Sadel problem

Sv: Sadel problem

är det cutback på sadeln?
det kan ju vara så att sadeln ligger aldelless utmärkt bra men att det inte är cutback på den, och det är ju måste högmankade hästar som behöver detta.

de jag skrev om griffin baserade jag på att hon tyckte (fick jag för mig iaf) att normalbom va för vid.
Den är cutback, den passade min krake som har väldigt hög manke.
Men deä r ju bar amin, han är i övrigt smal och rak i rygg.

Jag måste tyvärr säga att jag inte har några bra erfarenheter av Lars Sundin. Vill tvärtom varna lite:crazy:

Å andra sidan har jag några bekanta som fått en ridbar häst igen efter hans besök. Och en hög med nöjda referenser. Så det är nog inte bara varning. Däremot tror jag alla har någon m.issnöjd kund..

Till er som väntat, här är adress till bilder men dock utan sadel, en av dom har min häst råkat vändade huvudet men i verklighet är det rak och man kan lätt se att han behöver musklat om i ryggen.

http://www.pixbox.se/alb_show_id321269_page0.html

Ska försöka fixa bild med sadel, men var är laddare? Den är gömd nånstans i lägenhet ska leta vidare.

återkomma med bilder på honom med sadel här vecka

är det cutback på sadeln?
det kan ju vara så att sadeln ligger aldelless utmärkt bra men att det inte är cutback på den, och det är ju måste högmankade hästar som behöver detta.

Jag fick veta om detta efter jag köpt sadel så jag tänkte "fan" men jag ska nog satsa på att ta sadelutprovare, hittade en i veberöd som ligger perfekt nära till mig. Så jag får fråga henne och hon kan hjälpa mig testa olika sadel som jag sen kan köpa.

men en annan sa att jag kan inte ha kvar sadel om ett tag då när han har musklat om sig så jag vill satsa på att köpa billigare som ha som tillfället tills han fått muskeler så jag kan köpa ny sadel.

Och om det är cutback på den sadel vet jag inte trots jag har sagt till butiken att jag måste ha en sadel som är gjord fär hög manke och rak rygg ovs.. men antar att sadel är fel för oss.

Och det uttalandet baserar du på vad? Har du den minsta aning om hur många grader hästens bomvinkel är?

Jag är inte proffs på det, det är första gången för mig att köpa en sadel, då jag fick honom utan saker. Jag har verkligen sagt till butiken att jag behöver en sadel som är till ovs.. men det om cutback fick jag veta efter då jag kollade runt om sadlar hos högmanke hästarna så såg jag om cutback så jag tror inte att denna sadel är cutback men jag förstår inte varför butiken inte sagt det. Jag hackar inte på dom men jag undrade bara varför.

Men jag satsar på sadelutprovare istället för säkerhets skull bättre än aldrig.

Jag är må om att hitta rätt sadel och skulle aldrig vilja rida sönder honom.

jag ringer till sadelutprovare imorgon och se vad som händer och hat mkt att göra för min häst ska även flytta också..

Hejsan :)
Jag kanske har det tipset du behöver?
Gör såhär:
Är du osäker på hur sadeln sitter på din häst så ska du ta en vit handduk eller liknande. Lägg den under sadeln mot hästen. När du har ritit klart ser du klart och tydligt på handduken om sadeln har skavt eller tryckt någon stanns på ryggen..

Mycket bra taktik som jag användit många gånger! :)
Värt att prova för din del?
LYCKA TILL, Jossan

Kollade just på hööks syntetsadel, det är cutback där på sadel och men vad är gjuten?

Så jag ska fråga sadelutprovare om den sadel är bra.

Hejsan :)
Jag kanske har det tipset du behöver?
Gör såhär:
Är du osäker på hur sadeln sitter på din häst så ska du ta en vit handduk eller liknande. Lägg den under sadeln mot hästen. När du har ritit klart ser du klart och tydligt på handduken om sadeln har skavt eller tryckt någon stanns på ryggen..

Mycket bra taktik som jag användit många gånger! :)
Värt att prova för din del?
LYCKA TILL, Jossan

menar du att liten handduk ska ligga under schabrak eller mellan pad och sadel?

har aldrig hört talas om det men ska prova det iallafall tack för du sagt det!

Ta ett vitt lakan bara och sen spänner du fast sadeln. Inget mellan sadeln och lakanet alltså.

Inlägget som du citerat ovan var inte riktat till dig utan till en annan användare som hade skrivit ett inlägg som jag reagerade på.

Ta ett vitt lakan bara och sen spänner du fast sadeln. Inget mellan sadeln och lakanet alltså.

Inlägget som du citerat ovan var inte riktat till dig utan till en annan användare som hade skrivit ett inlägg som jag reagerade på.

ok, jag är inte proffs på att svara till rätt människa i forum för att det är rätt snurrigt.. är det till mig eller till henne/honom. Är ny här.

ja, ska testa detta men först ska jag förberedda flyttning nu till helgen.

tack för svar

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Jeps
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Silje
·
Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
576
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?