Sadel hjälp

lillbeka

Trådstartare
funderar eventuellt på att testa hunter under saddle, och undrar vilken typ av eng sadel som man ska ha.

så vilken sorts eng sadel kan man använda?
och vilken stil på sadeln (färgen, läder el mocca vulster)?

Senast ändrad:
Sv: Sadel hjälp

Till HuS så bör du ha en hopp till allround sadel, gärna flatback. Du får inte rida i dressyrsadel. Färgen spelar ingen roll, svart, brun, ljus, vilket som. Du måste ha en vojlock, dvs inget schabrak. Du bör skaffa en vojlock med nummerfickor på sidan så domaren kan se dig från mitten av arenan. Lycka till.

Till HuS så bör du ha en hopp till allround sadel, gärna flatback. Du får inte rida i dressyrsadel. Färgen spelar ingen roll, svart, brun, ljus, vilket som. Du måste ha en vojlock, dvs inget schabrak. Du bör skaffa en vojlock med nummerfickor på sidan så domaren kan se dig från mitten av arenan. Lycka till.

Blir lite nyfiken och frågar varför man inte kan ha schabrak och dressyrsadel!
Hur ska man annars kunna fästa nummerlapparna?

Schabrak är förbjudet i hunter. Därför är det bättre att ha dom specialgjorda vojlockarna med nummerfickor. Har man inte det så får man sätta nummerlappen på ryggen vilket inte domarna tycker om för då har dom svårt att se numren. Man kan också sätta numren på vojlocken så dom ligger mot hästen. Dressyrsadel är också förbjudet. Läs AQHA´s regelbok så klarnar allt.

det är bara "westernraserna" som får tävla i den grenen.

Är man medlem i AQHA kan man beställa den gratis från deras hemsida. Vet dock inte hur man gör om man inte är medlem.

Är man medlem i NSBA (National Snaffle Bit Association) så är alla raser välkomna att tävla i Hunter under Saddle.

Är man medlem i NSBA (National Snaffle Bit Association) så är alla raser välkomna att tävla i Hunter under Saddle.

Har aldrig hört talas om NSBA, finns det i sverige? isåfall vart? är det anslutet till WRAS?

Gå in på www.nsba.se Det är en oberoende förening med huvudförening i USA. Den är på frammarsch i Skandinavien. Från början var det bara amerikanska raser som fick vara med men man har i Sverige ändrat sina regler till att gälla alla raser.

Gå in på www.nsba.se Det är en oberoende förening med huvudförening i USA. Den är på frammarsch i Skandinavien. Från början var det bara amerikanska raser som fick vara med men man har i Sverige ändrat sina regler till att gälla alla raser.

Tack!

1233545

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
933
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar