Så skyddar du hästen vid brand – en guide för hästägare

Bränder utgör en konstant risk för hästägare. Med rätt förberedelser kan du som hästägare öka chanserna för att dina hästar klarar sig oskadda om en brand skulle inträffa. Här sammanfattar vi de viktigaste punkterna för att förebygga och hantera en brand, samt hur du tar hand om dina hästar efteråt.

Jag har funderat på att installera ett tyst brandlarm i stallet. Jag har gjort allting ”rätt” med brandceller osv men oroar mig i mellanåt ändå. Eld och vatten är två element som skrämmer mig när jag tänker på hur mycket det kan göra.

Jag har funderat på att installera ett tyst brandlarm i stallet. Jag har gjort allting ”rätt” med brandceller osv men oroar mig i mellanåt ändå. Eld och vatten är två element som skrämmer mig när jag tänker på hur mycket det kan göra.
Har du brandceller har du ett bra skydd!
Jag känner till fullskaliga försök där stallet stått kvar fastän brandcellen brunnit :)

Har du brandceller har du ett bra skydd!
Jag känner till fullskaliga försök där stallet stått kvar fastän brandcellen brunnit :)
Ja, alla rum i stallet såsom sadelkammarna, vattenrum, foderrum och till och med toaletten är brandceller och är byggda för att hålla minst 60 min (de som byggde dem säger de är byggda för att hålla ännu längre) men kravet är ju minst 60 min. Dock har jag ju många hästar men jag har faktiskt placerat en långpisk på varje kortsida på stallet så det går att driva ut dem, jag skulle aldrig hinna ta en i taget ensam. Ska ringa mitt försäkringsbolag idag och fråga om tyst brandlarm tror jag. Det hade känts tryggt att ha🙏

Ja, alla rum i stallet såsom sadelkammarna, vattenrum, foderrum och till och med toaletten är brandceller och är byggda för att hålla minst 60 min (de som byggde dem säger de är byggda för att hålla ännu längre) men kravet är ju minst 60 min. Dock har jag ju många hästar men jag har faktiskt placerat en långpisk på varje kortsida på stallet så det går att driva ut dem, jag skulle aldrig hinna ta en i taget ensam. Ska ringa mitt försäkringsbolag idag och fråga om tyst brandlarm tror jag. Det hade känts tryggt att ha🙏
Lättillgängliga grimmor, hagar att evakuera till och brandövning (iaf gå igenom rutiner med alla som är i stallet om man inte övar praktiskt) är andra bra grejer :)
Håller med om att brand är väldigt otäckt i djurstall.

Vi hadde evakuerings øvning med brannmenn fra lokale brannstasjonen, og en ting de sa husker jeg hver dag. Om en boksdør er vanskelig å få opp, så går de til neste hest. Min dør hadde lett for å sette seg fast om det kom spon mellom døren og boksveggen, så etter det har jeg alltid stengt døren i boksen og feiet langs boksveggen i gangen så det er fritt for spon hver eneste dag, på alle stall jeg har stått på.

Vi hadde evakuerings øvning med brannmenn fra lokale brannstasjonen, og en ting de sa husker jeg hver dag. Om en boksdør er vanskelig å få opp, så går de til neste hest. Min dør hadde lett for å sette seg fast om det kom spon mellom døren og boksveggen, så etter det har jeg alltid stengt døren i boksen og feiet langs boksveggen i gangen så det er fritt for spon hver eneste dag, på alle stall jeg har stått på.
Detta är en väldigt viktig punkt som jag tror många ofta glömmer. Brandmännen står inte och kämpar med en boxdörr med risk för sina egna och fler hästars liv, utan om boxdörren inte går att få upp snabbt så överger man den hästen. Hur många stall är det inte som har minst en boxdörr där man ofta får kämpa lite med emellanåt?

Lättillgängliga grimmor, hagar att evakuera till och brandövning (iaf gå igenom rutiner med alla som är i stallet om man inte övar praktiskt) är andra bra grejer :)
Håller med om att brand är väldigt otäckt i djurstall.
Ja precis, jag har grimmor på varje box men det finns mest troligen ingen tid att ta på grimmor och leda ut hästar. Har över 20 hästar uppdelat i olika stall samt en som hyr in sig med 6-8 hästar men hela gården är ju inhägnad och hagar rätt nära så är man ensam blir det till att driva ut dem med långpisk helt enkelt.

Om det går är det bra att ordna fri snabb väg till hagarna, hästar har en liten tendens att springa tillbaka in igen om man får ut dom.

Det har ju varit en del bränder i stall de senaste åren och det är lite synd att man aldrig får reda på orsaken tycker jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Penicillinchock är en allvarlig, om än ovanlig, biverkning som kan drabba hästar vid behandling med bensylpenicillinprokain. Det är...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 809
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 863
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Småhunds ägare
  • Klippa hund