Sadel för rak rygg?

N

naira

Ska köpa billig dressyrsadel, max 4.500 kr. Skall användas till en D-ponny med en rak och lång rygg.
Passar wintec tror ni?

Behöver svar snarast!:bump:

Sv: Sadel för rak rygg?

Näe, wintec kommer nog inte passa, den är ganska svängd. däremot kan bates passa men den är ju lite dyrare, likaså wintec isabell kan passa.

Tyvärr så finns det ju inte så mkt sadlar i den prisklassen, har du tittat på hööks sadlar? Richard davison passar rak rygg.

Du kan ju köpa begagnat. M&N ligger bra på min raka

Även Passier, Albion K2 och Henri de Rivel

Kolla på lite äldre Bates, går att hitta för 3-4000:-. Även Henri de Rivel borde gå att hitta för ganska bra beg. priser och ev. kanske Hubertus också passar.

Så.. idag har jag varit och hämtat hem två stycken sadlar, en wintec cair och en jag inte vet nåt om. Den sistnämda bara för att jämföra, det var för dyr.
Provred wintec-sadeln och tyckte det kändes bra, låg stilla på hästen och han verkade trivas. Tyvärr lite för liten för mej så om det blir den blir det till att beställa en 17". Hade blått järn i när jag provade den. Bilder kommer! Visste inte hur jag skulle ta dom så är det något ni saknar så skriv!

ryggen
ryggbild, vääääldigt sne
Den jag inte ska ha
wintec
Wintec
Bonusbild!

Varför provar du 2 Wintecsadlar av samma modell i samma bomvidd?... Den du inte ska ha är ju precis samma, fast med equisuede istället för equileather.
Tycker inte dom låg bra.. För böjda och för smala i bommen.

Varför provar du 2 Wintecsadlar av samma modell i samma bomvidd?... Den du inte ska ha är ju precis samma, fast med equisuede istället för equileather.
Tycker inte dom låg bra.. För böjda och för smala i bommen.

Det är olika järn i.
Och sen är det ju inte samma, det är ju STOR prisskillnad. Gör matrialet så stor skillnad i priset?:confused:

Bommen går ju att ändra.. När jag red i den så kändes det bra iallafall. Fast som sagt den jag funderade på var lite liten för mej, ska byta till 17" och pröva. Annars så kändes han bogfriare osv.
Ser det verkligen SÅ hemskt ut?

jag tycker att det ser ut som att sadlarna inte ligger ann så bra bak och att de är lite trånga i bommen (sadeln hamnar i bakvikt)

Det är olika järn i.
Och sen är det ju inte samma, det är ju STOR prisskillnad. Gör matrialet så stor skillnad i priset?:confused:

Bommen går ju att ändra.. När jag red i den så kändes det bra iallafall. Fast som sagt den jag funderade på var lite liten för mej, ska byta till 17" och pröva. Annars så kändes han bogfriare osv.
Ser det verkligen SÅ hemskt ut?

Ja, det ser inte särskilt bra ut.
Är det verkligen så stor prisskillnad? Isabellen är ju dyrare än 500 serien, men den som du har bild på är ju ingen Isabell. Och den är bara någon tusenlapp dyrare tror jag.. (inte Isabellen, den är ett par tusen dyrare, men den du har bild på i rquisuede)
Tycker också det ser ut att vara samma bomvidd, eller är det en smalare bom i 500-modellen? (den med läderutseende)

Bommen blir mer böjd desto bredare järn man sätter i, så även om bommen går att ändra betyder inte det att sadeln kommer passa med ett bredare järn. I ditt fall kommer sadeln nog bara ligga sämre med ett vidare järn.

Ja, det ser inte särskilt bra ut.
Är det verkligen så stor prisskillnad? Isabellen är ju dyrare än 500 serien, men den som du har bild på är ju ingen Isabell. Och den är bara någon tusenlapp dyrare tror jag.. (inte Isabellen, den är ett par tusen dyrare, men den du har bild på i rquisuede)
Tycker också det ser ut att vara samma bomvidd, eller är det en smalare bom i 500-modellen? (den med läderutseende)

Okej, SÅ stor prisskillnad är det väl inte men för mej är det det:o Den andra sadeln kostar 8000 och den med läderutseende kostar 4500.
Det är smalare bomvidd i den med läderutseende.

Hur ser du att den är för smal? Jag är verkligen inte bra på det här så jag försöker få så mycket info som möjligt. Det kändes iaf jättebra när jag red. Han jobbade mer med ryggen är vanligt.

Hm... Konstigt, för den dressyrmodellen ska inte vara SÅ dyr... Brukar kosta typ 6500:-

Balansen i sadeln är fel, och den kommer inte ner ordentligt på hästen, därför ser jag att den är för smal.

Hm... Konstigt, för den dressyrmodellen ska inte vara SÅ dyr... Brukar kosta typ 6500:-

Balansen i sadeln är fel, och den kommer inte ner ordentligt på hästen, därför ser jag att den är för smal.

Okej.. menar du att den inte ligger an vid bossorna? För det är det enda jag ser :D:o

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar