Så mycket tugg som möjligt med så lite energi som möjligt-finns det?

Sv: Så mycket tugg som möjligt med så lite energi som möjligt-finns det?

Tyvärr kan jag inte blötlägga hö heller, vet vill absolut inte att hon äter det då sporerna ändå finns kvar även om man blöter upp det.

Mest för krubbskrammel, det är ju inga stora mängder precis...typ 3dl om dagen. Och på något sett blev min uträkning v foderstaten bättre när jag hade med groov 60.

Ja det har jag funderat på. Men allt blir ju så himla arbetsamt och krångligt när man står inackorderad 25min enkel bilväg från stallet och jobbar heltid. Det finns liksom ingen som kan pyssla med sånt åt mig, jag har redan "spec" behandling pga bronkiten så att hon kan gå ute hela dagarna och äta lunchen ute osv. Jag börjar känna mig jättejobbig:p:(

Nog mest jobbigt för dig. Häst med speciella behov = mer jobb för ägaren.
Det, tror jag, enklaste alternativet har du redan fått. Hitta ett grovfoder som är lämpligt för DIN häst - även om annat foder redan finns i stallet.

Det är krångligt med hästar som har speciella behov. De kan inte stallas upp var som helst eftersom det inte alltid finns den service man behöver. I ditt fall hade jag nog funderat på att flytta hästen, det verkar ju inte vara en stallplats som funkar för de behov din häst har.

Jo, men som sagt. Det finns ingen chans i världen att jag skulle kunna köpa in eget hösilage då det bara är till en häst, jag hade ju fått slänga enorma mängder!! Och hö får hon inte äta.

Tro mig, jag har funderat fram och tillbaka och alla gånger kommit fram till att jag inte ska flytta. Nu försöker jag göra det bästa av situationen istället.

Jo, men som sagt. Det finns ingen chans i världen att jag skulle kunna köpa in eget hösilage då det bara är till en häst, jag hade ju fått slänga enorma mängder!! Och hö får hon inte äta.

Det finns hösilagebalar som bara väger runt 40-50 kg / st :)

Ta det inte fel nu, men jag vill inte ha råd som att byta stall, ta in eget hösilage osv. Jag har redan gått igenom alla tänkbara varianter själv (tusen gånger) och insett att det inte funkar.

Det enda jag vill är att ha förslag på vilket extrafoder jag kan dryga ut med.

Tack alla som svarar, det är verkligen uppskattat!:):bow:

Jobbigt:( Går det inte att börja skritta hästen vid hand eller är den för dålig för det också?

Hösilaget är kanske det bästa. Sedan är det ju mycket fibrer och sysselsättning i lucernhack. Undrar om man kunde blanda ut det med något fluff så det tar längre tid att äta? Ett kilo av det är ju riktigt mycket volymmässigt.

Vad tror du om lite ursköljd betfor? Försvinner mellasset blir det bara nyttiga fibrer kvar.

Jag har promenerat henne hela våren, även skrittat uppsuttet ibland :) Hon ska vara helt kry i benen nu då jag har låtit henne "vila" i nästan ett halvår sedan förra gångens försök till igångsättning. Då drog jag ändå ut på det mer än vad vet tyckte jag skulle (Hon blev dålig i okt förra året).

Så mina planer är en mild igångsättning i höst, sedan besök hos vet innan jag börjar rida mer.
Då kanske hon börjar gå ner i vikt:D

Hmm....ska kolla upp lucernhack, är det mindre protein i det än i pelletsen?

Jag har också haft en lättfödd bronkithäst. När hon äntligen fick stå i utebox var bronkiten som bortblåst efter bara någon månad :bow: Hon stod på vanligt spån och gick på ensilage och halm (främst på vintern, som pyssel och tugg) och kraftfodret var alltid blött. Så... det är frisk luft som gäller. ;)

Hur som helst, här kommer lektionen:
Hästens mättnad sitter inte i magen, utan i tugget. Ju mer hästen tuggar desto mättare blir den. Därför är det bra med hönät med små hål, eftersom mer pill och pyssel = mer tugg. Det är bland annat på grund av de här rönen som slow feeding börjar bli allt mer populärt. How ever - om du har som tanke att maten ska ta så lång tid som möjligt att äta upp, så tänker du rätt, och då spelar det inte så stor roll vad du har i hönätet :)

Lucernhack är jättebra tugg.
Har du kollat på Fibergi? Det ska finnas något stråbaserat i deras utbud.
HorseHage är också jättebra - småbalar med ensilage.
Ett enkelt alternativ är aspbark (antingen i form av pellets eller träd), sly, grankvistar och så vidare - sånt som hästar äter när de får chansen. De gnager av bark och äter kvistar och skövlar ganska bra. Min häst hade en ny gran (litet träd eller större gren) i boxen varje vecka hela vintern, som fruktsallad :angel:

Tack för dina råd! skönt att veta att man inte är ensam...
När jag köpte henne var hon som ett spjälstaket, nu vet jag inte varför hon helt plötsligt blivit så tjockis och svår att få ner i vikt!

Ja, grenar och dyl fungerar kanon, även godisleksaken jag har. Om hon inte bara var så j-vla ihärdig!!! ALLT försvinner på en natt. Men jag kanske får ta i ännu mer så hon inte KAN äta allt på en natt.

Har kollat lite på fibergi (låg), men det verkar vara ganska energirikt ändå.
Det bästa är kanske asbarkspellets eller lucernhack kombinerat med lite tingel-tangel i boxen.

Men alltså, det här med protein åter igen. Hur fungerar det? Bygger det upp hullet i sig eller måste det kombineras med energi för att hon ska gå upp i vikt? Kan jag ge lucernhack utan riskera viktuppgång?

Någon vänlig själ?:bump:

Bli inte helt låst på energinnivån i fodret, alla hästar tar inte upp all energi på samma sätt. Och som sagt, ju mer hästen tuggar och pillar och grejar med fodret - desto mättare blir den, och då "överäter" den inte.

Eftersom hästen (antagligen) är frisk i benen nu, och därmed bör tåla sin egen vikt som belastning, så gör det inte så mycket om den är lite tyngre för tillfället. När den kommer igång och blir riden under hösten och vintern är det nog ganska skönt att ha lite hull att bygga muskler av. Det är lättare att bygga muskler av fett än av luft. ;)
Då kommer den inte heller att "lagra" energi på samma sätt som nu, utan antagligen hamna på sin idealvikt ganska snart.

Jag tror att många av problemen löser sig bara ni kommer igång och rör på er igen :idea:

Ja, du har säkert rätt. Men vet. tyckte det var så viktigt att hon skulle gå ner iaf. Hon väger idag ca 500kg på sina 154cm. Halvblodstyp. Men som du säger, jag får väl se sen. Sålänge hon inte går upp:cool:

För dig som har en lättfödd häst är det ju bra med ett foder som innehåller mkt protein i förhållande till energi. Du ska främst titta på energiinnehållet (MJ) när du är rädd för att få en tjock häst.

Vet inte hur jag ska förklara det här bäst, men vi testar! Jag har ingen aning om vad din häst har för behov, men säg att den behöver 60 MJ energi per dag, det innebär att den behöver minst 360 g smältbart råprotein (60 gånger 6 = 360). Om du då har ett foder som innehåller mkt protein i förhållande till energi så kan du täcka upp proteinbehovet på färre kilo foder. Har du däremot ett foder som innehåller lite protein i förhållande till energi så måste du ju ge mer kilo foder för att täcka upp proteinbehovet, vilket gör att energibehovet överskrids = tjock häst.

Om du jämför ett foder som innehåller 7 MJ energi och 50 g smältbart råprotein per kg foder, med ett foder som innehåller 7 MJ energi och 28 g smältbart råprotein så måste du ge drygt 7 kg av foder 1 för att täcka upp proteinbehovet på 360 g. Det ger 49 MJ.
Av foder 2 måste du ge 13 kg för att täcka upp proteinbehovet, vilket ger 91 MJ....

Självklart är det inte bara kvoten mellan energi och protein som är viktig utan fodret ska ju helst ha förhållandevis låga värden överlag så att du kan ge tilräckligt mycket foder utan att energibehovet överskrids.

Allt beror ju på vilka värden det huvudsakliga grovfodret har, men om du har förstått ovanstående resonemang förstår du varför lucern i många fall passar i en foderstat för en tjock häst.

Jag har bantat en häst så som 86a säger, lågt MJ men bra med protein. Silagebalar på ca 35 kg.

Är ligt talat så är jag lite trög i huvudet för tillfället (läs:jätteförkyld) men jag tror jag förstår vad du menar. Jag ska helt enkelt inte vara rädd för att ge ett proteinrikt foder sålänge energihalten håller sig på en låg nivå.

Jag tänker såhär: När vi själva ska gå ner i vikt får man ju i princip äta hur mkt protein som helst, tex magert kött etc och hålla oss undan kolhydraterna (det energirika). Har jag rätt eller fel i att det fungerar likadant hos hästen? Då borde det ju också vara väldigt bra vid igångsättning, då protein är bra vid uppbyggnad av muskler?

Tack för att du tar dig tid:)

Fast det behöver inte vara krångligt med hönät. Det är ju bara att ha flera stycken och fylla på till varje mål. Jag brukar göra så att jag knyter fast dem i en karbinhake, så kan fodraren bara haka fast haken i en ring på lagom höjd i boxen. Då får jag hönätet fastsatt på det sätt jag vill, varje gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka