Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

**KL**
Vem säljer en färdig sådan värmespann?
/Ulrika
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Thermobar, finns en sort hos Bole med. Googla på thermobar hittar du den förstnämnda, googla på bole produkter hittar du Boles hemsida.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Har du den I vattenbaljan alltså? I vattnet?

Det skulle jag nog faktiskt inte våga ens med jordfelsbrytare, och frågan är om inte försäkringsbolaget skulle få tokspel just för risken att hästarna får fatt i kabeln?

Dessa är gjorda att ligga i vattnet, man lägger dom inuti vattenrör för frostskydd.
Man får ju lägga dom lite smart så att hästarna inte kan gnaga på dom. Och när man kollar på hästarna så kan manju dra en raid och kolla på vattnet och kabeln med;-) Och skulle det bli ett fel så bryter jordfelsbrytaren fortare än kvickt. Jag har rådfrågat min morbror som är elingengör och jobbar inom elen.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Vad jag har sett så använder sig thermobar och bole utav värmekälla med endast 24v strömstyrka. Den låga strömstyrkan skall vara ofarlig för både människor och djur om något skulle gå snett.

Vill man göra egen balja så finns det 24v värmekabel att köpa men då får man ju så klart köpa en transformator också, funderar på att göra detta själv men med allt material så kanske det blir lika dyrt som att köpa en färdig:confused:
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Vi har gjort så med vår svarta 65l balja som är i stoppad i en 95l inkl isolering & fyllt fogskum i skraven..
siliconerade fast den på 65l, tror det gick åt 7 eller 9 meter kabel.

Har funkat i 3 år, är riktigt nöjd. Skulle behöva göra en till då jag snart har 3 stora hästar.
Vattnet är ljummet trots det är -15, tror vi har 6 varv runt baljan.
 
Puttar upp en gammal tråd.

Kan man fästa värmekabeln på frigolit,eller smälter det? Och,kan det finnas risk att plasten smälter på tunnan?

Tänkte en 90 balja på utsidan,och 65 invändigt,hur lång kabel behöver jag? Räcker det att ha i botten,eller lär jag ha efter kanterna?
 
Jag köpte thermobars. Värt varenda krona.
Men jag har utanpåliggande värmekabel lindad runt kranen i stallet (i själva vattenledningen ligger värmekabel men vill bli ispropp i kranen). Smälter inte plast, smälter inte frigolit, blir inte speciellt het.

Rätt säker på du behöver linda runt kanten, att det inte räcker med bara i botten, tror effekten är för klen för det ska räcka.
 
Det finns ju 'värmekabel', med stickpropp, som är gjord för att linda runt vattenrör t ex. Kan man använda den runt plastkar/plasthinkar eller riskerar man starta en snygg brand då? ;)

TYp sån här kabel: http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/49/PROD0101015 KIMA Plug In SV.pdf
Köpte för 11 år sedan en vattenbalja från Bole produkter som då kostade ca 2200 kr. Finns liknande på flera andra ställen. Före det så höll jag på med hembygge och aldrig mer kommer jag att göra det när det finns så billiga och säkra färdiga baljor. Det är ju inte "bara" hästarna som riskerar att skadas...

För mindre än 29 kronor i Månaden (ca 10 kr/häst) har mina hästar haft frostfritt vatten på ett säkert sätt i snart 12 år. I alla fall jag har många och större kostnader som jag hellre sparar in på vad gäller mina hästar och mig själv.
 
Köpte för 11 år sedan en vattenbalja från Bole produkter som då kostade ca 2200 kr. Finns liknande på flera andra ställen. Före det så höll jag på med hembygge och aldrig mer kommer jag att göra det när det finns så billiga och säkra färdiga baljor. Det är ju inte "bara" hästarna som riskerar att skadas...

För mindre än 29 kronor i Månaden (ca 10 kr/häst) har mina hästar haft frostfritt vatten på ett säkert sätt i snart 12 år. I alla fall jag har många och större kostnader som jag hellre sparar in på vad gäller mina hästar och mig själv.

Tråden är gammal =) Läser du den till slutet ser du att jag köpte thermobars istället. När deras små Eco kom blev det tom billigare än köpa kabel etc.
 
Jag tycker det låter bra att linda en sådan värmekabel runt vattenbaljan (med isolering och en balja utvändigt förstås), men jag funderar på hur man gör med kabeln som går till elluttaget? Uttaget sitter ju inte vid staketet precis så man måste ju dra den till stallet (oftast). Hur skyddar man den då? Jag har kabel som räcket gott och väl ut till hagen och baljan, men då ska hästarn gå där kabeln hamnar. Någon som har ett bra förslag? eller kan ni berätta hur ni tänker?
 
Jag tycker det låter bra att linda en sådan värmekabel runt vattenbaljan (med isolering och en balja utvändigt förstås), men jag funderar på hur man gör med kabeln som går till elluttaget? Uttaget sitter ju inte vid staketet precis så man måste ju dra den till stallet (oftast). Hur skyddar man den då? Jag har kabel som räcket gott och väl ut till hagen och baljan, men då ska hästarn gå där kabeln hamnar. Någon som har ett bra förslag? eller kan ni berätta hur ni tänker?

Jag har lagt kabeln som går fram till transformatorn till ena thermobaren i ett rör där hästarna går över på väg till/från hagen. Till den andra går den i luften.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp