Sadel på kvalitetsbedömning?

the_connemara

Trådstartare
Ponnyer visas ju inte uppsutten hoppning, är det en fördel att ha en dressyrsadel då? Eller kan man likagärna rida i en flb? Vad har ni visat era 4-åringar i?

Sv: Sadel på kvalitetsbedömning?

Domaren tittar inte på utrustningen.

Ta den sadel som passar dig och hästen bäst.Då gör ni bäst intryck.

Lycka till.

Sv: Sadel på kvalitetsbedömning?

Drar upp min gamla tråd igen :angel:

Till ZOFUS: Nej det var inte alls så jag menade heller. Jag syftar mer på ridningen under och träning fram till kvaliten. Rena dressyrryttare trivs ju oftast i dressyrsadlar och rider väl antagligen in i dem eller byter till dem rätt kvickt.

Om man omformulerar lite kanske - när ser ni fördelar med att börja rida unghästar i dressyrsadel? Vad har ni för "inriktning" annars?

Jag ser ju bara nackdelar medd det i början när man vill stå i lätt sits/rida lätt hela tiden o lämna ryggen fri. Men när man börjar komma ner lite mer i sadeln och hästen är såpass stark och stabil att den inte berörs av att man bitvis sitter ner i arbetet.

Har själv aldrig ridit spec mycket i dressyrsadel men testade en i höstas på morsans häst och det blev ju helt annan ridning. Allt blev så lätt! Man behövde ju i princip inte tänka alls på sin sits, trots att den hästen är väldigt krävande - perfekt sitsträningshäst annars.

Då känns det ju lite som att man borde underlätta för både sig själv o sin unghäst om man har en sadel som placerar en stadigt i "rätt" sits automatiskt så man inte "flyger omkring" och måste kämpa med hur man sitter för att inte störa hela tiden. Ni förstår nog överdriften, jag tycker mig sitta bra i en flb oxå men det var en jäkla skillnad den gången jag testade en grym dressyrsadel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdagen på årets bruksprov ägnas helt åt hinder och bommar - nu ska de unga gångartshingstarna löshoppas, samt de allra yngsta...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25