- Svar: 42
- Visningar: 2 188
Kostnaderna för att låta ett barn idrotta i en förening har nästan fördubblats mellan 2003 och 2023. Det visar en studie från Riksidrottsförbundet som publiceras på onsdagen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den är svår i de flesta undersökningar. Du når lätt användarna men icke-användarna är mycket svårare att nå. Oavsett om det är föräldrar till idrottande barn, låntagare på biblioteket eller nån helt annan grupp.De som svarat på enkäten anser att de får valuta för pengarna, frågan är hur många som inte idrottar för att föräldrarna tycker att de inte får valuta för pengarna?
Och är den där känslan av valuta snarare ett uttryck av "sunk cost fallacy" i vissa fall? Verkar som att vissa tror att de betalar ett högre pris idag för högre kvalité, men har kvalitén verkligen ökat med priset?
Kan vara så, jag vet inte varför priserna är som dom är. Att utrustningen är dyr är svårt att komma ifrån, men varför träningarna är dyra är kanske för att dom kan vara dyra helt enkelt, folk betalar oavsett. Det har ju alltid varit lite av en rikemanssport och, inte för att vara sådan nu, men det drar ju till sig många som har det gott ställt. Det är synd för tennis är roligt och borde kunna vara tillgängligt för många fler.Vågar man reflektera över att den kanske är dyr delvis för att de vill att den ska vara dyr?
Kan vara så, jag vet inte varför priserna är som dom är. Att utrustningen är dyr är svårt att komma ifrån, men varför träningarna är dyra är kanske för att dom kan vara dyra helt enkelt, folk betalar oavsett. Det har ju alltid varit lite av en rikemanssport och, inte för att vara sådan nu, men det drar ju till sig många som har det gott ställt. Det är synd för tennis är roligt och borde kunna vara tillgängligt för många fler.
Jag har ingen aning vad det kostar att hålla banor och allt sådant i bra skick dock, kanske det finns något som berättigar priserna som förklarar varför sporten är så dyr.
jag gissar helt fräckt på att de gillar att vara en rikemanssportKan vara så, jag vet inte varför priserna är som dom är. Att utrustningen är dyr är svårt att komma ifrån, men varför träningarna är dyra är kanske för att dom kan vara dyra helt enkelt, folk betalar oavsett. Det har ju alltid varit lite av en rikemanssport och, inte för att vara sådan nu, men det drar ju till sig många som har det gott ställt. Det är synd för tennis är roligt och borde kunna vara tillgängligt för många fler.
Jag har ingen aning vad det kostar att hålla banor och allt sådant i bra skick dock, kanske det finns något som berättigar priserna som förklarar varför sporten är så dyr.
jag gissar helt fräckt på att de gillar att vara en rikemanssport
Vågar man reflektera över att den kanske är dyr delvis för att de vill att den ska vara dyr?
Jag känner till ett par tennisklubbar. De har små grupper eller privatlektioner samt inte mkt ideella krafter utan tränare även på lägre nivå är utbildade anställda vuxna. Inte som på vissa andra sporter där de är föräldrar i föreningen som gör det ideellt eller till låg peng.Lite den tanken får jag också.
Hockey kan jag förstå kostar då en ishall måste kosta en hel del i underhåll. Utrustningen är rätt omfattande också.
Ridning är det uppenbart att det kostar mycket mtp hästarnas underhåll och underhåll av de byggnader som man oftast har (ridhus, stall).
Visst kostar tennisbanor också. Men inte hysteriskt mycket mer än andra sporter med den typ av banor. Och förmodligen mindre än ishallen och ridhuset+stallen.
Har tennisen oftare små grupper/privatlektioner som driver upp priserna? Är det färre som jobbar ideellt inom tennisens föreningar? Å andra sidan har ridningen avlönade ridlärare till skillnad från knattefotbollens ideellt arbetande föräldrar som tränare.
Ett par skridskor kostar runt 5-6000 kr... (kollegan har barn i hockey)Jag känner till ett par tennisklubbar. De har små grupper eller privatlektioner samt inte mkt ideella krafter utan tränare även på lägre nivå är utbildade anställda vuxna. Inte som på vissa andra sporter där de är föräldrar i föreningen som gör det ideellt eller till låg peng.
Dock vet jag inte hur representativa dessa klubbar är.
En sak jag tånkt på är också att i vissa hockeyföreningar jag känner till tränar man flera gånger i veckan efter ett par år samt match på helgen. Åter igen bara mim erfarenhet så vet inte om det är generellt. Men om det är så är det inte få konstigt att det blir dyrt, och tidskrävande. Hockey har också utrustning som kostar en hel del och ofta läger. Det jag sett inom Hockey är att det ofta är pappor som själva spelade när de var unga så det känns som skjutsade och träningar blir deras hobby också.
Det jag har mött är föräldrar som "vill att träningen ska vara professionell och inte amatörmässig" de hade nog inte gillat att det var en vanlig förälder till någon i klubben som gått några kurser och gör det ideellt.Ja så tänkte jag direkt. Och att det inte är en lagsport.
Definitivt är det så alla gånger. Tror allt dom hade kunnat förändra upplägget om dom ville göra det.jag gissar helt fräckt på att de gillar att vara en rikemanssport
Det kan de absolut göra, på samma sätt som att hjälmar från Pikeur kostar mer än de från Hansbo.Ett par skridskor kostar runt 5-6000 kr... (kollegan har barn i hockey)
Det är små grupper och inget ideellt, på tävlingar dock så måste man vara med som funktionär och vara bollkalle om man tränar. "Tennis är en livsstil" sa dom alltid. Antingen är man i den eller inte. Lite som hästlivet ungefär.Har tennisen oftare små grupper/privatlektioner som driver upp priserna? Är det färre som jobbar ideellt inom tennisens föreningar? Å andra sidan har ridningen avlönade ridlärare till skillnad från knattefotbollens ideellt arbetande föräldrar som tränare.
Det är små grupper och inget ideellt, på tävlingar dock så måste man vara med som funktionär och vara bollkalle om man tränar. "Tennis är en livsstil" sa dom alltid. Antingen är man i den eller inte. Lite som hästlivet ungefär.
440:- för grupp eller privat? Gissar för det tidigare, annars är det ju sjukt billigt!Jag vet inte om det är normalpris men ridskolan närmast oss tar ca 440 kr/h för en ridlektion. Barnen betalar samma timpris som vuxna (!) men deras lektioner är kortare. En månads ridning kostar som ett halvår på cheerleading eller dans, eller två år (!) på orientering med fria tävlingar. Jag vill så gärna att mina barn ska få hålla på med ridning men jag har svårt att motivera prislappen på det.
Var tvungen att kolla vad min gamla ridskola tar nu, de kör 275:- per person/45min i en grupp av 9 vuxna.440:- för grupp eller privat? Gissar för det tidigare, annars är det ju sjukt billigt!
Min gamla tar sådär 500 kr per person, 45 min ridning. Grupp av 8 tror jag. Den innan kanske hälften så mycket. Det skiljer sig verkligen i landet.Var tvungen att kolla vad min gamla ridskola tar nu, de kör 275:- per person/45min i en grupp av 9 vuxna.
I grupp om 10. Det finns grupper med något färre men då är priset högre. Privatlektion (två ryttare rider samtidigt) kostar ca 700 kr pr ryttare men det kan inte bokas återkommande440:- för grupp eller privat? Gissar för det tidigare, annars är det ju sjukt billigt!
Det ser jag mest som sorgligt.Det positiva med hockey är att den tar så mycket tid så att vi vuxna hinner inte med några egna hobbies och sparar således in sådana kostnader