K

knasenknas

nu har jag skrivit en del regler:

regler som SKALL följas enligt stallägaren:
*håll rent å snyggt i stallet och utanför.
*kratta å håll snyggt på höloftet, extra viktigt vid höhämtning.
*sopa rent efter dej innan du går, även i foderboxen.
*små prylar och dylikt ska vara uppe på höloftet, ska eh finnas en massa plock nere i stallet.
*går nåt sönder står man för kosnader o lagar det själv.
*häng alltid upp elrepen/handtaget.
*vid upphägning, ska man fråga stallägaren först.
*visa hänsyn till hästarna och hästarnas hem.

något mer ni tycker att man ska ha här?

regler för att man ska trivas och för att allt ska kunna funka i stallet:
*utrustningen ska vara på sin plats.
*töm alltis kärran efter mockning.
*plocka alltid undan det man har tagit fram
*håll ordning på era saker.
*borstning av lerig häst görs utanför stallet.
*gången får inte bokas så att man inte kommer in med andra hästar eller hönät och foderhinkar.
*hästarna ska vara ute innan kl. 9.00
*hästarna ska vara inne senast 17.00 och tidigast 15.00
* vi turas om att ta ut/in hästarna samt fodring.

tycker ni att det är för mycket regler, eller ska jag lägga till något?

en fråg till:
vi har ett rum som är lika stor som en box där vi ska ha hönät och hinkar till 5 hästar, för knappt plats, plus har vi 3 stora tunnor med spån. tycker noi att jag ska ha en regel att man ska ha typ sin borstlåda uppe å allt sånt å att man bara ha maten där nere?
sen har tjejerna betämt att man ska lägga täckena på tunnan men der ser så j*vla stökigt ut å så vill inte jga har det, tycker ni att man ska säga att ni får ha dom täckena på täckes hängarna å resten får ni har där uppe?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: sådär!

Jag tror att man kan ha nästan hur mycket regler och riktlinjer som helst, men det viktigaste är nog det där med tider, att alla håller efter sina saker och städar efter sig.
Det är ju så mycket som man själv inte tänker på ens för att man anser det självklart, men det kanske inte andra gör. Man kan inte vara nog tydlig. Då slipper det bli tjaffs sen.

Vi är rätt noga med att man inte tar slut på t ex havre utan krossar ny innan man går ifall det är lite kvar. Likaså att man tar ner höbalar så att det inte är tomt när man har tagit till sin häst.
Lycka till med reglerna.
/nocke

Det där med att stå för kostnader och/eller laga själv låter lite vanskligt! Om en stallgrep är utsliten och går sönder just när den används. Är det då den som använde den just då som ska stå för en ny? Eller är det alla för att alla har bidragit till slitaget? Eller kanske stallägaren som troligen står för grundutrustning som kärror, grepar å sånt i stallet, eller...? Eller om en bräda i hagen går sönder (eller eltråd går av...) en vattenslang springer läck just när nån står å spolar hästen etc. etc...

Håller med andra här.
Ang. din fråga, om "tjejerna" har täckeshängare, varför kan de inte ha täckena där? De är väl det täckeshängarna är till för..
Tycker att det låter bra med rullande schema.. Så slipper din familj göra allt. Det blir lätt så när man bor på gården har jag märkt..
Som tidigare sagts, Man kan inte vara nog tydlig när det gäller regler. Säg det heller en gång för mycket än en gång för lite osv..

Tussemaja skrev:
Det där med att stå för kostnader och/eller laga själv låter lite vanskligt! Om en stallgrep är utsliten och går sönder just när den används. Är det då den som använde den just då som ska stå för en ny? Eller är det alla för att alla har bidragit till slitaget? Eller kanske stallägaren som troligen står för grundutrustning som kärror, grepar å sånt i stallet, eller...? Eller om en bräda i hagen går sönder (eller eltråd går av...) en vattenslang springer läck just när nån står å spolar hästen etc. etc...

nej det är inte så jag menar, om en tjej kankse skulle ta sönder ett av mina täcken? om dom kankse ska byta en glödlampa å tappar det som ska sitta runt den, såna små grejer...

Ang. din fråga, om "tjejerna" har täckeshängare, varför kan de inte ha täckena där? De är väl det täckeshängarna är till för..

ja det säger jag med, men det är för att dom har typ 3 täcken på sina hästar nu när det är så akllt ute, som det egentligen inte är här nere, så därför för dom inte plats säger, dom men som jag har sagt till dom innan, men behöver ju inte ha bensydden hängandes på täckeshängaren å man behöver ju inte ha tillexempel filtar eller ländtäcke eller nått där heller, utan dom täckena man ska ha på hästen dagligen, men för se hur det blir... :bow:

Den delen har jag också med i mina kontrakt. Hade för några år sedan en inackordering som sparkade sönder/käkade upp boxväggarna, sprängde staket osv...det blir dyrt i längden!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 473
Anläggning Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt...
Svar
17
· Visningar
4 387
Senast: Pudlan
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka