Sack vs Guiness i Globen

shady

Trådstartare
Vad tyckte ni? Måste säga att jag blev impad av Sack. Mkt lätta fina rörelser. Däremot tyckte jag att Guiness var väldigt tung i sina rörelser och inget extra tryck i sitt steg.

Väldigt kul att Cavan vann. Heltrevlig uppvisning.

Sv: Sack vs Guiness i Globen

Personligen så tycker jag att Sack borde sätta under sig bakbenen mkt mer. Det ser ju häftigt ut med dom frambensrörelserna som han har, men bakbenen är ju oftast 2 meter bakom hästen.

håller med linaf, Han gjorde en fin uppvisning men behöver komma ihop mer i formen, Guiness gjorde en mkt mjuk och fin uppvsining men Lussan kan satsa lite mer ibland men han var fin och mjuk..

Visst skulle han kunna trampa under sig mer. Helt klart, men tycker ändå att det blivit mkt bättre än tidigare.

Guiness såg inte ett dugg engagerad ut i mina ögon. Behövs mer tryck i honom. Säger jag som har en närbesläcktad häst till Guiness.

gillar sack mycke mer än guiness just för att sacken är smäckrare..
guiness tycker ja e tråkig o mest springer omkring o e lydig utan power.

däremot så håller ja med om att sack borde ta med sina bakben mer.. spec. i ökningar har d en förmåga att komma på efterkälken medans frambenen är höga ..

Precis så tycker jag också. Men visst var det mer power i Guiness förr om åren?

Jag tycker Sack är ett framtidslöfte...det är bara några saker till som behöver lossna för honom...och med dressyrhästar handlar det ju mkt om mognad.Jag tror de gör ett misstag som säljer nu...han har ändrats ganska mkt på bara ett litet tag...ge honom ett par år till...sedan är han nog inte att leka med.

Guiness ja jag tycker han är av för gammal och omodern typ helt enkelt.De gjorde ett vettigt program tillsammans...men som hingst är det då inget jag skulle avla på själv.Men visst han har ju lämnat en del bra avkommor som poppar upp lite här och var....dessutom är han ju allsidig och det är ju alltid ett extra plus i kanten.

(Av de svenskfödda hästarna, skulle jag nog helst ha velat haft Zancor i mitt stall!
Gillar trycket i honom, och hoppar säkert lika bra som han går dressyren! Men han är ju kastrerad....)

en liten parantes :D
mvh

Hans uppvisning var också jätte bra. Där kan man snacka om att nästan sätta sig i piafferna. Annars var det Cavan som imponerade mest. Även Valdemar tror jag inte blir att leka med i framtiden. Han har tryck i baken den.

Jag och min kompis satt på sjunde raden i Globen och min kompis tyckte precis som du!
Sack gjorde ett mycket bättre intryck idag än igår. Igår inledde han stark, men fick tyvärr flera missar under andra halvan av programmet. Idag såg han mycket säkrare ut! Sen är jag lite partisk eftersom han är systerson till min häst ;)

Allra vackrast rörde sig Zancor!

Glömde skriva att Valdemar är 18 år, så han har nog framtiden bakom sig. Men det är en mycket imponerande häst!

Ojdå, visste inte att han var så gammal. Men bra tryck i baken har han ändå.

Är så förtjust i Cavan... :love:
Verkligen roligt att han kommit tillbaka till tävlingsbanorna efter allt krångel med pungbrocken (och ryttarbyte).

Tyckte också att Guiness såg nästan seg ut. Man ville liksom peta lite på rumpan med ett spö....

Zancor har verkligen utvecklats! Kommer ihåg på NHS för två år sen, han var så himla het och kanppt kontaktbar. Skillnad mot nu, så avspänd med vippande öron... Verkilgen min typ av häst! :love:

*lånar knapp*

Jag tävlade en halvbror (samma pappa alltså) till Zancor så jag hejade såklart på honom :) men Cavan var absolut den bästa!

Guiness är lydig - men han har inte en där utstrålningen man skulle vilja se.

Sack sprattlar med frambenen och är uttrycksfull, men ser så LÅÅÅÅÅÅNG ut med bakbenen så otroligt långt bakom...

Xeline skrev:
Guiness är lydig - men han har inte en där utstrålningen man skulle vilja se. Precis

Sack sprattlar med frambenen och är uttrycksfull, men ser så LÅÅÅÅÅÅNG ut med bakbenen så otroligt långt bakom...

Är sant, men han har ändå blivit mkt bättre än tidigare, några år till så.

Jag blev mycket mer imponerad av Sack iår än tidigare år & tävlingar jag sett honom - nu är det inte bara frambenssprattel utan lite mer massa över huvud taget. Guiness har jag tidigare varit mycket förtjust i - det VAR mycket mer tryck i honom förr tycker jag nog. Jag tycker att han tappade massor i samband med bantningen...

Absolut trevligaste överraskningen var Zancor i mina ögon - fantastisk pålle som med nåt ytterligare år på nacken kommer att bli oerhört svårslagen. Cavan har annars varit min favorit under många år - jag blev rörd till tårar år 2001 tror jag det var när han gjorde ett otroligt bra framträdande och vann i Globen! Ännu trevligare var han nog med Lars Petersen på ryggen...

Nja..
Jag (som inte sett honom speciellt mycket, 1-2 ggr/år) tycker visserligen att Sack spottat upp sig, men nog var det rätt att Guinness fick mer poäng, men Guinness såg verkligen ut att behöva en eller två hinkar kaffe... :crazy:

Personligen tycker jag Sack är för "spretig" på något sätt. Frambenen lite varstans medan bakbenen - utan undantag - finns någon meter bakom kroppen och huvudet vickar hit och dit. Men vacker är han ju iaf.

Jag gillar Cavan. Det ser ut som att han vet vart han ska och han tänker ta sig dit. Rena, inte allt för överdrivna rörelser med bra tryck som gör att allt ser väldigt rytmiskt och flytande ut. Härligt! :d

Jag tyckte att Guinness var överlägsen Sack, fast jag är liiiiiite partisk (min häst är e. Guinness).

Visst skulle Lussan behöva mer tryck i honom men hon rider inte på det sättet. Det gjorde hon inte på Walk On Top heller. Guinness rör sig bra och gör allt som oftast rätt, dock har han dåliga piaffer, det som drar ner poängen är att det ser väldigt slätstruket ut. Men jag tycker ändå det är kul att Guinness är bättre än tråkiga Tristan. För övrigt tror jag inte hon riktigt vågar sätta tryck i Guinness då han på flera tävlingar har bockat inne på banan, bla. i den ökade traven i Berlin förra året.

Sack däremot...... vad ska man säga, han rör sig som en gud men fy f*n vad B det ser ut. Annat var det när Jan red honom eller när Klaus Balkehol prövade honom som fyra-fem åring, en av de bästa hästar han har suttit på sa han då. Han sprätter omkring med sina långa framben och bakbenen är längre bak än en ridskolehäst med en nybörjare på. Sack är en fantasktisk hingst och jag skulle mycket väl tänka mig honom om jag hade ett sto att betäcka, jag skyller allt på ryttarinnan. Uppenbart kan han bättre :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 727
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar