Sadel åker fram, vilken gjord?

ponny143

Trådstartare
Min sadel åker fram pga sadelgjordssläget är längre fram än sadelläget. Använder en s-gjord i läder just nu. Blev tipsad om ELT-gjord och H-gjord, men de är ju så dyra! Lönar det sig att köpa en gjord, eller löser problemet sig om jag hittar en annan sadel? Finns det ens en sadel som passar en ponny med stor buk och bred bröstkorg, bogblad långt bak, hög manke och sadelgjordsläge långt fram?

Har du varit hos en seriös sadelutprovare?
Åker sadeln fram passar den inte, kanske den är för vid?
Jag har ELTgjordar till mina hästar. Den ena har lite lätt sadeltvång men inget med ELT och den andra har inget tvång men trivs också bra med ELT men jag skulle aldrig försöka fixera sadeln med en speciell sadelgjord utan då är det bäst att byta sadel istället till en som faktiskt passar.

Har du varit hos en seriös sadelutprovare?
Åker sadeln fram passar den inte, kanske den är för vid?
Jag har ELTgjordar till mina hästar. Den ena har lite lätt sadeltvång men inget med ELT och den andra har inget tvång men trivs också bra med ELT men jag skulle aldrig försöka fixera sadeln med en speciell sadelgjord utan då är det bäst att byta sadel istället till en som faktiskt passar.
Den är lite för vid, jag testade med fårskinnspad då, men det gjorde ingen skillnad.

Min sadel åker fram pga sadelgjordssläget är längre fram än sadelläget. Använder en s-gjord i läder just nu. Blev tipsad om ELT-gjord och H-gjord, men de är ju så dyra! Lönar det sig att köpa en gjord, eller löser problemet sig om jag hittar en annan sadel? Finns det ens en sadel som passar en ponny med stor buk och bred bröstkorg, bogblad långt bak, hög manke och sadelgjordsläge långt fram?

Hej!
din sadel åker fram för att sadeln inte passar på hästen.

En anledning till att en sadel åker fram är att den är för smal, inte för bred. En för bred sadel åker ner i manken på hästen.
Om du spänner fast sadeln utan nåt under och longerar, ligger den still bak då?

Den är nog inte för smal. Den rör sig lite från sida till sida där bak, om jag inte såg fel. Trodde att jag kunde lita på sadelprovaren då jag själv inte vet speciellt mycket om just sadlar... :/

Om sadelläger är långt bak och gjordläget långt fram spelar det ingen roll hur bra sadeln ligger, den åker ändå fram när man spänner gjorden pga att gjorden glider fram och drar med sig sadeln. Om sadeln är utprovad och passar kan en ELT gjord hjälpa.

På mina, vars sadel åkte fram för att de hade för stora, tjocka magar, så hjälpte ELT definitivt. Så himla dyra är de inte, jämfört med att hålla på och testa en massa olika typer av svängda gjordar. Dessutom är det (som det verkar) en skön gjord för hästen(tycker de flesta), och det är ju värt det bara för det.
Sen, i längden blir det ju inte bra att med en gjord "hålla fast" en sadel som vill åka iväg, men det kan hjälpa medan man bantar eller tills man lyckats hitta en sadel som ligger still.

På hästar med sadelgjordsläget längre fram än sadelläget kan det hjälpa att spänna med stropparna i kors. Först fäster du de främre stropparna i de bakre spännena på gjorden. Därefter fäster du de bakre stropparna i de främre spännena. Görs detta dessutom med en ELT-gjord behöver man inte dra särskilt hårt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 854
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 993
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025