Sabino/skäckanlag + ev. anlag för nervsjukdom?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hovdam
  • Startdatum Startdatum
H

Hovdam

Har hört att det inom vissa raser - ex. tyngre kallblod fr. England/Skottland - förekommer någon form av defekt (typ nervskada) i samband med mycket vitt (sabinoanlag?) Någon som vet något om detta och om man i samband med våra svenska halvblod stött på något som liknar detta - dvs. om avkommor av svenska hingstar med sabinoanlag har gett oönskade genetiska "bieffekter".

Inom avel av djur för djurförsök är det inte ovanligt att medvetet ändrade gener också visat sig färgmässigt. När man började avla vanliga rävar i ett försök (gällde i detta fall -i stora drag- forskning kring hur varg blev hund) och valde ut vilka individer man önskade skulle paras visade sig också så småningom ge avkommor med skiftande färger - även tecken som vita ben, "skäck" etc.

Vår avel på den domesticerade hästen har ju gett liknande resultat. Från vildhästfärger till tamhästens alla varianter. Kan det tänkas vara så att vissa oönskade anlag även visar sig i färg?

Är inget ess på genetik men nyfiken på vad ni har för kunskap/tro om detta.

Sv: Sabino/skäckanlag + ev. anlag för nervsjukdom?

Så som det anges så kan hästar som med tex sabino-white färgen ha defekter, men lika väl kan du ha en sabino-white som inte har några defekter alls.Tex någon kan vara döv-någon annan har inga problem alls.

Eftersom du tog upp jämförelsen med hundar här så får detta mej att tänka på rasen dalmatiner...där vissa är okej medans en del föds döva.

Det nämns i boken om vitfärgade föl som dött vid födseln som ej skall ha varit lethal-white utan sabino-white...men det står också att det finns alldeles för lite att gå på för att kunna förklara detta närmare idag då dessa föl sällan sänds in för obduktion.

En intressant sak som nämns av en uppfödare av en sabino-white är att hon nämner att hästen lämnar ett vitt puder på handen om man lägger handen på den för länge.

Alla sabino-white har rosa hud och mörka ögon.

Detta är dock mkt ovanligt med en häst som är sabino-white (dvs en helvit sabinohäst)...sabinoanlaget är inget man behöver vara rädd för så sett.Jag skulle mer tro att om det föds vita föl med defekter...så är det nog i flesta fall samverkan mellan två parter som bär både frame overo och sabino anlaget.Där fölet tros vara white-sabino men är ett lethal-white föl...ja det är min spekulation i allafall.

Jag vet inget om några nervsjukdomar på kallbloden...

Tack för svar! Helt klart lugnande eftersom vi har en alldeles strålande hingst f.03 (e. Briar), som tydligt bär sabinoanlag och som verkar bära detta från både fadern och modern.

"Pudret" som du nämner kanske helt enkelt är stöv - fast just denna hästs stöv är extra vitt i det vita? Bara en gissning. Hudavlagringar från vit hud borde ju bli vitare än annat stöv. Som sagt bara en gissning.

Vore kul att få se bild på din Briar-gosse! ;)

Jag betäckte ju mitt hbl skäcksto e:Marwin-Troll med Briar och hon var dräktig på 18 dygn men resorberade någon gång under tidens gång tyvärr. :(

Vi får väl se vad valet faller på i vår... ;)

"Guldklimpen" är inte min utan min vänninas. Skulle ta bilder i helgen men batterierna i kameran la av precis när vi skulle fota. Typiskt! Ska göra ett nytt försök i dagarna. Lovar lägga in några bilder! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka