Sabino + sabino = ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Re: Då är min arab sabino!

Sabino är inget skäckanlag! Det kallas däremot felaktigt för strumpskäck i Sverige, men det gör det inte till mer skäck för det.

Sabino är ett anlag för vita tecken som däremot kan vara väldigt stora! Tex maximal sabino är helvit! Och de kan även vara väldigt små och svåra att se att det är sabino.

Sabino finns hos många raser. Och ibland i kombination med skäck. Ibland är en sabinos tecken så stora att det ser ut att vara en skäck! Men ingen av föräldrarna behöver ha så stora tecken...och avkomman kan ibland då inte registreras eftersom vissa raser inte tillåter skäckar, som tex araber o welsh. Men man kan ju alltid kringå det antar jag, om man beskriver det som vita tecken o inte skäck. Blev kanske lite rörigt på slutet? Men du kanske förstår i alla fall!

Men samma sak gäller egentligen för ryggskäckar också. Även där kan man hitta nästan helvita hästar och hästar med så små fläckar att det kan vara svårt att se.

Betydelse på sabino

Ja tack, det är bra att veta att om jag tröttnar på dem kan jag få guld för dem i USA :D

Nej hur som helst så tycker jag att färgen inte spelar så stor roll, fast å andra sidan var det ju jag som sa - aldrig en fux med vita strumpor- och vad köpte jag ???? HM!

Tack!

Säkert att det bara är ryggskäckar? Inga sabinoanlag som spökar? :)

I vilket fall som helst är sabino inte detsamma som skäck! Men det är en häftig teckning när den är mer synlig.

http://www.sabinohorseregistry.com/c6.htm är en rolig o informativ länk (som crazy mejlade mig häromdagen) med många bilder på olika mycket tecknade sabinosar! :bow:

Jag är tämligen säker, i varje fall på den minimalt tecknade skäcken. Jag är dessutom osäker på om sabino finns hos shetland.

Jag skulle inte vilja kalla sabino för tecken utan enligt min mening ska det klassas som ett skäckanlag. Skäck är ju inget annat än vita fält som kan befinna sig var som helst på hästens kropp.
Vita Tecken förekommer däremot bara på ben och huvud.

Tja, i vilket fall som helst sorterar sabino under vita tecken, sen kan man ju ha sina åsikter om det! :D

Tror inte heller att sabino finns hos shetland.

Man ser det väl mest hos araber, american saddlebred, criollo, hackney, quarter, standardbred (am travare), tennessee walking horse, fullblod, welsh, vissa varmblod (tex sv halvblod) o tyngre kallblod som tex clydesdale. APHA separerar visst inte sabinos från skäckarna, även om det ev är över 80% av paintarna som är sabinos eller sabinokombinationer! (Källa: Horse Colour Explained av Jeanette Gowers)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2