Sadel för riktigt stor manke?

Sv: Sadel för riktigt stor manke?

Det är faktiskt också ett alternativ som jag tänkt på, men går det att undvika att padda upp så slipper jag gärna. Dock är jag otroligt bitter just nu då jag väldigt gärna ville ha Jessican. Menmen, har man en dromedar får man väl räkna med att offra sin egen vilja :p

Jag har haft till mina med jättemankar, både höga och långa:

Kieffer Martzog AT
1396980.jpg

Passier med PS Baum-bom
20642978.jpg

Bägge dessa sadlar har cutback och omvärmningsbara bommar :love:

Sen har även dessa sadlar cutback som har passat mina hästar också...
17790106.jpg

17790105.jpg

Wintec Sport.... Har dock inga svarta längre utan bara blåa och en rosa-lila dressyr...

Min häst har rätt stor manke och henne har jag precis köpt en Prestige Roma till. Har även en kompis vars häst har en ännu större manke och hon har en likadan sadel till sin häst. Båda våra hästar har dessutom rätt raka ryggar och den sadeln ligger väldigt bra på båda hästarna.

Passier har jag varit med om passat bra till hästar med hög och lång manke. Om en sådan kan passa hästens rygg i övrigt kan det vara värt att prova.

Jag har en passier optimum och de är verkligen på håret att de går att ha den på min med hög och lång manke och har hört fler som har problem med stora mankar i just passier så erfarenheterna verkar va lite olika där;)

Min häst har lång och hög manke. Har nyss fått utprovat en Prestige Roma, både hopp och dressyr! Är verkligen supernöjd med dem!! Dessutom var priset vettigt för den kvalitén

Jag har en Crown (Ideal) Tonishia, dressyrsadel. Den har mycket plats för hög och bred manke. Kolla på den! www.idealsaddle.com :) Jätteskön sadel med bra knästöd och väldigt bred kanal. Min häst har en ganska hög manke och det finns massor med plats över för mer. Samma häst har jag även haft en Jeremy Rudge till som låg väldigt bra. Vet dock inte vad modellen på den hette..

Har Tonishian mer mankfrihet än Jessican då? :)

*kl*

Slängde på en Globus Clic som finns i stallet på honom igår, där får manken inte heller plats. Lade på den utan att spänna gjord eller något och det handlade bara om millimeter mellan manken och sadeln. :grin:

Ös på med mer tips om ni har! :D

Jag har en passier optimum och de är verkligen på håret att de går att ha den på min med hög och lång manke och har hört fler som har problem med stora mankar i just passier så erfarenheterna verkar va lite olika där;)

Ja det är ju inte bara manken sadeln ska passa till. Det 'är ju flera parametrar att ta hänsyn till. Jag tänkte närmast på ett halvblod som vi letade sadel till ett bra tag. Vi provade sadlar på löpande band och den enda sadeln som hans höga och långa manke fick plats i var just en Passier. Det var bara ett exempel. kanske berodde på att den passade så bra till hans rygg i övrigt?

Bra fråga, har inte provat någon Jessica på min häst, men på alla bilder jag sett av såna tycker jag att den ser lägre ut än Tonishian i framvalvet liksom.. :)
Hoppas det löser sig åt dig, inte kul att sitta fast i sadelträsket!

Vet inte om nån sagt nått om mina kommande tips :P

Mitt fullblod var ett riktigt trassel att hitta sadel åt. Nått jag lärde mig på vägen var att jag tyckte att han var ganska bred över ryggen så provade allt för vida sadlar! Prova att hitta en modell som är hög över manke och som har något smalare bom! :) Jag hittade en JH dressyrsadel till min som hade gigantiskt stor och lång manke, lite takig och rak rygg men något överbyggd bak... Men kunde aldrig vara utan fårskinnet under.

Hoppas det går bra för dig :)

Är hopp och dressyrmodellen väldigt lika i bommen? Har en utprovad hopp och gillar den, ligger bra på min med stor manke och är nu på jakt efter dressyrsadel..

Har du bilder på hästen med dressyrsadeln på?

Passier brukar bara funka om hästen inte samtidigt är bred, har den mer än 27-28 och lång manke så går det inte.

Prestige tycker jag har väldigt bra mankfrihet även i xvid (37)!

Då stjäl jag lite uppmärksamhet av dig ang Prestigesadlar då jag förstått att du är "insatt" i dem:). Har nyligen skaffat en femåring med rak rygg och jättemanke som skulle behöva ny dressyrsadel då jag insett att Amerigo Classicen jag hade på föregående häst inte ligger bra alls på honom. Prestige är ju en favorit hos mig men finns någon modell som kan funka på honom? Hoppsadel han har nu är en Passier PSL 28 i bom...

Jag har en häst med en riktigt hög och lång
manke, jag har fått utprovat en Prestige Academy
dressyr och en CWD hoppsadel. Båda ligger som gjutna!

Prestige är för svängda för min häst, CWD hade han när jag köpte honom, men jag klarar verkligen inte av att rida i dom sadlarna :crazy: Hade blåmärken och var svullen i ljumskarna bara efter typ 30 min provridning. Viss obekvämhet kan jag ha överseende med så länge det passar hästen, men inte när det verkligen gör ONT! :p :angel:

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 915
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 985
Senast: DrT
·
Utrustning Hej alla här på buke! Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom...
Svar
7
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka