Sabino + sabino = ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Hur kommer avkomman att se ut efter sabino + sabino??? Finns det någon som har kort att länka till?! Blir det en häst med extra mycket tecken eller kommer den att se ut mer som en "vanlig" skäck???

Vad händer om man betäcker sabino med skäck (som dessutom har sabinoanlaget)???

Har jag? Hmm, minns inte att jag sett nåt om det i boken...jag skyller på huvudvär! Hade migrän häromdagen dessutom. Ruggigt ruskigt väder dessutum. Hmm, nåt mer jag kan skylla på? Jo, jag hittar inte boken!

Kan inte du skriva ut det lite snabbt då? *otålig* Har ingen aning om var jag gjort av boken :o

Skulle önska att jag kunde ge ett *rakt* svar.. men det kan jag inte :crazy:

Det jag vet är att det pågår forskning om denna gen sedan några år tillbaka, inget klart besked ännu.

Däremot finns mängder av artiklar & hemsidor att kolla på (USA o Australien t.ex), sök via Lycos på sabino-color!

Har själv sabinos, sto skm med mkt vita tecken (fux vid födseln), hingst m.fux med lite vita tecken.. gav 2002 en fuxhingst med stjbl, vtk vfrf, vtk vbf =dubbelbärare av genen :)!!

Om minns rätt så är ju sabino ett dominanat anlag. Alltså behöver hästen bara ha anlaget i en upplaga för att det ska synas. Om man korsar två sabino så beror det ju på om de är heterozygota eller homozygota. Två heterozygota kan ju antingen ge en icke-sabino, en heteroygot sabino eller en homozygot sabino. En homozygot sabino gissar jag får mer vitt än en heterozygot, men jag är inte säker.

I den andra kombinationen (tobiano+sabinoskäck och sabino) beror det ju också på om de är heterozygota eller homozygota för anlgen. Om vi säger att bägge är heterozygota så kan det bli tobiano+heterozygot sabino, tobiano+homozygot sabino, heterozygot sabino, homozygot sabino, tobiano.

Om två skäckanlag kombineras så brukar det vara svårt att identifiera de olika anlagen, eftersom det ena kan "sudda ut" det andra (kan ju vara svårt att se de typiska sabinotecknen om det är en tobiano med mycket vitt. På samma sätt kan det vara svårt att se om det är en tobiano om det är en homozygot sabino med mycket vitt.

Tack för ditt svar! Har också åtminstone en sabino, en mycket tydlig sabino dessutom. Hon är welsh av cobtyp och vad jag kan se är det väldigt vanligt med sabinos hos welsharna (oavsett typ). Har fått för mig att om man parar två sabinos så kan avkomman se ut som en vanlig skäck (mer eller mindre). Känner nämligen till en uppfödare som råkade ut för det! Och den avkomman gick inte att registrera trots två renrasiga, reggade föräldrar.

Sabinogenen verkar ju påverka ganska mycket och lite konstigt ibland. Nästan som om det vore nån slags förstärkningsgener med ibland?

Sååå...nu har jag hittat boken! Naturligtvis låg den rakt in i bokhyllan :o

Nja, det stod ju inte så mycket om vad som händer om man parar sabino + sabino, inte som med de andra färgerna. Men så är det ju en teckning o inte en färg förstås. :)

Hade varit häftigt med en "riktig" sabino och inte sk incomplete som tex min Ronya är...och vad det verkar alla andra sabinos i Sverige. :D

Men visst, jag har läst på det som står om sabinos nu. :smirk:

Hej! Jag har boken Horse Colour Explained (A Breeders Perspective) av Jeanette Gower. Har köpt den via AdLibris. Jättebra bok om färger, teckningar och nedärvning! :)

Tack för boktipset :)

Synd bara att så himla mkt info mest är på engelska :smirk:

Vad betyder Sabino? En med mkt vita tecken? Kan araber vara sabino? Har själv ett sto, fx, med helstrumper på två ben, över ena framknäet. Bläs, normal. & ett par vita mindre fläckar under magen. http://www.distanslistan.com/HB/4064.jpg ( ser inte magfläckarna)
Sen ett skimmelsto, med en " megabläs". Inte ut på ögonen, men bred över, över näsborrar/ mungipa & en vit " grädd" rand upp på kinden fr mungipan. Strumpor. http://www.distanslistan.com/HB/2591.jpg ( " fel" sida mot kameran.)
Likaså fött upp en valack som har normal bläs, helstrumpor båda bak & små vita fläcka under magen. Fux.
Kan ngn av de här kallas Sabino?? * Bara nyfiken på vad ni pratar om??*

Låter som om alla tre är sabino! Det är även vanligt bland araber.

Det är en slags teckning eller anlag för teckning som kan ge väldigt mycket o stora vita tecken. Ibland såpass att hästen ser ut att vara skäck (därav namnet strumpskäck) och även t.o.m. helvit (maximal sabino)! Oftast handlar det om bläs, vit underläpp, flikiga tecken på benen (gärna höga strumpor, över knähöjd, med flikar upptill), bukfläckar och stickelhår. Många sabinos har förväxlats med konstantskimmlar pga den ibland väldigt utbredda stickelhårigheten!

Ett (eller två) blå ögon är också en av tecknen på sabinoanlaget. Bläsen behöver inte gå ut över ögonen för att ögat ska vara blått på en sabinotecknad häst.

Sen ska visst vita tecken rent allmänt synas tydligare (vara mer utbredda) på fuxar än tex svarta. Man ser ju oftare fuxar o isabellor med höga vita strumpor än tex svarta dito!

Jag har en welshponny, gulbrun, som är incomplete sabino: bred genomgående bläs (dock ej ut över ögonen), två blå ögon, vit underläpp, flikiga tecken på alla fyra ben (dock ej strumpor), enl uppf även vit bukfläck och tämligen kraftigt stickelhårig.

Sen har jag ytterligare en (vbl travare, brun m svarta ben) som ev kan vara minimal sabino: flikiga tecken på benen (dock ej strumpor), svarta prickar i de vita tecknen, vanlig bläs, vitt i ögonen, små vita fläckar på vissa ställen (har dock aldrig kollat under magen) och tydlig stickelhårighet.

Båda dina (fina!) araber på de länkade bilderna ser ut att vara sabino!

Då är min arab sabino!

Har länge undrat vad jag ska kalla den lille hingstens färgschema, nu vet jag.
Han har genomgående bläs ( stor) vit underläpp och tre vita fötter ( olika långa stumpor). Några små vita fläckar här och där. Mamman är även hon brun med gmg bläs vit kronrand och fläck. Pappan är Red Baron.

Men har det någon betydelse att den är sabino? Jag menar bra / dåligt ? Den vita underläppen är kramgo i alla fall....

Re: Då är min arab sabino!

Sabino är ett av de olika skäckanlag som finns hos häst.
Förtstår inte vad som skulle kunna vara negativt med det, mer än någon annan färg? :confused:

Jodå Linda.. du har sabinos :D

När 'påfundet' sabino kom till vet jag inte, men som många tror så är det INTE ett skäckanlag.. däremot så har nog skäckar i många raser sabino från anfäderna!

Forskning pågår i USA/Australien.. så vi får förhoppningsvis veta mer i framtiden, där avlar de fram araber som nästan ser ut som skäckar.. klart godkända av WAHO & ECAHO!

Denna diskussion pågår även i tråden RASER!

Mvh/Bia :)

Re: Då är min arab sabino!

Mamman är även hon brun med gmg bläs vit kronrand och fläck. Pappan är Red Baron.

Men har det någon betydelse att den är sabino? Jag menar bra / dåligt ? Den vita underläppen är kramgo i alla fall....
Red Baron är sabino och ditt sto verkar också vara det :D

Bra/dåligt? Endast en 'smaksak' här i Sverige men i USA är de *värda GULD* :cool:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024