Sadel problem

F

Falcon86

Det är så här, jag har köpt en jätte beg sadel från en butik, dom sa att den ska passa en fullblod med hög manke, smal rygg och rak rygg det är vad just min häst är..
Men sadel ser ut som att ligga bra men problem är att framvalv, om jag sitter på hästen så trycker den ner på neråt sist av manke.

prova skitt och trav.. hästen verkar inte brytt sig om det men jag vågar inte chansa och fortsätta rida med detta sadel..

Läste nånstans om att Albion skulle vore en bra sadel men just nu har jag inte råd att köpa detta, men min häst måste motioneras.

Såg en Albion på annons för 1000 kr men det var en dressyr och tum var på 16, jag ska ha annorlunda 17 tum.

Har inte bilder på detta just nu, vet inte heller hur man ska ligga ut detta här.

Har ni tips på något annan sadel märke eller en omärke sadel som är gjord för hög manke, rak rygg och smal rygg?

mvh

Sv: Sadel problem

ta ut sadelutprovare istället, blir mycke bättre då.

Jag förstod inte riktigt. Ligger framvalvet på manken när du sitter i sadeln? I så fall är sadeln för vid för din häst. Finns det sadelutprovare kan det vara värt att ta ut den. Annars kan du fråga i affären om du kan få låna några tänkbara sadlar och prova samt provrida i lugn och ro innan du bestämmer dig. Du kan också ta bilder och visa i affären för att få mera hjälp om ingen kan komma till dig och hästen.
Lycka till.

Jag förstod inte riktigt. Ligger framvalvet på manken när du sitter i sadeln? I så fall är sadeln för vid för din häst. Finns det sadelutprovare kan det vara värt att ta ut den. Annars kan du fråga i affären om du kan få låna några tänkbara sadlar och prova samt provrida i lugn och ro innan du bestämmer dig. Du kan också ta bilder och visa i affären för att få mera hjälp om ingen kan komma till dig och hästen.
Lycka till.

Ja om jag sitter på hästen så framvalv trycker ner på manke och självklart blir det inte bra ju då. Jag hade skickat bilder till butik innan jag åkte dit.. men nu kändes det inte kul mer. Fundera på om syntet sadel fråm hööks är den bra då? Har skickat email till hööks nu så får man hoppas ju då.

Har letat efter sadelutprovade längre, bor i skåne. Men hittade en nära så jag kan prova fråga han/hon.

tack för ni svarat iallafall

Det kanske är så enkelt att du behöver en annan bomvidd eller att du ska sadla längre bak...

Jag hade svårt med bomvidd för jag fick inte med sadel eller träns med mig när jag hämtade honom, så jag har problem med bomvidd, Han är smal om ryggen, behöver en sadel tills han har musklat om sig för att jag håller på nu att satsa att träna mycket och bygga mer hans muskeler nu därför jag är fast inom sadelområde nu.

Hade lånat en sadel från ridskola men då har den åkt ännu bak så han måste alltid ha brösta. Den sadel som jag köpt billigt ligger egenligen inte på manken, utan att den ibland glider små fram men värst är bak. Har även pad under men jag vet att man måste ha rätt sadel oavsett pad.

Ska höra med hööks ang den syntet sadel så att den kanske inte behöva ligga på manken, jag tror att min häst kan ha normal bomvidd men problem är framvalv för han har hög manke som om han har varit en avelsto häst.

När jag provade ligga sadel på hästen utan schabrak och pad. Då kunde man köra in med 2 finger i framvalv men när jag rider så trycker den på manken.

Jag kommer att hitta en passande sadel till min älskling men jag ska bara leta vidare.

tack för svar

Kan du inte lägga in bilder på hur han ser ut då?
Kan lova dig att Hööks inte har någon sadel som är rakare än och passar högre manke än vad Albion k2 gör. Så försök prova en sån i olika bomvidder...
Och ta hjälp av en utprovare!

Kan du inte lägga in bilder på hur han ser ut då?
Kan lova dig att Hööks inte har någon sadel som är rakare än och passar högre manke än vad Albion k2 gör. Så försök prova en sån i olika bomvidder...
Och ta hjälp av en utprovare!

Jo har bilder på honom men vet inte hur man ligger ut det här, har bara bilder på hans rygg utan sadel.

ja jag får nog höra med sadelutprovare istället

ska ringa henne/honom under helg så dom kan köra ut till min älskling

tack ännu en gång

Ligger sadeln bra i övrigt? Om den gör det kan det kanske räcka med att du lägger en fårskinnspad under som fyller ut. Hästen är ju dåligt musklad nu och därför kan du inte köpa en sadel som passar bra i bomvidd nu för då växer han ur den när han har satt mera muskler. Prova med en pad och se hur mycket det fyller ut.

Ligger sadeln bra i övrigt? Om den gör det kan det kanske räcka med att du lägger en fårskinnspad under som fyller ut. Hästen är ju dåligt musklad nu och därför kan du inte köpa en sadel som passar bra i bomvidd nu för då växer han ur den när han har satt mera muskler. Prova med en pad och se hur mycket det fyller ut.

I mina ögon, tycker jag att den ligger bra , mest där sits är och den stör inte bog heller och bakvalv sitter ok tycker jag men jag har svårt för under sadel där bomvidd ligger och framvalv är det värst när jag rider.

Min häst har bra muskel i kroppen men han behöver bara fylla mer muskeler i rygg just nu.

Ja, jag kan testa köpa fårskinnspad och se vad som händer men jag vill helst att framvalv inte ska trycka hårt på honom.

Har bilder på hans rygg och hans manke hos andra datorn som jag ska fixa under helgen men bilder på honom med sadel får jag fixa när jag hittat laddare till kameras batteri.

TA UT EN SADELPROVARE!!!
Satsa på att hitta en sadel du kan använda UTAN pad under!

Jag tycker du sak satsa på en sadel med normal mot smal eller smal bom, är han smal så kan den inte ligga på. hööks Griffinsadel är skitbra och man får bra fäste om rumpan själv!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Jeps
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Silje
·
Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
576
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈