sadel liknande zaldi classic??

sommarminne

Trådstartare
jag har varit hos sadelprovare med pollen och han har för tillfället en zaldi classic i storlek 31 som hon tyckte låg bra i storleken och följde rygglinjen kanon bra MEN bossorna slutade så lång upp framtill så dom tryckte lite vid manken så jag vill ha hjälp att hitta en sadel som är ca 100 grader vid och ungefär samma rak/böjdhet som zaldin men bara ett annan märke:angel: hmm hoppas ni fattar vad jag menar för de blev lite jobbigt.:crazy:

Sv: sadel liknande zaldi classic??

inga fler förslag? tänke jag skulle kolla på begagnat marknaden så de skulle va kanon med lite mer förslag

Låter nästan som om det var jag som hade öppnat tråden :D
Jag har precis samma problem. Tydligen har de gjort om classicen och numera är inte bossorna så "vassa" framtill vid manken/bogspetsen längre.
Ja, ja, jag läser era tips och ser om jag kan bli hjälpt av någon annans liknande problem. Det här med sadlar kan få den mest positiva människa att bli deprimerad.

Vad är bomvidderna på de olika sadlarna ? Nu är jag nog mest intresserad av County, skillnad Fit 4, M, MW, W ? Jämfört med zaldin 30, 31, 32 ?

Vad jag vet har County fit 2, 3, 4, 5 som system, inte m, mw, w osv.
Men 2 N, 3 M, 4 W, 5 XW. Zaldi 32 motsvarar väl ungefär fit 3 eller 4. Har inte exakta gradtal på dom.. Men det är väl närmare fit 3 än fit 4.

Såg ngn uppgift att Z classic skulle vara 110 grader vid 33-bom. Och County 4 skulle motsvara ca 105 grader. Kan det stämma?

Det vanliga är att mellan de olika storlekarna skiljer det ungefär 10', eller ? Oavsett märke och olika benämning på sadelns bomvid ?
Om County Fit 4 är 105' borde Fit 3 vara 95' ?

En ännu dummare fråga, hur vanligt är det att "mankmallen" skiljer sig från dag till dag, före och efter ridpass?

Om man jämför mellanrummet mellan, heter det sadelputor eller bossor, längsmed under sadeln ? Framifrån och bak. Är det mycket större mellanrum på Zaldi Classic, borde vara omöjligt att komma i närheten av ryggrad/tornutskott. Medan det på Countyn inte alls är så gott mellanrum. Skillnad ullstoppad latexpaneler ? För/nackdelar ?

Nja, County fit 4 är bara runt 95 eller nåt. Breda är de inte... Men de kanske har ändrat bomvidderna lite... Jag ska mäta en ny County ifit 3 eller 4 när jag åker till Skåne nästa gång. Då kan jag ge lite mer raka besked.

Det vanliga är att mellan de olika storlekarna skiljer det ungefär 10', eller ? Oavsett märke och olika benämning på sadelns bomvid ?
Om County Fit 4 är 105' borde Fit 3 vara 95' ?

En ännu dummare fråga, hur vanligt är det att "mankmallen" skiljer sig från dag till dag, före och efter ridpass?

Om man jämför mellanrummet mellan, heter det sadelputor eller bossor, längsmed under sadeln ? Framifrån och bak. Är det mycket större mellanrum på Zaldi Classic, borde vara omöjligt att komma i närheten av ryggrad/tornutskott. Medan det på Countyn inte alls är så gott mellanrum. Skillnad ullstoppad latexpaneler ? För/nackdelar ?

Oftast skiljer det runt 5-8 grader mellan varje bomvidd, så det är inte så mycket. Hos vissa märken skiljer det sig bara 3-4 grader.

Mankmallen kan skilja sig lite före och efter ridpass med sadel. Att hästen blir lite insjunken stunden efter. Men det påverkar inte bomvinkeln, för längre ner i sadelläget (längs hästens sida) är de likadana (jag har iaf inte sett en häst som inte blir merän lite insjunken precis var sadeln ligger) och man mäter ju 20 cm ner på varje sida när man mäter bomvinkeln. Så vinkeln ska bli densamma, max skilja någon grad eller så, men inte skilja sig 4-7 grader bara sådär.

Kanalen mellan bossorna ska vara så bred att den inte komma i närheten av tornutskotten ja. Tycker snarare tvärtom, att County har bredare kanal än Zaldi...
Skillnaden mellan ull och latex är att ul kan du ändra hur du vill, medan latex är formbeständig. Och blir sadeln sned blir det dyrt att byta hela panelerna...
Ull är också mer stötdämpande än latex. Latex är däremot bättre att ha på flera olika hästar iom att den inte formar sig efter en specifik häst.

Liknande trådar

Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 202
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar