Sadel med två bommar.

Sorbe

Trådstartare
Fick höra idag att ett speciellt sadelmärke håller på och försöker ta fram en sadel med två bommar, för att tillgodose hoppryttarnas önskemål.
Eftersom många hoppryttare sadlar på tok för långt fram ska sadeln fungera så att det är en vanlig bom som gör att sadeln passar på hästen, men en bom som gör att ryttaren sitter längre fram, eller liknande.

Funderingar?

Sv: Sadel med två bommar.

Man måste ju verkligen ha noll kontakt med hästen rygg då är min första tanke...

Men vaddå, ska den översta bommen "hänga i luften" då eftersom att annars får man ju samma problem som om man sadlar långt fram.. Sadeln torde också blir väldigt lång samt att man kommer ifrån hästen..

Annars så tycker jag att det är bra att de tänker i banor om hästens välbefinnande :bow:

Haha, det låter ju jättekonstigt. Och varför skulle man vilja sitta långt fram på hästen öht? Jag tror inte problemen som kommer av att man sadlar för långt fram och därmed sitter för långt fram försvinner för att man har två bommar. Vikten är ju liksom där den är hela tiden oavsett hurdana eller hur många bommar man har. :confused: :crazy:

Fast det är ju bra att "de" funderar i nya banor.

de där med två bommar verkar inte som en lysande idé men de får gärna bevisa motsatsen men tills den är bevisad gillar jag den nog inte...
Och jag tänkte på de där med att sadla för långt fram, förut tyckte jag att Peter (Wylde) sadlade för långt fram men när jag lade sadeln längre bak på min häst (förut hans) så sa både han och kiropraktorn till mig att för många ryttare sadlar för långt bak och det är inte bra! Det är svårt att förklara men hästens starkaste punkt på ryggen där sadeln ska ha den största tyngden är precis framför den svagaste punkten på ryggen.. Självklart finns många som sadlar för långt fram men lika många sadlar för långt bak (jag var en av dem innan)
/TW

Jag ser inte många som sadlar för långt bak! Däremot många som sadlar rätt men har sadlar som är alldeles för långa och går på länden.

Det låter konstig. Men om det kan förbättra sadelens läge på hästen är det kanon

Ja de är oxå ett problem med för stora sadlar. Men jag tycker även att många ska lära sig sadla rätt, förut trodde jag att jag lade sadeln på ett bra ställe men de visade sig att jag hade fel... :eek::rofl:

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Tora
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 019
Senast: iNHALE
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 879
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka