så var det dags igen *frågor*

_carmenzita_

Trådstartare
På måndag em skall jag så återigen in på kliniken med Carmenzita, denna gång för att kolla hur läkningen gått efter hennes operation av böjsenan samt förstärkningsbanden under knät. Det vet. gjorde var att släppa på trycket på de båda ovannämnda, detta pga av böjsenan var för kort och dessutom förtjockad troligen pga en bockhov. Så till min fråga:

• Hur har ni satt igång era hästar som fått böjsenan opererad?
  • Vilket arbete har ni lagt in och när?

Vet. sade för en månad sedan efter op. att konvalescensen beräknades till 2 månader varav en har gått.
Det jag gjort de senaste veckorna är promenader och tömkörning på stabilt och rakt spår 2x10 min per dag enligt inrådan. Svullnaden har gått ner bra och hon ser ohalt ut i skritten, möjligen något stel och försiktig.
Genomtrampet i kotan har förbättrats markant till min stora glädje.

Så ni med opererade senor alternativt allvarliga senskador, berätta hur ni gjort och vilka råd ni fick!
Naturligtvis skall jag prata med vet. om detta också ;)

Böjsenan "börjar" ju uppe i överarmen på hästen, massera uppifrån o ner och nerifrån o upp...ha gärna på manetvaddar som sträcker sig från knä ner till hoven.....skritta gärna MERA om du har tid, alltså mera tillfällen än 2.
Mina går 2-4 ggr om dagen i ca 15-20 minuter...problemen med seor är ju att dom har så dålig blodförsörjning och att det blir ärr på senan som det lätt går upp vid när man ökar belastningen...men mera motion så får man bättre genonblödning och läkningen blir bättre och går fortare...

Jag har även gett örter för bättre cirkulation.

tackar tackar! fast detta med att massera senorna... jag hörde någonstans i periferin rätt nyligen att det var INTE bra :confused:
Promenaderna skall naturligtvis uttökas om hon får klartecken till det, det jag är lite fundersam över är hur snabbt man kan börja röra henne på böjt spår, då främst i skritten *saknar hennes f.d runda "röv"*
Magnetpaddar? Back on Track? De har jag funderat på efter tidigare tips.
Hon verkar i övrigt väldigt pigg och glad, går mest på bakbenen i tömkörningen och hon utvecklas numera till en utmärkt cirkus-artist - caprioler och leka rund gummiboll är ingen match längre.
Det blir "spännande" att få sätta sig på henne igen :smirk:

Det är bra att massera, göm allt annat periforsikt :D, men det gäller att massera ända uppifrån o ner...ta en bild som du ser vart muskeln övergår till senan så ser du..

Eftersom du har förstärkningsbanden med så är det bra om du har mageneter eller BoT som börjar redan däruppe och följer senan ända ner till fästet....

Det värsta är ju när dom gör sina skutt om dom är kalla, så se gärna till att ha cirkulationen ordentligt igång redan innan du går ut med henne.....

Det värsta är ju när dom gör sina skutt om dom är kalla, så se gärna till att ha cirkulationen ordentligt igång redan innan du går ut med henne.....

SKUTT??? :eek: Månresor snarare! :mad: F-annade hästkräk!

Förstärkningbanden var det från början inget fel på utan han tog dem "på köpet". Jag ifrågasatte behovet av dem men fick veta att det var ju ytliga böjsenan på min häst som det rörde sig om och därmed inte lika allvarligt som på djupa...
Men eftersom du ttydligen har erfarenhet ang. senskador, hur länge tog det tills du kunde jobba ordentligt?
Jag har tänkt att göra min käre make sällskap på travbanan när han kör, jag kan ju lika gärna skritta då men det blir ju lite längre tid då mot vad jag hittills blivit rådd till. Hon är ju en renodlad hopphäst och visserligen sa vet. att hon bör vara i tävlingskondition inom 6 mån, men jag tvivlar....

Jo du...har säkert haft 150 seskadade hästar under årens lopp...i morrn kommer det 2 till.....

Förstärkningsbanden är ju för att hålla "senorna" på plats och förmodligen var din vet orolig för att senan skulle svälla så banden töjdes ut och blev inflammerade...

Jag brukar skritta i 2 månader(har walker)sen återbesök...oftast får man då skritt ytterligare en månad och sedan börja jogga med ökning 5 min varje vecka tills man är uppe i normal träningsdos dvs 40 minuter, nu är det ju travare jag har och hade jag en häst som jag red skulle jag kanske ta det lite lugnare..

Svårare senskador brukar ju stå på box iallafall tills dom blir haltfria och mellan 2-4 veckor box, sen skrittas dom som ovan, och alltid åb innan jogg...

Mina får även gå på ojämnt underlag och jag har inte märkt att det skulle vara nån skillnad i läkningen faktiskt..

Jag har köpt egna senskadade hästar och dom släpper jag bryskt nog ut i hagen så får dom gå där o självläka, KAN ta nån månad extra men i gengäld får du en starkare o bättre läkning och får inte dessa otäcka cirkuskonsterna och man är livrädd att skadan skall gå upp igen...skulle naturligtvis inte göra det om jag hade häst som var opererad som din....

Mina egna hästar har aldrig fått återfall på senskadorna.

Jag brukar skritta i 2 månader(har walker)sen återbesök...oftast får man då skritt ytterligare en månad och sedan börja jogga med ökning 5 min varje vecka tills man är uppe i normal träningsdos dvs 40 minuter, nu är det ju travare jag har och hade jag en häst som jag red skulle jag kanske ta det lite lugnare..
Det är väl ungefär så jag har tänkt, egentligen har jag ju inte bråttom för säsongen är ju havererad ändå, är hon OK till nästa vår så är jag hur nöjd som helst.

Svårare senskador brukar ju stå på box iallafall tills dom blir haltfria och mellan 2-4 veckor box, sen skrittas dom som ovan, och alltid åb innan jogg...

Hon skulle egentligen stå på box de 2 första veckorna men då hon blir orolig av att vara inne själv så gjorde jag en sjukhage i boxstorlek istället. Vet. grymtade men jag tycker att det är bättre att hon går 30 m till hagen och där är stillsam än att kasta sig från sida till sida i boxen.
Mina får även gå på ojämnt underlag och jag har inte märkt att det skulle vara nån skillnad i läkningen faktiskt..
Jag går också på lite ojämnt underlag, så länge det inte är ett djupt underlag..
Mina egna hästar har aldrig fått återfall på senskadorna.

:banana: :bump: löjliga jag vill ha just SÅNA svar! :D

hon fick "galna ko-sjukan" och brallade sönder sig i hagen, skadan läkte visserligen ut men då hennes hälta inte gav med sig riktigt konstaterades det att hon har en sk belastningshälta till följd av en bockhov, som gjort att böjsenan under åren blivit förkortad och förtjockad. Om uppfödaren skött hovvården bättre hade detta säkert kunnat undvikas genom bra hovvård från grunden....
men den som lever får se, just nu tror jag ingenting på henne som hopphäst och hennes förutsättningar som god dressyrhäst är rätt minimala då den enda bra gångarten hon har är galoppen.... :smirk: Men jag hoppas för hon har ju en hoppskalle utöver det vanliga. Annars blir det 3-angelmärkning+ betäckning= därefter evigt gröna ängar... Hårt? -Javisst! men jag har inte häst bara för att gå i hagen och gulla med dem och räkna skitar.... Jag vill tävla.

Fördelen för mig är ju att jag oftast har flera hästar som är skadade och står inne...så ingen behöver vara ensam o bli orolig...

Jag har en ganska svår senskada hemma just nu...och vi har fått hitskickat nåt utländskt preparat från en annan veterinär som skall sprutas in i senan....vet inte vad det är för nåt , men det tar jag reda på när jag ska ner med honom...den 30:e

yiack! in i senan :eek: låter lite vanskligt, men bör ju vara OK om vet. godkänner det.

en nyfiken undran.... varför alla dessa senskadade hästar? Har du ett stall för konvalescenter?
Är målet att åter få dem till start?

Har en kompis som har ett halvblod som skadade ena senan i ena frambenet för några år sedan. Du kanske tom vet vem det är. En från omgivningarna här omkring :)

Men han har hämtat sig helt och hållet. Tyvärr vet jag inte riktigt vad det var för typ av skada, men det läkte himla fort (och han brallade av mig xx ggr under igångsättningen)
Han har inte haft några problem efter det.
Veterinären var inte helt säker på att det skulle gå vägen.
Iofs tävlas han bara i dressyr just nu, debuterade MSV föra året tror jag, men hoppas regelbundet.
Ledsen att jag inte kan ge några tips el detaljer, men vill bara ge dig lite hopp om att det kan funka :)

Jag har jobbat med konvalecenter i 9 år och främst då för en av Sveriges största travtränare...han har ca 150 hästar i träning och senskador är de skador som förekommer mest..
Gaffelbanden och böjsenorna kommer som på posten varje vår och höst då banorna blir sämre....

Har en kompis som har ett halvblod som skadade ena senan i ena frambenet för några år sedan. Du kanske tom vet vem det är. En från omgivningarna här omkring :)

-Vem då ,vem då ,vem då??? *SKVALLERSUGEN*

Jo det är ju klart att hoppet är ju det sista som överger en, naturligtvis skall hon få alla chanser, därför tänker jag ta det lugnt, det är ju ändå försent för i år så då spelar det ju ingen roll om jag så skrittar henne till jul...
Mitt tålamod är kanske inte det bästa så jag får bita mig i fingrarna varje dag, jag har för tillfället kannibal-anlag... :D

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: i mars brallade min hbl-märr så till den milda grad i hagen att hon töjde ut de nedre fästena (runt karleden) till den ytliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Haffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025