Sabelbent?

Mumin_79

Trådstartare
Behöver hjälp med att bedömma en ponnys benställning. Tycker mycket om denna ponny och systerdotter har blivit jätteförtjust men jag är lite orolig över benställningen. Vad tycker ni.
Jag tycker att benaxeln inte är rak och bruten bakåt i knät= sabelbent?

Kan detta korrigeras med hovarnas hjälp, han har varit barfota nästa hela sitt liv men har nu skor på fram men inte bak. Lugn och trevlig ponny som gick igenom vet besiktningen AU


Om fotot inte syns så är adressen
http://community.webshots.com/user/mumin_79
och bilderna ligger under TORDA

Mumin










http://image52.webshots.com/52/3/99/69/2606399690068194953sLlUhy_ph.jpg
 
Sv: Sabelbent?

2606399690068194953sLlUhy_ph.jpg


prövar sätta in bilden igen så får vi se
 
Sv: Sabelbent?

Om det är den vita ponnyn så tycker jag att om det är sabelbenthet så är det minimalt. Däremot står den under sig rejält både fram och bak, det kan bero på hovömhet bak. Jag skulle personligen vilja ha det kollat före köp, enklast via hovslagare/skoning.
 
Sv: Sabelbent?

Tack för ditt svar och visst är det den vita ponnyn.

Han ser riktigt trevlig ut i hovarna och har gått barfota hela sitt liv och såg inte ut att ömma något på de olika underlagen.
Med öm menar du då ont i trakterna typ så att han avlastar- ställer under sig och står på tårna. Det skulle stämma med frambenen iallafall men bak vet jag inte. Där står han på trakterna mer och då skulle det vara problem med tå alt sula då?


Mumin
 
Sv: Sabelbent?

Jag ger mig inte in på teorier om vart i hovarna hästen ev ömmar. Det skulle jag överlämna till hovslagare :smirk: . Min tanke när jag såg hästen var att den ställer under sig fram för att bära mer av kroppsvikten på framhovarna, alltså avlasta bak. Likaså skjuter den fram bakhovarna för att avlasta dem. Hur ömt som är ömt kan ju bara hästen bedöma, om den stod jämnare före skoning fram skulle det kunna bekräfta min teori. Såg för övrigt ut att vara en mycket trevlig ponny. På vilka underlag och i vilka gångarter har ni sett den?
 
Sv: Sabelbent?

Hästen står ju som en kratta på ena bilden och på andra ser man ju inte direkt hur den ser ut i benen men nog tycker jag att den ser ut att vara ngt sabelbent allt....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp