Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Framför allt risk att man ger hästar/människor en omgång av elektriska stolen! Denna produkt är inte avsedd för nyfikna djur, inte ens med monterad jordfelsbrytare!
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Ja den är självbegränsande, du bör dock ha ngn typ ag isolering utanpå för att få bra effekt samt naturligtvis jordfelsbrytare.
PL
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Framför allt risk att man ger hästar/människor en omgång av elektriska stolen! Denna produkt är inte avsedd för nyfikna djur, inte ens med monterad jordfelsbrytare!

Givetvis ska inte djuren komma åt den, det ansåg jag som en självklarhet så det skrev jag inte ens. Är ju lika som med alla andra sladdar - utom räckhåll. Men hade tänkt precis som P_L skrev, linda runt, ha ytterhölje så hästarna inte når.

Har elcentral i stallet med dubbla jordfelsbrytare, en som bryter aktuell del, en som bryter all ström.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Ja den är självbegränsande, du bör dock ha ngn typ ag isolering utanpå för att få bra effekt samt naturligtvis jordfelsbrytare.
PL

AH, tack för svar. Så ingen risk den smälter plast eller ngt, det där självreglerande är just att den känner om det blir för varmt?

Hade tänkt ha runt hink/balja, och sen ytterbalja utanpå. Bör man ha ngn form av isolering emellan med alltså? Eller räcker det med att det blir lite luftspalt?
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Glömde, hur vet man hur mkt man behöver? Dvs hur många varv måste man linda runt typ?
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Jag har en liknande som jag tejpat på utsidan av en svart vattenbalja,baljan har jag sen ställt i en annan vattenbalja så hästarna inte kommer åt den och den är dessutom säkrad vid en staketstolpe med ett spännband.
Har fungerat utan problem.:)
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Vi har gjort en liknande lösning. Vi tog två svart plastbaljor - i den yttersta borrade vi ett hål i kanten nere vid botten där vi drog igenom kabeln in i baljan. I botten på den yttre baljan ligger isolering, typ liggunderlag, i botten - kabeln ligger på liggunderlaget över hela ytan.

Nästa tunna ställde vi i/på detta och fäste tunnorna i varandra i överkant med bult. Till sist, runt och under den yttersta tunnan har vi satt liggunderlag med buntband.

Vi har timer till detta så den är på ca 5.00-8.00 sen varannan timme fram till ca 20.00. Har funkat bra även riktigt kalla dagar.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Hur många varv måste man linda då, hur mkt kabel? Det enda som hindrar mig från inköp nu, att jag inte vet hur mkt kabel jag behöver? =)
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Vi har virat vår 3 varv runt baljan, och det fungerar suveränt. Runt baljan har vi en låda byggd av plywood, och i lådan har vi isolerat med frigolit.

Tänk bara på att börja vira längst ned, värmen går ju uppåt
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Har du kollat några priser ? Och vad ligger dom på isådana fall ?;)

Mvh Mia
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Vet inte om jag får direktlänka, men googla bole produkter, de har, och där står priser :angel:
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Problemet är väl att hästar gärna "bonkar" på tomma vattenbehållare... i ett sådant system bör man ha klenspänning (stickproppsanslutningar är ganska "B" överhuvudtaget...) och värmeslingan bör ligga ingjuten i tjock plast, betong eller liknande.

Tänk på att hästar kan trampa i baljor, springa över baljorna, välta dom, gnaga på dom, lyfta upp dom, sparka på dom m.m. så det ska vara byggt för att klara detta.
Och självklart så hör inga former av starkströmskablar hemma ens i närheten av en hästhage med mindre än att det är godkännda jordkablar som ligger nergrävd minst 0,5 meter ner i backen !

Det finns företag som säljer färdiga produkter som uppfyller detta... så köp hellre därifrån istället för att göra några egna "EPA-prylar", det kostar kanske lite mera pengar - men det är det definitvt värt.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Kan bara hålla med Tacitus!

Att en eller annan häst stryker med på grund av hemmasnickrade el-grejor drabbar bara ekonomin (tveksamt om försäkringen täcker i det fallet). Det blir betydligt allvarligare om en människa skadas/avlider. Är det hemmasnickraren själv som dör så drabbar det så att säga rätt person. Hur ansvaret ser ut om en egenföretagare i hästbranschen har fixat en sådan lösning och en kund eller besökare dör/skadas kan man bara börja fundera på...
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Problemet är väl att hästar gärna "bonkar" på tomma vattenbehållare... i ett sådant system bör man ha klenspänning (stickproppsanslutningar är ganska "B" överhuvudtaget...) och värmeslingan bör ligga ingjuten i tjock plast, betong eller liknande.

Tänk på att hästar kan trampa i baljor, springa över baljorna, välta dom, gnaga på dom, lyfta upp dom, sparka på dom m.m. så det ska vara byggt för att klara detta.
Och självklart så hör inga former av starkströmskablar hemma ens i närheten av en hästhage med mindre än att det är godkännda jordkablar som ligger nergrävd minst 0,5 meter ner i backen !

Det finns företag som säljer färdiga produkter som uppfyller detta... så köp hellre därifrån istället för att göra några egna "EPA-prylar", det kostar kanske lite mera pengar - men det är det definitvt värt.

De kan inte bonka på dem, så den risken finns inte. Baljan kommer vara ovan mark. De kommer hellt inte kunna lyfta upp, välta eller kliva i. Sparka på den så teoretiskt javisst, men risken är obefintlig, då ska de ställa sig och slå bakut på den. I övrigt så SÄTTA sig i den är väl en teoretisk möjlighet.

Gnaga kan de ja, men innan de gnagt sig igenom så mycket plast att de ens är närheten av kablarna har jag ju haft många dagar på mig att se att det gnags. De har aldrig visat minsta tendens att gnaga plast innan iofs, men OM det skulle hända har jag gott om tid att se och åtgärda innan det ens finns en mikroskopisk risk så.

Den risk som finns är densamma som för all el - att det blir kortslutning, och att de dubbla jordfelsbrytarna i elcentralen klickar båda två, och jag får en brand.

De ska inte vara i hagen, däremot om det fungerar bra blir det en i hage vad det lider när vinterhagen närmaste stallet vilat färdig, men det är ett par år. Om/när det blir ute kommer ingen sladd att vara nåbar för hästarna, och givetvis inte i hästhagen.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Tja... jag har sett en del hästar som har klivit upp och ställt sig med en eller båda framhovarna i sin krubba.

Och jag har sett hästar som har slängt ut tomma vattenbaljor ur hagen och som har vält badkar m.m. - ibland blir man ganska förvånad över vad en häst faktiskt klarar av.

Enda gången som en häst inte klarar av att "bonka" är när dom inte kan komma närmare än ett par meter från föremålet ifråga - vilket jag antar inte är fallet om dom ska klara av att dricka ur baljan ifråga !

Kan tillägga att jag faktiskt har varit med vid upprepade tillfällen att hästar har "bonkat" sönder sina vattenkoppar inne i boxen.... då är man glad att man inte har starkström i vattenkoppen.

Hälsar Tacitus som har eluppvärmt vatten till hästarna... fast med klenspänning, fast att han har jordfelsbrytare.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Okej, hästar kan. Men jag är INTE orolig att MINA plötsligt skulle drabbas av en allvarlig personlighetsförändring och börja klättra i vattenbaljan, ställa sig och kicka bakut på den eller liknande. De har aldrig gjort minsta lilla åverkan på varken krubbor (sitter lösa) eller hinkar (upphängda)

Den ena kommer dessutom dricka över boxkanten isf att ha den i boxen. Men visst,d en kan ju få ett frispel och resa sig över boxkanten och placera fossingarna i karet - men de kan få fnatt och sparka sönder hela stallet med, men det är inget jag i realiteten oroar mig för. Det känns bara snäppet mer sannolikt än att en helikopter krashar på stallet faktiskt.

En annan häst i framtiden kan vara en helt annan sak och en helt annan bedömning givetvis.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Jag har tio meter lindad runt en 60 liters tunna, fungerat bra i 3 år nu:bow: Som kallast har vi haft 30-
Jag köpte min på jula för 900:-
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

mina förra stallägare lade värmeslinga i ett isolerat kar och ställde sen ett annat kar ovanpå/innuti och fyllde vatten i denna! vatten till hästarna trots 25 minus!
lindande även värmeslinga till vattenslangen så det var bara att fylla som vanligt :)
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Du verkar iof sej ha lugna hästar, men utgår alltid för att om en olycka KAN hända, så GÖR det det, Murphys lag gäller speciellt för hästar :).
Mitt ex (elektriker) gjorde kablade värmekar med transformator till 12 volt, då riskerar man inte att nån kuse avlider om olyckan är framme , men de höll något år, det är alltid strul med el till vattnet tycker jag. Dessutom är elen dyr numer.
Om du inte bor jättelångt norrut så fungerar det med två baljor isolerade med skum emellan (och ordentligt vattentätade med silikon eller ngt uppåt i skarven) och ett lock av frigolit som hästarna trycker ned när de dricker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp