Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Bor i norra uppland, på gränsen till södra norrland. Jag har provat köra dubbelbalja och isolera, dock utan frigolitlock. Mina hästar ÄTER frigolit, apropå oväntade skaderisker. Det frös dock dessvärre när det blev kallt, provade lägga i plastbollar men det räckte inte.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Det finns ju 'värmekabel', med stickpropp, som är gjord för att linda runt vattenrör t ex. Kan man använda den runt plastkar/plasthinkar eller riskerar man starta en snygg brand då? ;)

TYp sån här kabel: http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/49/PROD0101015 KIMA Plug In SV.pdf

Hej
Det går att göra en bra värmebalja med frostskyddskabel som i din länk. Jag har haft min i flera år nu. :)
Gör man den så säker man kan så är den inte farligare än färdigköpta kar. Man manipulerar ju inte med elen på något sätt. Det gäller bara att se till att hästarna inte kan göra det.

Så här gjorde jag.
Ta en stor träpall, europapall. Slå på fler bräder så den är heltäckt.
I ena kanten skruvar du fast en vattenbalja och gör hål i botten för kabeln, så sladden kan gå under/inuti den täckta träpallen.

Lägg ett lager frigolit i botten av den fastskruvade baljan och tejpa sladden i en spiral på frigoliten.

Sätt pallen med ytterbaljan i kanten av hagen. Ena kanten av pallen går utanför där sladden kommer ut från träpallen.
Andra änden av pallen med baljan är i hagen.

Du sätter i en balja i den yttre isolerade och fyller den inre med vatten.
Koppla frostskyddskabeln med jordfelsbrytare.

Du har nu en säker och prisvärdig vattenbalja utan is i vinter :idea:
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Tack tack för beskrivning, fast jag ska ha min inne, i hagen blir det inte förrän om några år när de flyttat tillbaka till den nu vilande vinterhagen närmast stallet. Nu går de för långt från stallet för att el ska fungera i någon form (dvs jag kan inte ha thermobar eller färdig lösning heller).

Har tänkt ställa baljan (storlek har jag inte bestämt än) på någonting, t ex en likadan upp och nervänd balja i boxen. Fästa det hela i boxväggen (vattenslang som dras runt och ut genom hål i väggen och fästs på utsidan), och dra kabeln ut genom hål i boxväggen, dvs hästarna kan inte komma åt kabeln alls (skyddar den med rör på utsidan just in case). Måste dock klura lite på hur jag gör det så funktionellt som möjligt vad gäller möjlighet att ta ur karet och tömma och skura det.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Ta dubbla baljor så är det bara att lyfta ur den du har vatten i och skura den. Låt kabeln gå i en yttre balja, på insidan, som du inte behöver rengöra.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Hej
Det går att göra en bra värmebalja med frostskyddskabel som i din länk. Jag har haft min i flera år nu. :)
Gör man den så säker man kan så är den inte farligare än färdigköpta kar. Man manipulerar ju inte med elen på något sätt. Det gäller bara att se till att hästarna inte kan göra det.

Så här gjorde jag.
Ta en stor träpall, europapall. Slå på fler bräder så den är heltäckt.
I ena kanten skruvar du fast en vattenbalja och gör hål i botten för kabeln, så sladden kan gå under/inuti den täckta träpallen.

Lägg ett lager frigolit i botten av den fastskruvade baljan och tejpa sladden i en spiral på frigoliten.

Sätt pallen med ytterbaljan i kanten av hagen. Ena kanten av pallen går utanför där sladden kommer ut från träpallen.
Andra änden av pallen med baljan är i hagen.

Du sätter i en balja i den yttre isolerade och fyller den inre med vatten.
Koppla frostskyddskabeln med jordfelsbrytare.

Du har nu en säker och prisvärdig vattenbalja utan is i vinter :idea:

Hej,

Skulle du inte kunna ta en bild på din lösning så att vi får se??
Mycket intressant är det iaf,

//doris
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Fast det fungerar väl inte riktigt bra? Kabeln måste väl ligga emot den vatteninnehållande baljan, och lär bli svårt hitta baljor som passar 'lagom precist' i varandra.

KLurar mer på att man får se till att man kan ta med sig sladd och allt (urdragen givetvis) med innerbaljan när man ska diska den.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Vanliga svarta murarbaljor som finns i olika storlekar passar i varandra. Det räcker att du har kabeln i botten på den första. Är då botten upphöjd med isolerande frigolit först så ligger kabeln mot nästa balja helt bra.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Jula tycks inte ha längre tyvärr?

Jag har köpt sån kabel på Clas Ohlson,
men det finns nog på nordpost och bole också tror jag.

Det var inte så dyrt, minns inte exakt, men väl investerat när vi byggt tunnan färdig tror jag. :)

Vi köpte även två st runda svart 90 L plastbaljor från NP och dessa tänker vi linda kabeln runt, isolera och sedan bygga in i en plyfalåda med jordfelsbrytare kopplad till kontakten.

Blir nog toppen!

Var en ritning på en sån låda med tre hinkar och ett frostskyddselemet i stället för värmekabel i tidningen islandshästen för nåt år sedan och det har funkat lika bra för många vet jag.

Själv valde jag tunnor istället för Hinkar då vi har fyra hästar varav två kan dricka ganska ordentligt ibland.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Jag vill inte ha bara hinkar, då blir det svindyrt då jag måste köpa 4 uppsättningar kabel, och kortare med 2 st ggr kortare än en längre. Behövs nämligen två hinkar/häst, eller så får jag bära lika mkt vatten som innan. Visst är det ändå en fördel jag är säker på att vattnet inte fryser och behöver inte slå ur is eller ta in på dagen. Men jag får bära lika mkt, och tänkte slippa bära lika hysteriskt ofta med.

Därför tänkte jag köra med 65 liters baljor, med 90 liters balja utanpå.

Jo, Co hade. Men Bole är so far billigast. Blir ca 2000 kr inkl allt för två hästar, inte alls så farligt. Men tar ju en hel del boxplats, rektangulär balja, 60 resp 90 är bättre, tar mindre plats. I gengäld tar den mer kabel så blir lite dyrare, men ska klura lite mer.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

När du ändå ska investera, kan jag bara rekommendera att du köper en färdig längd. Dvs en kabel som redan är "tätad" i slutänden. Nu ska ju du iofs inte ha den i vattnet, men jag köpte en sådan som man "tätar" själv och överlät detta till min elektriker. Den funkade i ca 1 år :(

så det blev till att dra ur kabeln ur vattenledningen och köpa en ny att sätta i..ett jäkla bök..
ingen ersätting fick jag heller varken av den jag köpte av eller elektrikern..
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Precis! Den är ju tätad o klar.
Men man kan ju köpa andra sorter på metervara där själva tätnings-kitet medföljer löst....

Jag behövde typ 17 m men den "färdiga" fanns bara på 15 eller 20.
Så jag valde den andra varianten o köpte 17 m för att slippa en massa överbliven kabel. Men den varianten med tätnings-kit fixade inte min elektriker att få helt tät, även om den funkade första året. Sen pajja den :(
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Jag har oxå varit inne på något liknande men att man skyddar kabeln så att ingen busig häst biter i den. Har stora problem att lösa vattnet i år. Har tyvärr inte råd att köpa en thermobar som ska vara så bra.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Hej
Det går att göra en bra värmebalja med frostskyddskabel som i din länk. Jag har haft min i flera år nu. :)
Gör man den så säker man kan så är den inte farligare än färdigköpta kar. Man manipulerar ju inte med elen på något sätt. Det gäller bara att se till att hästarna inte kan göra det.

Så här gjorde jag.
Ta en stor träpall, europapall. Slå på fler bräder så den är heltäckt.
I ena kanten skruvar du fast en vattenbalja och gör hål i botten för kabeln, så sladden kan gå under/inuti den täckta träpallen.

Lägg ett lager frigolit i botten av den fastskruvade baljan och tejpa sladden i en spiral på frigoliten.

Sätt pallen med ytterbaljan i kanten av hagen. Ena kanten av pallen går utanför där sladden kommer ut från träpallen.
Andra änden av pallen med baljan är i hagen.

Du sätter i en balja i den yttre isolerade och fyller den inre med vatten.
Koppla frostskyddskabeln med jordfelsbrytare.

Du har nu en säker och prisvärdig vattenbalja utan is i vinter :idea:

Smart. Har du någon bild på denna vinter balja??
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

*KL*

Liten halvuppdatering. Jag har införskaffat baljor, och väntar på att kabeln ska anlända, nyss beställt.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Jag har en självreglerande värmekabel gjord för att ligga i vatten i min vattenbalja. Baljan står på några pallar, så hinken kommer upp från backen. Min kabel har fungerat under två år och är nu inne på sin tredje vinter. Självklart så ska den ha en jordfelsbrytare om något händer. Min kabel klarar upp till -15, sen blir det en skorpa på vattenytan, men jag fyller på med varmvatten på kvällarna, då håller det sig skapligt. Jag har tyvärr inte fått tummen ur och gjort någon låda med isolering för att skydda för kylan utanpå.
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Har du den I vattenbaljan alltså? I vattnet?

Det skulle jag nog faktiskt inte våga ens med jordfelsbrytare, och frågan är om inte försäkringsbolaget skulle få tokspel just för risken att hästarna får fatt i kabeln?
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

har du lösdrift? så hade det varit super att ställa den så med en värmekabel till det
 
Sv: Sådan värmekabel, kan man ha den runt plasthinkar/baljor?

Var lösdriftsfrågan till mig? Nix, jag har 'vanlig uppstallning', men kallstall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Jourhavande präst
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp