Så tråkigt!

P

Piraya

Igår kopplade vi på släpet glada i hågen, pengar i plånboken, en nyputsad box! Vi skulle hämta sambons "drömhäst"! Allt han vill ha är en äldre gentleman runt 170, frisk och ridbar. Inga krav på att den ska kunna det eller det, inga krav på bra gångarter, bara att det är en trevlig häst som håller för varierad hobbyridning!

Affären är klappad o klar över telefon, alla frågor är ställda och allt stämmer!
När vi kommer dit och ser hästen riden så ser vi direkt att den är halt på höger fram! Får till svar att så är den alltid!?! Han är stel och behöver ofta vila 5-6 dagar efter hårdare ansträngning!
När vi påpekar för tränaren att han borde nämnt det redan i telefon så får vi till svar att ja, många andra tränare säger nog att hästarna är halta långt innan han gör det!

Är det verkligen så här det går till? Är det skillnad på när man anser att en galopphäst är halt jämfört med när en "vanlig" ridhäst är det?Att en äldre häst är stel har vi full förståelse för, men inte att den är halt!

Fast man är äldre så blir man väldigt besviken, man ville ju så gärna ta hem sin nya "stjärna"! Jättetråkigt att se sambon så ledsen. Han som äntligen skulle upp i sadlen på allvar igen!
Lite naivt kanske att lita så blint på en person bara för att han är proffstränare!
Vi har defenitivt mer skinn på näsan nu! Dyra läropengar blev det med! Två personer som tar ledigt från sina arbeten, 70 mil i bilen med släp! Allt i onödan!

Vi vet att det finns seriösa människor där ute med! Var bara tvungen att skriva av mig! Sambon fortsätter leta.....hoppas jag!:grin:

Sv: Så tråkigt!

Igår kopplade vi på släpet glada i hågen, pengar i plånboken, en nyputsad box! Vi skulle hämta sambons "drömhäst"! Allt han vill ha är en äldre gentleman runt 170, frisk och ridbar. Inga krav på att den ska kunna det eller det, inga krav på bra gångarter, bara att det är en trevlig häst som håller för varierad hobbyridning!

Affären är klappad o klar över telefon, alla frågor är ställda och allt stämmer!
När vi kommer dit och ser hästen riden så ser vi direkt att den är halt på höger fram! Får till svar att så är den alltid!?! Han är stel och behöver ofta vila 5-6 dagar efter hårdare ansträngning!
När vi påpekar för tränaren att han borde nämnt det redan i telefon så får vi till svar att ja, många andra tränare säger nog att hästarna är halta långt innan han gör det!

Är det verkligen så här det går till? Är det skillnad på när man anser att en galopphäst är halt jämfört med när en "vanlig" ridhäst är det?Att en äldre häst är stel har vi full förståelse för, men inte att den är halt!

Fast man är äldre så blir man väldigt besviken, man ville ju så gärna ta hem sin nya "stjärna"! Jättetråkigt att se sambon så ledsen. Han som äntligen skulle upp i sadlen på allvar igen!
Lite naivt kanske att lita så blint på en person bara för att han är proffstränare!
Vi har defenitivt mer skinn på näsan nu! Dyra läropengar blev det med! Två personer som tar ledigt från sina arbeten, 70 mil i bilen med släp! Allt i onödan!

Vi vet att det finns seriösa människor där ute med! Var bara tvungen att skriva av mig! Sambon fortsätter leta.....hoppas jag!:grin:

USCH VA TRÅKIGT!!!man blir ju bara sååå besviken OCH förbannad att det bara kan få gå till såhär!!!det är ju helt SJUKT!!!!:devil::mad:

Det går ju inte att på telefon tro att en affär är klar:confused: OCh det var ju du som i annan tråd inte tänkte besiktiga hästen:confused:

Om sambon behöver

äldre gentleman runt 170, frisk och ridbar. Inga krav på att den ska kunna det eller det, inga krav på bra gångarter, bara att det är en trevlig häst som håller för varierad hobbyridning!

VARFÖR titta på fullblod från banan:confused: Den ekvationen går inte ihop för mej med en sambo som vill börja rida igen, ska DU utbilda hästen? Någon måste träna upp den till ridhäst som har lite kunskaper. Det kanske din sambo har, jag kanske missförstod ditt inlägg, bara:confused:

Ang halt, så nej, galopphästar ska inte vara haltare än andra:cool:

Finns det ej utläkta skador måste ju säljaren tala om det. Klokt att ni inte köpte den. Stelhet osv kan ju ge hälta, men en halt häst ska ju inte ridas. Och varför är den stel i så fall, det är ju en annan fråga.

Ska man inte tro på en säljares ord när han försäkrar att hästen är "frisk och sund"! När man sen ställer raka frågor om skador o dylikt och får övertygande svar om att hästen ej har varit skadad eller halt ska man ändå utgå från att säljaren döljer saningen?

Jag tänker inte vet.bes hästen nej! Men det betyder väl inte att jag tänker köpa en halt häst eller?!
Hade säljaren bara talat sanning så hade det inte varit några som helst bekymmer att göra affären över telefon! Hästen var precis vad vi sökte! Vi höll vårt ord, inga oklarheter från vår sida! Pengar i fickan transporten på bilen! Hästen ville vi ha!

Vad det beträffar sambon så har han ett förflutet inom galoppen och har ridit mkt så det är inget bekymmer att köpa direkt från banan!

Men visst det är bara att inse att vi var naiva! Trodde/hoppades att galoppvärlden var seriösare! Alla känner ju alla! :angel:
"What comes around goes around!" :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag lider med dig/er.

Vet inte om det är en större eller mindre tränare ni tänkte köpa hästen av,
Är delägare i några hästar själv men har inte råkat ut för något sådant ännu.

Håller mig till en tränare som jag litar fullständigt på för de hästar jag har del i.
Ser att det händer alltför ofta att hästägare byter till annan tränare. Bland annat till "min". Eftersom ägare ibland ser att hästen inte sköts om ordentligt.
Trost fina meriter på tävlingsbanan.

Tack och lov är det inom galoppen ett fåtal proffstränare som agerar på det sättet du beskriver. Men, antalet borde vara noll naturligtvis.

Hoppas verkligen din sambo fortsätter leta :)

Hos min tränare finns det just nu inga ridhästobjekt/sällskapsdjurobjekt alls att tipsa om.

Lycka till, och hoppas nästa långa "hämta-häst-resa" blir värt pengarna!

gud vad trist!! hade jag inte varit en sån "mamma höna" som vill ha sin kille i närheten, hade ni fått låna min guldklimp, 170 hög fbl grabb på 5 år med det mest underbara psyke du kan tänka dig.. men mamma höna vill ha honom i sthlm...
för dom däringa stora fullbloden e lite svårare att hitta...jag letade lääänge innan jag hittade min.
men stort LYCKA TILL, jag håller tummar och tår!! :-)

Om du är inne i den världen vet du att det finns alla sorter av folk som behandlar hästar väldigt olika, och det finns tränare som andra inte skulle köpa en häst av eller ens ta emot en häst av, så det där att alla känner alla är väl ingen garanti, snarare vet man allt om varandra eller tror sej veta i alla fall och det skiftar väldigt som sagt.

Jag är i varje fall inte förvånad, och skulle eftersom din sambo har kontakter i galoppvärlden gå den vägen istället (fast man måste sålla där också, vad man hör, det finns mycket åsikter om varandra)
Jag är i alla fall krass nog att inte lita på att galopptränarkåren är ärliga överlag eller ägarna heller för den delen.:rofl: Lika lite som andra hästförsäljare alltså, bästa att tillägga.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka