Sabelbent??

S

Solve85

Nyfiken som jag e och vill lära mig mer...

En häst i stallet där jag är inackorderad har börjat att ställa bakbenen under sig samt att sparka bakut vi ridning. Det blir värre.
Vad kan detta bero på?
Kan sabelbenthet komma att visa sig senare under tiden de växer?

Han är 4-årig tori valack på 170cm

Tacksam om någon har en idé om vad det kan vara!

Sv: Sabelbent??

Vad menar du med ställa bakbenen under sig? Avlastar den frambenen? Då har den kanske fång.

Ring veterinär snarast i det fall hästen har ont.

Ser inte ut som fång... Fast man vet ju aldrig.
Ska kolla lite närmare på honom imorgon, känna på hovarna osv.

Men han står "stadigt" på frambenen så det ser inte ut som om han avlastar dem.
Och han verkar inte ha ont

Det låter nästan mer som om han försöker avlasta på något sätt...Träningsvärk om de rider honom mycket..den är trots allt bara 4 år gammal. Magsår kan yttra sig genom att de ställer bakbenen under sig. Tänk dig själv att ha ont i magen och sen någon som ska rida på det..klart man sparkar bakut.Även vid träningsvärk sparkar man kanske bakut då det är jobbigt för honom och gör ont.. hade det varit min häst hade jag åkt till klinik och kollat upp den..Låter inte bra..

Stora hästar växer långsamt!

Mest troligt i mina öron låter det som nån typ av växtvärk/träningsverk.
Hur pass rutinerad är hästens ägare/ryttare? Unghästar behöver viloperioder för att "växa i sina kroppar", annars kan olika typer av överbelastningssymptom som detta uppstå.

Givetvis bör detta inte ignoreras, orsaken till obehaget bör utredas så det inte leder till skada.

Jag har själv en 5-årsvallack hemma som betedde sig på ganska så liknande sätt. Detta var under igångsättningen efter jullovet. Var "orolig" med bakdelen, knep med svansen under ryttare och sparkade bakut. Kollade upp det, böjprov visade inget men vid utökad kontroll av ET visade det sig att han förmodligen vurpat ordentligt i hagen när det var så halt nu under julhelgerna och fått en djup "lårkaka" som lett till spänningar i bakdelen. Hela hästen skakade under laserbehandlingen...
Så det var ju rätt enkelt eg. Hade jag däremot ignorerat det eller sett det som istadighet eller nåt hade det frmodligen lett till skador.
Nu ska monstret (1.78 hög och superambitiös...) arbetas lugnt i låg form, balans utan ryttare (longering, tömkörning) tills nästa koll. Haha :p

Men, ingen rök utan eld. Ta det säkra före det osäkra och kollaupp det, pronto! :)

Han är inte riden på ett tag vad jag vet.
Ägaren till hästen äger stallet och hon är duktig.
Antagligen blir han tillbaka skickad till Estland, hon importerar därifrån.
Hon gör nog ingen utredning på honom.
Vi får väl diskutera och se vad vi kommer fram till

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar