Så mycket tugg som möjligt med så lite energi som möjligt-finns det?

Sv: Så mycket tugg som möjligt med så lite energi som möjligt-finns det?

Aspbarkspellets!:idea: Finns var att köpa? vad använder man det till så där annars? eller är det enkom för hästar?

Sv: Så mycket tugg som möjligt med så lite energi som möjligt-finns det?

Förlåt segt svar! Haft mkt i veckan.

Ja ungefär så. Det är främst energin du ska hålla koll på att den hålls på lagom nivå och inte blir för hög, samtidigt måste tillräckligt med protein tillförsas. Detta uppylls med ett foder som tillför förhållandevis mkt protein per MJ energi.

Ditt andra antagande
Jag tänker såhär: När vi själva ska gå ner i vikt får man ju i princip äta hur mkt protein som helst, tex magert kött etc och hålla oss undan kolhydraterna (det energirika). Har jag rätt eller fel i att det fungerar likadant hos hästen? Då borde det ju också vara väldigt bra vid igångsättning, då protein är bra vid uppbyggnad av muskler?
kan man diskutera, men jo väldigt förenklat kan man se det ungefär så. Man kanske inte kan säga "att man får äta i princip hur mkt protein som helst" eftersom överskott av protein utnyttjas som energikälla. När det gäller människa så har man funnit att när det gäller ämnesomsättning beror det delvis på generna. Studierna är inte helt överens, finns stora studier där man fått lika bra gnsvar oberoende av sorts diet (t.ex. medelhavs, fettsnål, atkins osv.). I de studierna har man slagit samman resultat från många individer. Tittar man på individnivå verkar det vara så att pga. våra gener har vi olika ämnesomsättning och olika individer svarar därmed olika på olika dieter. En del går ner bäst t.ex. fettsnål diet och andra svarar bäst på en lågkolhydratdiet. Samma sak gäller troligtvis typ av träning. Finns gentester på marknaden. Men jag vet inte om jag skulle ge så mkt för dom i dagsläget. men kanske i framtiden! :)

Dt var lite OT! Om vi disskuterar häst igen, så om vi tar det kort. Som jag sagt innan så se till att energin inte blir för hög och proteinbehovet måste uppfyllas. Om det hamnar lite över behovet gör det inget! Det är dock inte nån extra fördel att ge "för mkt" protein. Protein är inget magiskt som gör att din häst bygger musler i raketfart när du sätter igång honom! Självklart behövs protein för att bygga muskler, men det finns ingen fördel att gå över behovet. Ett proteinöverskott utnyttjas som energikälla men inte alls lika effektivt (och jag har för mig att man räknat in även protein i fodrets uträknade energiinnehåll?) plus att överskottet till stor del utsöndras via urinen i form av ammoniak.

För att förenkla alt krångla till det lite - "normalhästen" har ett behov av 6 g smältbart råprotein per MJ energi. Dvs. som jag sagt innan - en häst som behöver 60 MJ behöver 360 g smältbart råprotein. Därför pratar man om kvoten 6 mellan energi och protein. Om kvoten blir högre gör det inte så mkt eftersom det inte spelar så stor roll om protenbehovet överskrids. Ett foder med lägre kvot är svårt att använda sig av eftersom om du inte ska överskrida energibehovet ger för lite protein, och ska du täcka proteinbehovet så överskrider du energibehovet. Till en för tjock häst kan du behöva ett foder med en högre kvot, dvs. ett foder som inneåller mkt protein i förhållande till energi. Om du har en kvot på t.ex. 7 eller 8 så blir ju energitillförseln lägre när du täckt proteinbehovet.

Sen är det svåra att ett foder som har en högre kvot ofta är taget hyfsat tidigt och därmed i många fall innehåller överlag höga värden, dvs. mkt energi per kg foder. Du vill ju ändå kunna ge hyfsat många kilo foder så han får tugga tillräckligt! Men det är här vi har det fina med lucern! Det har en kvot på runt 15... Det funkar allså utmärkt för att korrigera en foderstat som annars skulle ha en för låg kvot.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka