sadel eller inte..?

U

Uddatyp

ja har ridit barbacka så mycket nu att när ja rider med sadeln tycker ja nästan den e mer i vägen.
min häst har breddat sej mycke sen ja sluta med sadeln..eller sluta inte helt rider ju med den när ja klättrar o så, men annars rider ja inte med den.
e de fel på sadeln då eller är de mej de är fel på? att ja inte inte kan rida lika bra med den?
eller kan de va hästen som inte trivs lika bra med sadeln?
de är en utprovad sadel som passar bra.

Sv: sadel eller inte..?

Jag antar att sadeln var utprovad på hästen innan den breddade sig? Isåfall är det långt ifrån säkert att den fortfarande passar. I övrigt är jag böjd att hålla med dig, har själv sadel när jag rider ut och hoppar, men ska jag bara skritta, eller när jag rider på banan, så blir det barbacka. Detta trots att jag köpt dressyrsadel rätt nyligen för att inte behöva rida utan längre...

Jag kan inget om sadlar, men jag tycker iaf också att det är skönare att rida utan, de känns som om man kommer närmare hästen, och på vintern blir det varmare :d

Håller med: har man ridit utan länge känns det inte helt bra med sadeln! Jag tycker att det är för att man kommer närmare hästen utan, kan använda mindre hjälper och så.

Kolla som sagt passningen igen om hästen har bräddat sig sen sist. Håller med ovanstående också: på vinter är det så varmt och skönt!

Enligt sadleutprovare bör man inte rida för mycket utan sadel. Trycket blir ju väldigt ojämt och inte alls fördelat på några större ytor. Dock är det ju bättre att rida utan än en som passar dåligt. Kolla upp sadeln igen, kanske är dags för en ny om hästen ändrats mycket! Och själv skulle jag inte rida några tuffare pass utan, bara ut och skritta en halvtimme eller liknande... det skadar säkert inte kortsiktigt men att bara rida barbacka tror jag kan få konsekvenser...

Jag har ridir barbacka i ca 3år.Först på gammelshästen och nu även på min 4 åring.Jag har en sadel men tycker det känns så fel när jag sitter i den. Min gamla häst reds alltid barbacka och hon hade inga problem i ryggen,gick i form i alla gångarter på plan och i skogen.Att en sadelmakare säger att man inte kan rida barbacka hela tiden är inte så konstigt, de säljer sadlar och skulle inte ha jobb om alla red barbacka.

Jag har ridit två månader utan sadel nu pga. att min sadel inte kommit till sverige ännu.

Man kommernära hästen och det är på sätt och vis lättare att jobba den då man har större möjlighet att inverka på hästen.

Men att rida med sadel eller utan är en vanesak. Tror det är där skon klämmer i ditt fall..

för givetvis är det klumpigt att sitta i en sadel om man ridit utan hur länge som helst.

men för säkerhetsskull kanske du bör kolla upp om sadeln fotrfarande passar.. :idea:

Uddatyp skrev:
...eller är de mej de är fel på? att ja inte inte kan rida lika bra med den?
.
Ha ha!!! :rofl: I sådana fall kan jag berätta för dig att du inte är ensam! Har också problem med att rida i sadel då jag känner mig VÄLDIGT handikappad. Jag tycker att jag kommer så långt ifån hästen. Däremot vet jag att MÅSTE rida unghästen med sadel de gånger jag ska ut och trava eller galoppera mkt eftersom jag måste kunna stå i lättsits då hans rygg inte än är helt färdig musklad.

man ska inte rida för mycket barbacka. sittknölarna trycker in sig i höstens rygg = inte skönt. testa o sätt dig på dina händer på en hård stol = AJ

Testade precis... Öh, jag är nog inte nog benig för mina knölar känns inte.... Äntligen har jag nån nytta av min runda rumpa!!! :D Oj vad jag ska rida barbacka!!!!!

Jag håller med om att man inte ska rida barbacka alltför ofta.
Sadeln uppfanns inte enbart för att göra det bekvämt för ryttaren, utan även för hästens rygg. En sadel fördelar ryttarens tyngd över en större yta.

Immer

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: super
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur