Sadel på blöt häst

P

Peachy

Om en häst har stått ute i regn utan täcke, kan man slänga på sadel och rida som vanligt efter att man har torkat hjälpligt med handduk utan att det finns risk för fukteksem eller dylikt?

Sv: Sadel på blöt häst

Så länge du har något under som kan suga upp fukten brukar det gå bra, ex vojlock/schabrak.

De flesta hästar blir ganska svettiga under sadeln vid ett ridpass så fukt/väta är inget problem så länge hästen är ren. Det som kan ställa till med problem är om det ligger smuts och skaver under sadeln men det löser man lätt genom att borsta ordentligt. ;)

Är det en oklippt häst skulle jag inte oroa mig speciellt om inte hästen visar obehag.
Vätan är inte det värsta, utan de eventuellt nedkylda musklerna (därav kommentaren om oklippt). Kalla muskler skulle jag inte sadla på :crazy:

Ah givetvis menade jag med schabrak/vojlock. Tack för svar!

Även om man kan sadla en blöt häst så tycker jag inte om det. Rider då hellre barbacka.

Är det av någon speciall anledning som du inte tycker om det? Har du haft några problem med det så att det är därför du väljer att inte göra det?

jag har en känslig häst som nästan alltid ömmar i huden när hon är regnad på, så den här skulle jag aldrig få för mig att göra det på.

Näe, sadel på häst som är öm tycker inte jag heller är ok. Fast å andra sidan så täckar man väl en häst som blir öm av regn? Det får jag göra med min som har artros i SI-leden vilket gör honom superkänslig. En spänd rygg för honom är rena katastrofen.

jo givetvis, fast du vet regn kan komma rätt plötsligt. Vill ju inte ha täcke på dygnet runt när det gan gå uppåt 30 rader på sommaren.

Är det 30 grader så brukar det inte regna så mycket. :D

Runt 20 grader och regn däremot kan var trixigt fast min häst klarar korta skurar utan problem. Ihållande regn är en annan sak dock så då får han ha täcke även om det åär sommar. Man får välja det minst onda av två onda ting liksom.

Är det av någon speciall anledning som du inte tycker om det? Har du haft några problem med det så att det är därför du väljer att inte göra det?

Jag har läst någonstans någongång att det inte skulle vara bra att lägga sadel på en blöt häst för det kunde uppstå en friktion, dvs. bli varmt.

Sen tillhör jag den där pedanta typen som inte tycker om att sadla en våt häst för sadelgjorden och allt annat blir så blött utan då rider jag hellre barbacka.

Jag har läst någonstans någongång att det inte skulle vara bra att lägga sadel på en blöt häst för det kunde uppstå en friktion, dvs. bli varmt.

Men var är logiken i detta? Ska man sluta rida när hästen blir det minsta lilla svettig? Problemen bör ju bli större när man har en saltlösning på hästens rygg och inte bara vatten (där vattnet kanske inte ens är ända inne vid huden vid sadlingen).

Men om rumpan såklart! Med sadel håller man ju sig iafll torr om rumpan, rider man barbacka på en blöt häst borde man ju bli blöt överallt!

Men om rumpan såklart! Med sadel håller man ju sig iafll torr om rumpan, rider man barbacka på en blöt häst borde man ju bli blöt överallt!

Jo, det blir man nog :p Inte skönt, men ska man väl bli blöt, kan man satsa på stort ;)

Sadlar aldrig min pålle när hon är blöt, låter henne torka först!
Kanske nonsens men jag har alltid gjort så.

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama