Så mycket protein!!

E

Etima

Har haft tillgång till fint fjolårshö ända till för en månad sedan,nu har vi årets hö. jag har sölat med att skicka in prov, men nu fick jag svar igår, och blev lite förvånad:
TS 84%
Energi 8,5
SMRP 71 g/ kg foder :crazy:
Jag har en 13-åring och en 26 åring, båda rids måttligt, samt två 07-or.
Om jag ger alla 7 kg hö/ dag, vilket är vad jag tycker är minimum, så behöver de inget annat och proteingivan blir ändå alldeles för stor, även till unghästarna. ( Räknar i Hippocampus)
Alla fyra är dessutom lätfödda!
Kan det stämma att det är så mycket protein i höet. Tidigare partier från samma bonde har haft ca 45 smrp.Jag tog provet från tre olika balar.
Tacksam synpunkter
MVH
Etima

Sv: Så mycket protein!!

Glömde säja att det rör sig om lättfödda, småtjocka araber, vuxenvikten ca 450 kg.

Jag tror inte att du behöver oroa dej, protein från grovfoder är inte skadligt. För unghästarnas del så är det bra att de har en hög kvot, faktum är att många lättfödda hästar mår bra på en kvot runt 8 hur konstigt det än låter.

Att ta prov på bara tre balar kan ge missvisande svar, det bör vara från minst tio balar för att få en rättvisande analys.

Om de äldre hästarna lägger på sig för mycket så byt ut något kilo hö mot fin halm.

Det är ju en aning höga värden, men det är ju bra kvot iaf. Nu får du ju i dem det protein de behöver utan att de får i sig så mycket energi att de blir feta. Du behöver inte bry dig om det blir ett överskott på protein från höet, det är ingen fara alls. Räkna på enrgin och torrsubstansen så den blir bra, då kommer protienet orda sig automatiskt med så fint hö.

Sen kan jag tycka att sju kilo är lite lite, men tack vara att du har så bra med protein i höet kan du ju erbjuda halm som komplement så de har att tugga på. Kraftfoder behöver du ju inget mer än att mineralerna går ner. :)

Det värsta du kan få till lättfödda hästar är ju låg kvot, då får de ju i sig en massa energi för att få i sig tillräckligt med protein, och blir feta. Så det ideala är ju hög kvot men låga värden i både energi och protein, nu fick du ju kvoten i alla fall men kan ju späda ut totalvärdena med lite halm som komplement.

Senast ändrad:

Var glad åt de fina värdena! Blir de för tjocka kan du ju byta ut ett par kg mot halm.

Kan det stämma att det är så mycket protein i höet. Tidigare partier från samma bonde har haft ca 45 smrp.Jag tog provet från tre olika balar.
Ja, det kan mycket väl stämma.
OM vi förutsätter att det är samma vall som tidigare och samma gödsling, så kan skördetidpunkten ändå göra så stor skillnad.

Med det höet kan du "fodra med ögonen", dvs ge hästarna så mycket som behövs för att de ska hålla ett bra hull och orka utföra det arbete du ber dem om.

Vad har du gett hittills och hur ser de ut på det? Tappa inte blicken för att du fick ett analyssvar.

Tack för alla svar, skönt att höra att det är OK att proteinet blir högt så länge det kommer från grovfodret.:)
Jag har fortsatt att ge dem som med det förra höet, 7 kg till de vuxna och ca 8kg till de små, med olika tillägg och då främst i form av luzern för att få upp proteinet i parietet med energin, men luzernt kan jag ju definitivt skippa nu.
Jag har misstänkt att det var mycket näring i höet för de har rundat på sig.:grin:(= blivit ännu rundare!)
Förutom höet nu ska de få en dl betfor var för att ha att blanda ut mineralerna i, och jag får skaffa halm för att få lite mer mängd i maten.
Det är roligt med så fint hö,det ser väldigt smakligt ut också.

Har samma problem som du, med ett nytt hösilage med 77% TS, 8.3 MJ och 66 smrp/kg foder. Mitt engelska fullblod som alltid ätit stora mängder kraftfoder och/eller lusern kommer klara sig helt utan nu och fyller alla behov efter 12-13 kg. Skulle vilja ge mer, men då blir det så våldsamma mängder energi utöver proteinet och hon är redan en hoppetossa som är mer ovan mark än på... :o Funderar på att köpa lite torrt hö med sämre värden i för att dryga ut hösilaget med, men jag tror dessvärre inte att hon kommer äta det. (Får nästan fri tillgång på hösilage och torrt hö nu, varav höet alltid blir kvar till sist eller ratas helt.)

Jag är jätteglad för de bra värdena, men det är ju inte helt komplikationsfritt, asså! :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka