Så mycket kostar barnens idrott – nästan dubbelt så dyrt på 20 år

Kostnaderna för att låta ett barn idrotta i en förening har nästan fördubblats mellan 2003 och 2023. Det visar en studie från Riksidrottsförbundet som publiceras på onsdagen.

Jeez... vad är det som driver kostnaderna för tennis? Lågt utnyttjande av anläggningar (stora ytor/volymer för relativt få samtidiga utövare) och 1:1 tränartid (att det är svårt att dela en tränare på flera utövare)?

Tyckte ridning låg lite väl högt men sen började jag räkna vad vi betalar.
Ridskola, ca 8000 kr
Hjälm 2000 kr
Skor 800 kr
Väst 1000 kr (beg)
Ridbyxor mm 500 kr (mycket beg)
Skjuts 1000 kr
Läger kortvecka 3000 kr
Några extraträningar eller klubbtävling 1-2000 kr

Ca 17-18000 kr , det drar iväg :crazy:

Försäljning och ideellt arbete ej inräknat.

Tyckte ridning låg lite väl högt men sen började jag räkna vad vi betalar.
Ridskola, ca 8000 kr
Hjälm 2000 kr
Skor 800 kr
Väst 1000 kr (beg)
Ridbyxor mm 500 kr (mycket beg)
Skjuts 1000 kr
Läger kortvecka 3000 kr
Några extraträningar eller klubbtävling 1-2000 kr

Ca 17-18000 kr , det drar iväg :crazy:

Försäljning och ideellt arbete ej inräknat.
Det har gått upp någonting oerhört. Minns när jag fick sluta rida två gånger i veckan och att det ganska strax efteråt var typ lika dyrt att rida en gång som det förut var två.

Bilden från artikeln. Det är ju det här jag sagt i en annan tråd, det är liksom inte "bara att marknadsföra sig".

Om familjen har en normalbegränsad ekonomi är det väl inte så konstigt att superdyra sporter blir bortvalda.

1000023033.webp

Bilden från artikeln. Det är ju det här jag sagt i en annan tråd, det är liksom inte "bara att marknadsföra sig".

Om familjen har en normalbegränsad ekonomi är det väl inte så konstigt att superdyra sporter blir bortvalda.

Visa bifogad fil 158581
Jag har faktiskt ett barn som tränar kampsport två gånger i veckan och några tävlingar per termin.

Träning 1400 kr
Dräkt 500 kr (ny)
Tävling 500 kr
Skjuts 5000 kr

Ca 7500 kr
Skjutsen blir betydligt billigare de terminer vi kan samköra med andra. Men just nu kör vi själva och då drar det iväg.

Trots den dyra skjutsningen blir det 10'000 kr billigare än ridningen.

Jag vet inte om det är normalpris men ridskolan närmast oss tar ca 440 kr/h för en ridlektion. Barnen betalar samma timpris som vuxna (!) men deras lektioner är kortare. En månads ridning kostar som ett halvår på cheerleading eller dans, eller två år (!) på orientering med fria tävlingar. Jag vill så gärna att mina barn ska få hålla på med ridning men jag har svårt att motivera prislappen på det.

Vet någon om det är billigare att rida på ”kommunala” anläggningar? Visst finns det kommuner där kommunen har investerat i ridanläggningar?

Ishockey skulle vara dyrare om klubbarna fick bygga sina egna ishallar.

Vet någon om det är billigare att rida på ”kommunala” anläggningar? Visst finns det kommuner där kommunen har investerat i ridanläggningar?

Ishockey skulle vara dyrare om klubbarna fick bygga sina egna ishallar.
Tror inte det, barnen här betalar mindre än vuxna, men inte så mycket mindre. Priser verkar vara i paritet med andra och absolut med graferna. Å andra sidan kanske alla anläggningar här är kommunala, ingen av de stora är i alla fall ägd av en privatperson med vinstsyfte, utan av föreningar. Det är dock inte 440, mer 375 eller ngt, minns inte.

En timmes lektion i grupp kostar här 195 för juniorer och 225 för seniorer.

Vi som tar med egen ponny och rider 45 minuter betalar 116 kr per lektion.
Hum och så säger de att priserna måste gå upp pga fodret och strö. Antagligen är det mer hyreshöjning från kommunen.

Visa bifogad fil 158581

Oj! Jag trodde att ridningen skulle vara dyrast! Vad gör hockey och tennis egentligen?? Hockey kan jag tänka mig att ishallar kostar en del. Men tennis??!!

Tennis är superdyrt så det är jag inte förvånad över att det är dyrare än ridningen. Jag spelade tennis och red på ridskola när jag växte upp och tillslut fick jag välja mellan tennisen eller ridningen och då red jag ändå två gånger i veckan och tennisen var ändå dyrare. Och det var ändå ett bra tagsen nu så jag kan tänka mig att det inte är bättre idag.

Tennis är superdyrt så det är jag inte förvånad över att det är dyrare än ridningen. Jag spelade tennis och red på ridskola när jag växte upp och tillslut fick jag välja mellan tennisen eller ridningen och då red jag ändå två gånger i veckan och tennisen var ändå dyrare. Och det var ändå ett bra tagsen nu så jag kan tänka mig att det inte är bättre idag.

Vad är det som kostar i tennisen??

Vad är det som kostar i tennisen??
Det är mängder av kostnader i tennis. Racketar behövs, jag behövde minst två stycken, skor som slits otroligt och som inte är det billigaste, bollar om man vill spela utöver träningen, träningskostnaderna för tränare är höga, strängar när dom går sönder, kläder som också slits väldigt. Tror då när jag tränade så kostade träningen runt 6000kr per termin, då är det utöver rack och skor och kläder och allt det där. Jag tränade för övrigt 3 gånger i veckan.

Tennis kan man komma undan billigt om man tex spelar för skoj skull en gång då och då, då är det ju inga speciella kostnader även om det också kostar en del, men tränar man tennis så är det mycket kostnader.

Att dom är höga träningskostnaderna kan jag tänka mig beror på att utrustningen är så dyr, bollarna tex är inte billiga och behöver bytas ut hela tiden. Det är småsaker som drar upp priserna.

Senast ändrad:
De som svarat på enkäten anser att de får valuta för pengarna, frågan är hur många som inte idrottar för att föräldrarna tycker att de inte får valuta för pengarna?
Och är den där känslan av valuta snarare ett uttryck av "sunk cost fallacy" i vissa fall? Verkar som att vissa tror att de betalar ett högre pris idag för högre kvalité, men har kvalitén verkligen ökat med priset?

Det är mängder av kostnader i tennis. Racketar behövs, jag behövde minst två stycken, skor som slits otroligt och som inte är det billigaste, bollar om man vill spela utöver träningen, träningskostnaderna för tränare är höga, strängar när dom går sönder, kläder som också slits väldigt. Tror då när jag tränade så kostade träningen runt 6000kr per termin, då är det utöver rack och skor och kläder och allt det där. Jag tränade för övrigt 3 gånger i veckan.

Tennis kan man komma undan billigt om man tex spelar för skoj skull en gång då och då, då är det ju inga speciella kostnader även om det också kostar en del, men tränar man tennis så är det mycket kostnader.

Att dom är höga träningskostnaderna kan jag tänka mig beror på att utrustningen är så dyr, bollarna tex är inte billiga och behöver bytas ut hela tiden. Det är småsaker som drar upp priserna.

Är det då "tävlings-tennis" som drar iväg mycket i kostnader, och motionstennis kan vara billigare ?

Är det då "tävlings-tennis" som drar iväg mycket i kostnader, och motionstennis kan vara billigare ?
Jag tävlade aldrig för jag var för feg men jag tränade ju på samma sätt som dom som hade som mål att tävla. Jag har aldrig upplevt riktigt att det finns motionsvariant av tennis på det sättet, tränar man för tränare så är det för att kunna tävla, vill man ha det som motion så är det bättre att man hyr banan utan tränare och spelar själv då och då. Men det är dyrt det med, här kostar det 300kr i timman att hyra en inomhusbana så det blir väldigt dyrt om man vill spela några gånger i veckan eller i månaden.

Vågar man reflektera över att den kanske är dyr delvis för att de vill att den ska vara dyr?

De som svarat på enkäten anser att de får valuta för pengarna, frågan är hur många som inte idrottar för att föräldrarna tycker att de inte får valuta för pengarna?
Och är den där känslan av valuta snarare ett uttryck av "sunk cost fallacy" i vissa fall? Verkar som att vissa tror att de betalar ett högre pris idag för högre kvalité, men har kvalitén verkligen ökat med priset?
Ja det lär ju inte bli lite bias på den frågan :rofl:

(Näh vi håller på, men det är sjukt ovärt)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka