert kommer bredda sig mer.

om ekonomin är ett problem så köp hellre begagnat än nytt...

jag vet inte hur bred hon är :confused:

Hon har fått ärvt min ponnys gamla hoppsadel av samma andelning som dressyr sadeln, har ingen lust att köpa en ny dyr.
Den sadeln köpte jag begagnat till ponnyn också och hon var inte särskilt bred. Jag chansar väl på en normal bom :crazy:

Sen är hon ganska kort i ryggen hon har 135 i täcken.

Prisklassen? ja den är svår, om vi säger så här, jag tar studenten i sommar och jag har inget jobb än :p men max 8 tusen.
Skulle kunna slå till med en Isabel Werth, för den var så skön när jag provsatt den :D men då blir det att övertala kompisen om den också, hehe.

Finns det några icke syntetsadlar som man kan ändra bommen på smärtfritt?
//S

Ja det fins ju bates! samma som wintec fast läder. och prestige, men då får man lämna in till åf.

Men du kan hitta en begagnad prestige el bates för 8000kr. :)

ja just det Bates, det skulle kanske vara något för oss.

Dessvärre har vi bara 1-2 butiker i örebro som tar imot begagnade sadlar och det brukar inte finnas så mycket att välja på där..

Jag vill ju prova den innan jag köper den, det kan ju vara lite svårt om man köper av privatpersoner.

Tur att man har en sadelexpert i stallet som kommer att få hjälpa mig när det blir dags :D

Kanske vore bra att ta till sadelutprovare? den vi använder oss av plockar ju med det man vill ha i både prisklass och beg eller inte... Och dessutom får man en sadel som verkligen passar, vilket kanske är bra eftersom det är till en bäbis.

dessvärre vet jag inte vart jag hittar en sadelprovare här i örebro. jag vet att dom anordnar sadelprovar dagar lite utanför örebro men min häst är lite krånglig och lasta så jag ser helst att dom kommer till mig :D

puttar upp den här tråden med en ny bild och vill ha tips på en vid något raka sadel.

13470094.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 842
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka