Sadel och skolning

Totola

Trådstartare
Nu kommer mina klassiska orosmoment upp igen - sadeln och galoppen! :D:o

Ni som har kommit en bit inom AR eller kanske har lite spralligare hästar och ni andra med teorier- hur mycket hjälper de stora fram- och bakvalven på akademiska sadlar när hästarna börjar göra luftsprång? (frivilligt eller ofrivilligt..) Känns det skillnad mot vanliga dressyrsadlar med djupt säte, och isf till det bättre eller sämre?
Nu tänker jag inte riktigt de "riktiga" höga skolorna där jag kan tänka mig att man behöver dom som stöd för att inte kana bak, utan i mitt fall eventuella bocksprång och brallar som kan bli när man ska försöka lära in skolgalopp.:angel:

Är i valet och kvalet hur jag ska göra med en sadel. Har egentligen inte råd alls men känner att jag borde ta mig råd om man någonsin ska våga gå vidare. Den jag har nu har i praktiken inget framvalv och väldigt lågt bakvalv vilket gör att det känns väldigt ostabilt om man ska försöka sig på såna bravader. Har spanat in en Phoenix Vogue i dressyrmodell eftersom jag gillar konceptet med bomlösa sadlar (är grymt lat med att passa in, vill helst vara hyfsat trygg med att den passar om man väl bestämt sig för att beställa och inte behöva byta sadel en gång per halvår) och har ridit i föregångarna som varit grymt bra för sitsen. En annan grej som gör att jag behöver byta sadel är också för sitsbiten, den jag har nu nästan omöjliggör en bra sits snarare än främjar den, men sen är hästen i sig lite så att man lätt hamnar i framåtlut också pga vart han vill ha tyngdpunkten vilket ju är svårt att ändra med sadeln.
Nu började jag fundera på om man ändå skulle tjäna på en akademisk modell i graden av stöd som behövs fram och bak.. Eller om man tjänar mer på bra med benstöd.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt! :)

Sv: Sadel och skolning

Vi kan ju säga att jag har en riktig liten hoppetoss - så jag borde väl kunna ge någon typ av råd här, men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag tycker det är i olika sadlar. Har inte tänkt på det så mycket - men jag gör ett försök nu.

Jag hade en Ludomar alta escuela i början som var helt klädd i mocka - där satt jag som ett frimärke. Bästa sadeln för skuttande brallande häst. Den hade höga fram och bakvalv men ändå med bra rörelseutrymme för benen. Jag kunde hoppas små skutt över stockar utan problem.

Sen har jag min stübben allround mot hopp, har inte känt mig osäker i den - men den är ju hårdare i sätet så den är ju inte lika bekväm punkt. Sen är sätet glidigare i den oxå iom blanka lädret i sätet, så det känns lite mindre tryggt måste jag nog säga.

Jag tycker jag sitter otroligt bra och säkert i min elisabeth, och jag tycker inte att valven har varit i vägen trots att de inte ger lika mycket frihet för benen som Ludomaren gjorde. Eller, jo... en gång när jag vid ett härjtåg slog i min tumme i framvalvet så att den vek sig åt fel håll... ajjj. På så sätt är det inte så bra med höga valv. Sadeln har ju lite typ nubuck som säte vilket klistrar ganska bra.

Jag får för mig att det skulle kännas tryggare i sadel typ elisabeth som har lite friare ben men höga valv, mer än i en dressyrsadel med benstöd som stöder upp mer runt knäna... Känns som bra att benen kan "vicka" fram och tillbaka för balansen - och att rumpan inte glider fram och tillbaka. Med benstöd får jag känslan av att jag inte skulle kunna parer-gunga med benen på en en "gunghäst", benen sitter ju lite mer fast nere vid knäna.

Tack för synpunkter! :bow:

Egentligen är jag toksugen på l'art pour l'art (stavning?) och har varit det länge men den är ju så sjukt dyr! :p Började spara redan för något år sen och tänkte att när vi börjar bli duktiga så man har något att visa upp kan vi vara värda en sån sadel. ;) Sen rök hela kassan när jag var tvungen att köpa bil.. Misstänker dock att vilken sadel jag än köper så kommer det kännas som att man köpte det som ett substitut till det man vill ha (möjligtvis med undantag för phoenix-sadeln men den är ju också dyr om än inte lika sjukt...). Att köpa en annan sadel för 12-15k som "substitut" känns egentligen ganska konstigt, och jag tror tyvärr inte man hittar någon billigare som inte skulle kännas som ett nedköp (eller inte tillräckligt mycket bättre för att motivera sadelköp).

Är egentligen lite skeptisk till höga fram- och bakvalv för att de känns ivägen om man snabbt vill kunna ta sig ur sadeln. Fast det kanske man vänjer sig vid så det går smidigare?

Hehe, jag vill inte ta mig ur sadeln... Jag vill gärna sitta kvar :D

Endag gången jag vill ta mig ur är om vi går omkull (hänt tre gånger, olika allvarligt). När vi gjort det har jag aldrig haft problem att komma ur sadeln. Ställer mig rakt på backen - tycker inte valven varit i vägen någong gång där. Känns mycket farligare att försöka ta sig ur sadeln än att sitta kvar, oberoende vilken sadel jag sitter i.

Varför vill du ta dig ur sadeln? :)

Lart pour lart (ja, du fattar) är superfin. Har aldrig suttit i den - men så fin som den är måste den ju vara bra oxå :idea:

Haha vilket bra resonemang! Att den måste vara bra om den är fin! :rofl:

Jag är en fegis som känner mig tryggare på backen (egentligen ganska konstigt eftersom hästen blir stökigare på backen om den är stressad :p men det märker jag ju inte förrän jag suttit av) så även om det är rätt sällan det går så långt att jag hoppar av vill jag känna att jag -kan- göra det snabbt även om kusen är så uppe i varv att den inte klarar att stå still. Eller snarare; kommer ta mina kommandon till att stå still fel så man inte vill behöva tvinga den till det tills man klängt sig av.
Vi pratade ju lite ledarskap tidigare och jag upplever att man blir mer dominant på backen än uppe på ryggen, att jag kan "säga till" hästen att backa tillbaka t ex om den drar iväg. Så märker jag att kusen blir på det humöret att den inte längre kommer svara rätt på hjälperna då håller jag mig gärna på backen alt. hoppar av om man märker det först när man ridit ett tag. Håller det sig inom rimlig kontaktbarhetsnivån däremot så sitter jag kvar.
Det kan säkert vara så att nuvarande sadeln är en del i det hela också, att jag känner att jag inte sitter stadigt i den och därför känner mig tryggare om jag sitter av om det t ex är störningsmoment som kusen historiskt sett kan skutta till för. Vet jag att hästen kommer skutta till och jag sitter så ostadigt att den antingen riskerar att tolka det som att jag blir skraj/spänd eller t o m trilla av då blir det inte mer konstruktivt att sitta kvar tycker jag. Fast det ovan om ledarskapet (inpräntat av "min" NH-tränare) har förstås inte med sadeln att göra.

Jag bor ju i Spanien och ser dagligen när hästar tränas i skolor och språng och det bör ju finnas en anledning till att alla BRA beridare rider i en helt vanlig engelsk sadel när de arbetar hästarna och sen har en med höga saker fram och bak och fårskinnsfodrad enbart vid uppvisningar och uteritter när de bara lattjar lite...Och till eventuella turister som vill pröva spanska hästars roliga hopp och språng......

Spanska sadlar (jag kallar alla sadlar med höga grejor på så) placerar inte ryttaren rätt. Den HÄLLER dem i ett läge som egentligen ligger i framtungt läge så att ryttaren kan sitta helt avslappnat och inet använda en enda muskel och ändå se bra ut. Och såvitt jag vet kräver bra ridning MASSOR av muskler.
Det är svårare att rätta till sitsen på såna ryttare än en som ridit i en engelsk sadel.

Samma i Portugal, vanliga dressyrsadlar till vardags och portuguesor till show.

Det är ju smartare med en sadel som är lite mer anpassad för lätt sits om man förväntar sig luftsprång, så att man kan ge frihet åt ryggen. Då slipper man förmodligen minst hälften av brallarna också, eftersom de ofta kommer när hästen känner sig störd. Har man problem med galoppfattningarna är det dessutom en fördel om man kan rida lätt om hästen behöver trava lite raskt in i galoppen, eller om den faller ur galoppen och blir obalanserad i traven efteråt.

Vad gäller skolgaloppen så rekommenderar jag att man tränar den med en väl avrastad häst som är väl etalberad i resten av galoppregistret, annars blir det lätt bara "gunghästgalopp" med sänkt rygg.

Tack för synpunkter! (Djurjouren också!) :)

Det där med lättridningen hade jag faktiskt inte reflekterat över, å andra sidan så brukar traven vara så mjuk att det liksom inte blir studs i sadeln om den skulle rinna iväg (inte mer än att en pytteavlasning skulle räcka för att undvika skump) men det är klart, galoppen i sig (eller ev. bocksprång pga missförstånd :p ) den kanske blir annorlunda.. Så det är ju helt klart tänkvärt. Tänker eg. att man borde tänka så lite lättsits som möjligt om problemet är att man (både själv som ryttare och som ekipage) lätt hamnar i framvikt? Att det liksom är större risk att bli ihopkurad och ha närmare till marken :rofl:

Det där med "skolgaloppsfattning" behöver man inte ta så allvarligt på, det gör iaf inte jag, utan tanken är att man ska försöka få till en tillräckligt explosiv fattning från skritt istället för att ta det i trav (jag personligen skulle inte bry mig om några travsteg däremellan till en början, men det är ju en annan femma) och löpa större risk att få spring i obalans vilket skulle göra min kuse onödigt stressad pga obalansen. Sen är det ju en persons rekommendation och inte alls säkert att det är det som funkar bäst i praktiken.
Helt ärligt (låter måhända tragiskt men sant! ;) ) så skulle jag hellre ta en sansad galopp fattad ur samling som resulterar i sänkt rygg om hästen kan behålla så mycket lugn som möjligt tills man kommit igenom det grövsta inlärningsstadiet, än att använda metoder där den inte klarar att hålla ihop kroppen ens i själva övergången/fattningen och det blir obalans och onödig stress. Baserat på att stress och obalans hänger väldigt starkt ihop för oss. Precis som jag hellre skulle skita i galoppen helt och hållet om vi kan ha en harmonisk ridning i övrigt om man verkligen inte hittar någon metod där vi inom rimlig tid hittar tillbaka till lugnet igenm jag är liksom inte en sån som pallar att hästen har en lång "stänga av"-period eller bock- och brallperiod där man inte själv kan påverka om det ska vara en lugn dag eller vi pallar med lite action.

Nu får du/ni ursäkta för här kommer lite fördomar..:D

..men jag tycker att det är en hel del AR-ryttare som gör en så stor grej av galoppen. För hästen är galopp bara ännu en gångart, till 99% (enligt min erfarenhet) är det ryttaren som förstorar upp det.

Ut och galoppera med er! För du galopperar väl när ni rider ut eller?

Man kan förbereda i all oändlighet men en bra galopp får man bara av att galoppera.

Jag förstår inte varför du är rädd för galoppen. Vill du ha en livlina, sätt på hästen ett par gramantyglar som du kan dra ihop den med och hindra de största bocksprången med. Om hästen är snäll hänger ju tyglöarna bara där, du måste ju inte använda dom...

Det med vilken sadel man föredra är helt enkelt smaksak. Rider normalt i engelsk sadel och tycker att en hoppsadel är det bästa om en häst bockar då man enkelt kan ställa sig i stigbyglarna och inte får en "skjuts i rumpan", utan står över hästen och balanserar och kan ta upp huvudet...
Har även varit med om att en häst bockat rejält i en sadel med sjukt höga valv. Jag hade inte en chans att flyga av eller frivilligt hoppa av. Ja var tvungen att vänta tills hästen slutade, vilket var hemskt!!!. Om hästen inte lugnar sig utan istället får panik för att det hänger och slänger en ryttare på ryggen kan det nog bli en olycka. Därför rekomenderar jag engelsk hoppsadel till unga hästar. Just för att man ramlar av fort...

Jag har en sadel i spansk modell och i den är det mindre stöd än det är i en vanlig dressyrsadel. (den har små gallerier) De portugisiska sadelmodellerna har mycket större gallerier både fram och bak. Det kanske är en sån modell du ska prova?

Min häst tyckte galopp var himla kul och livat, och tog alla chanser till att busa till det med lite bocksprång när vi började med galoppfattningar. Han är som tur är inte så väldigt våldsam utan man sitter lätt kvar, även utan sadel. (Jag rider oftast med barbackapadd.)
För att förhindra för mycket roligheter:angel::eek: så tycker jag det funkar bättre att ta en fattning ur en ganska låg och fram/nedform, hellre än ur en hög samlad form. Och så tänker jag nästan bara galopp, då brukar det bli bra.

Ibland lägger jag på sadel och jobbar på fattningar i mer samlad from, men då blir det garanterat en del bocksprång också....

Jag tycker att det är bra att ha en sadel som man kan röra sig i, rida lätt/avlasta om så behövs om det blir travgenomslag före eller efter galoppen.

Ja, jag är medveten om att det är jag som förstorar upp saker och ting. Men dom flesta AR-ryttare jag träffat är bra mycket tuffare än mig! ;)
Jag gillar inte att rida en häst som är stressad och stänger av eller går i obalans så det nästan känns som man ska gå omkull, vilket det gjort när vi fattat galopp på hyfsat klassiskt vis- trava på volt och ge galoppkommandot man lärt in från marken. Sist trillade jag inte av vid passet med galoppfattningsträningen men däremot dagen efter när kusen fortfarande var på tårna och sprätte till för något inbillat. :p
Förberedelser är bra för ens eget och kusens självförtroende tycker jag, men visst är det som du säger, det lär krävas en massa träning ändå på det man ska göra innan det blir bra!

erikaengdahl: se ovan. jag skulle förmodligen känna mig mindre trygg med en graman, men är jag mer stabil i sadeln (jobbar såklart med sitsen också för det) känns det 1. mindre taskigt mot hästen iom att man kan vara tydligare och inte sabbar en massa, och 2. som mindre risk att försämra självförtroendet och tappa sugen att träna galoppen genom att t ex trilla av, inte ens få någon galopp eller att kusen får taskiga erfarenheter så det inte blir konstruktivt. den har inte lätt för galoppen.

Får se om jag förstod dig rätt - tycker du att jag ska prova en portugisisk för att dom har högre gallerier eller att man hellre ska ha en spansk för att snabbare komma ur sadeln?

elbereth:
Tack för synpunkter! :)
Det är lite det att jag hellre tar dom där ev. bockarna eller brallarna än det grymt framtunga/obalanserade det blir om man liksom tar det man får från trav i fri form. Han har hittills aldrig gjort något sånt när jag försökt fatta galopp, då ur egenvald form från hans sida lite à la unghäst, men jag misstänker att om man använder metoden tränaren vill så måste man nästan trigga honom "på gränsen" så det kanske blir lite andra varianter innan det blir rätt, att man måste ha honom explosiv för att få någon galopp öht.
Fast det känns ju obalanserat när det är framtungt också i nuvarande sadeln så oavsett vilken metod man kör skulle jag behöva en ny.

elbereth:
Tack för synpunkter! :)
Det är lite det att jag hellre tar dom där ev. bockarna eller brallarna än det grymt framtunga/obalanserade det blir om man liksom tar det man får från trav i fri form.

Jag förstår hur du tänker. Men jag menar inte att du ska fatta galopp ur en "fri trav" utan ha en häst med bärighet men i en låg form och sen fatta galoppen. Det ska inte vara en snabb trav eller så, bara att du inte samlar upp den i en hög form med tillhörande explosivitet.

Jag får iaf väldigt fina, lugna, balanserade galopper ur den här formen.

Blä vad det är svårt att förklara ibland på nätet!:p Ser här potentialen till ytterligare en evighetstråd där folk kastar skit på varandras formuleringar:crazy:

Ja det är ju det där med formuleringar! :p
Men om jag förstått det rätt så tänker du egentligen fortfarande en bärig form men mer "normal" än när man samlat upp? Typ i en längning efter samling där hästen bara får lite längre ram men ska gå kvar i balans?

Jag tycker ett bra uttryck för den där traven är "snäll trav". Hästen ska gå i en snäll trav och vara vaken på hjälper, lagom framåt (lixom i startgroparna) men oxå med självbehärskelse. Mjuk men ändå spänstig ...ja snäll helt enkelt :)

Jag tycker den traven kommer bäst när jag rider ut och vi är på "galoppövningssträckan". Det jag kallar snälla traven sker oftast på tränsbett, men den kommer även på stång, då brukar jag inte använda stången utan kommunikationen sker på kapsonen - stämmer av. Han har minimalt sug i bettet (bär sig själv) och väntar in ett kommando, här då galoppfattning. Den snälla traven är faktiskt helt härlig att få. Då känns det som att "man verkligen kan rida". :D Då blir fattningarna inte så "skolgaloppiga" utan mer vanliga och framåt fast med riktigt umpf, om du fattar. Han gör lite mer själv men lyssnar. Iaf, den traven tycker jag är bra att lära sig galopp på - så gjorde vi :) "skolfattningarna" har börjat bli lite för stillastående och nu har dom slutat med att bara bli ett steg - sen inge mer, som att det är ett trix han kan :D. För oss kommer galopperna att bli mer ute framöver - innan vi kommer tillbaka till skolgaloppen igen.

Tror att du missförstod mig.
Jag tycker inte att du ska ANVÄNDA tyglarna när du rider, utan bara låta dom hänga slappa utan att inverka på hästen. Om den sedan bockar kan du korta dom och hindra hästen från att stoppa huvudet mellan frambenen och ge dig en riktig resa.
2. Jag vill ha en sadel där ja kan ställa mig upp, och inte studsa i sadeln om hästen bockar och sen ta upp hästens huvud. Min erfarenhet är att i en sadel med högt fram och bakvalv kan man inte vara följsam om hästen bockar ordentligt, och då kan det bli en hemsk upplevelse att ha en studsande ryttare på ryggen för hästen. Men en sadel man sitter stadigt i är ju iofs ett bättre alternativ om man inte själv sitter stadigt, för om man jämt ramlar av lär sig hästen att bocka av sin ryttare...
Så det är ju alltid olika i olika situation beroende på ryttarens smak på sadel, ryttares sits och vana och på hästens temperament och personlighet.

KL

Jag håller med erika. Rider inte AR själv, men håller helt med ang. engelska sadlar och bockande hästar - samt sitskvalitetsmässigt ang. dessa sadlar.

de mest välkända sadelmakarna kommer också att intyga att regelrätt dressyrarbete i bomlös sadel inte är optimalt för hästens rygg.

Totola: jag tänker när jag läser om din rädsla för galoppmomentet, att jag förstår lite den känslan du beskriver, för du sitter så himla framåtlutad med så långa läder att dina ben är spikraka, och skänklarna väldigt långt bak, du har hela tiden lite tippställning i överlivet framåt. det är en stor faktor att du upplever tror jag, att det går jättefort i galoppen, att hästen "ligger ner i svängarna" osv osv. Jag tycker du ska ta ett snack med din tränare att verkligen faktiskt prioritera din sits, så att du får bukt med den. när du hittar tyngdpunkten i din sits kommer du att hitta hästens tyngdpunkt under dig, och inte uppleva att det drar iväg, sladdar och far, alls på samma sätt.

Tack för synpunkter!
Det har jag också kommit fram till är en stor del i det hela, sitsen. Förutom att jobba med sitsen överlag så måste jag faktiskt byta sadel, har man en sadel man sitter framåttippad i per automatik och hela tiden måste "jobba" för att behålla en någorlunda stabil sits, då känns det som väldigt stor risk att man tappar det när man ska börja tänka galopp, antingen pga egna nerver (sånt gör massor med sitsen, för mig iaf :o är hästen t ex på tårna en dag då måste jag liksom ändra inställningen -inte bli smittad av hästen- först innan sitsen kan bli bra, innan man kan få bort spänningar t ex) och där kommer sadeln också in, känner jag att man sitter stabilare pga sadeln blir det lättare att också känna sig trygg, eller pga att hästen i sig ändrar tyngdpunkten iom att man tänker galopp, går tillbaka till gamla rörelsemönster pga pressen de upplevt i sammanhanget.

Angående det jag skrev om galoppen i fattning från trav så är det just den delen - går tillbaka till gamla rörelsemönster, är iaf min upplevelse. Den rusar inte, då skulle jag ha skitit i det och saktat av och provat igen (likaså om den blivit för stressad, kanske t o m lagt ner hela passet och provat ett senare tillfälle) men jag låter den fatta ur ett självvalt läge för att den ska känna att den orkar fatta öht. Då placerar den gärna kroppen på ett visst sätt, som i det här fallet blir väldigt framtungt och ganska obalanserat. Själv försöker jag inverka så lite som möjligt och sitta så stadigt som möjligt utan att störa.
Fast själva poängen är väl mer helheten som du säger, att man inte ska behöva oroa sig för att drutta i backen bara för att kusen har nerverna mer utanpå som det blir när man lär in något nytt eller ställer högre krav. JAG kommer inte känna mig tillräckligt säker i det läget av att enbart öva på min sits, isf skulle jag nog få förbereda mig mentalt en månad i förväg utan det behövs mer backup utifrån, bättre förutsättningar liksom. Graman skulle jag inte känna mig trygg med öht på en häst som redan är framtung av naturen.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 107
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 222
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama