Sadel och dräktig buk!

ylvaaskersund

Trådstartare
Mitt ena sto e dräktig och ska föla i april, nu är hon smårund och det jag undrar är hur sadel och sadeljord påverkar magen på ett dräktigt sto? Jag rider redan nu barbacka för det mesta men finns det någon som har en ide` om hur länge man kan rida med sadel?

Sv: Sadel och dräktig buk!

Mitt sto har inte sin fölunge där sadelgjorden ligger an:angel:
Jag brukar rida med sadel fram tills att sadelgjorden är för kort (är för snål för att köpa en superlång för bara ett par veckors användning) och sadeln ligger illa, kanske en två månader innan fölning.

Sv: Sadel och dräktig buk!

Ett bra tips är de svängda sadelgjordarna mkt bra såväl till betesmagar som dräktighetsmagar, annars har sadelgjorden en förmåga att tryckas fram av tjockismagen med följden att sadeln vill följa med. Mitt ena sto är lite roligt för sedan hon var dräktig så vill hon bara ha svängd sadelgjord (tycker väl att den är bekvämare alltid helt enkelt är väl skönare att få trycket längre fram) surar som en huggorm om man drar en vanlig rak på henne.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 224
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 493
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare