Så kom då den där dagen....

J

jumanji

Då dottern bestämde sig för att sluta rida.....
-Usch så hemskt, nja faktum är att det känns ganska befriande...
Eller, första tanken är ju "Hur gör vi?" 3 hästar att sälja, en lastbil att sälja hur enkelt är det? Det finns ju naturligtvis känslor med i bilden för våra älskade hästar speciellt gamlingarna som varit med ett tag,vem ska köpa dom, kommer dom att få det bra,vill nån ha dom?
Det dåliga samvetet som dottern själv nämnde i morse,stallet som är relativt nybyggt, sandbanan.....
-Man får inte tänka så, sa jag till dottern, var sak har sin tid,vi kanske blir med häst igen så småningom.
Men visst, det kommer bli tomt, alla träningar, tävlingar, pysslet, mockningen...
Vad gör man om man helt plötsligt efter att i hela sitt liv varit med häst!!??
Ja,ja det ordnar sig nog. Det viktiga är att dottern inte fortsätter rida bara för att hon tror att det är min önskan, bättre hon får ta timeout, bara vara "15årig tjej", så får vi se sen.

Lite ledsamt är det nog trots allt...
Jumanji, som försöker vänja sig

Sv: Så kom då den där dagen....

helt rätt inställning :)
men kan inte du ha kvar dom gamla hästarna då? om du kommer att sakna det, menar jag. då kan ju du pyssla med dom och skulle dottern vilja nån dag så finns möjligheten. du ska se att det kommer gå bra.

Tycker att du har en väldigt sund o klok dotter som klarar att ta ett sånt beslut själv! Värre för mamsen misstänker jag...

Kan det inte vara idé att försöka hitta fodervärdar eller skötare/medryttare till hästarna så länge när ni nu har en såpass fin anläggning? Så slipper du ju att ta ställning till försäljning nu på en gång?

Har funderat på det, att ha gamlingarna kvar, men det kanske är dags för mig också att ta timeout:crazy:
Det blir ju häst 7 dagar iveckan, kanske man nu kan få tid att åka bort lite utan att fixa hästvakt och ha dåligt samvete...
Jag kommer iallafall vara VÄLDIGT noga med var gamlingarna hamnar!
Samtidigt som jag faktiskt unnar någon annan att få ha dom som läromästare det är de helt underbara som!!:love:

Tack för ditt stöd

jumanji

Som jag skrev till nightcrawler så känner jag nog också innerst inne att det är timeoutdags för mig också, är väldigt engagerad i klubbens verksamhet och det kanske räcker med det ett tag bara jag vet att gamlingarna får det bra så blir det nog OK.

Jo dottern är nog ganska klok hon...:smirk:

jumanji

Jag tycler de är skönt att hon slutar omhon känner att hon vill så hon inte fortsätter som du sa för att hon tror att mamma vill...
Kanske låna ut gamlingarna till nån du känner somkan rida och tävla så du kan hälsa på dem :) och vet var de hamnar och blir behandlade

Har funderat på det, att ha gamlingarna kvar, men det kanske är dags för mig också att ta timeout:crazy:
Det blir ju häst 7 dagar iveckan, kanske man nu kan få tid att åka bort lite utan att fixa hästvakt och ha dåligt samvete...
Jag kommer iallafall vara VÄLDIGT noga med var gamlingarna hamnar!
Samtidigt som jag faktiskt unnar någon annan att få ha dom som läromästare det är de helt underbara som!!:love:

Tack för ditt stöd

jumanji

Men om gamlingen är en gammal säker häst så är det nog inga problem att hitta ett bra hem till han. Jag vet folk som söker en äldre, säker häst. Du ska se att ni kommer att finna ett bra hem till dom.

Tråkigt att hon har slutat :( men man kan ju inte tvingas till att rida, då skulle de varit tråkigt. Hon kanske ändrar sej om ett tag behöver lite tid!

Ett mycket svårt beslut att ta. Jag hoppas hon har tänkt igenom det ordentligt (Men det har hon säkert). Tycker du ska fundera på att ha de gamla hästarna kvar. Säkert svårt att sälja dem, med så mycket minnen i bakhuvuvdet.
Varför ska din dotter sluta?

Ja,varför slutar hon egentligen?? Vi var nog lite väl snabba med att köpa storhäst, dessutom en lite för ung storhäst som så här i efterhand inte kanske är så lämpligt som första storhäst. De har dessutom gått omkull några gånger och det har resulterat i att dottern har blivit rädd:( Trots det har hon hållit igång och ridit men jag har ju märkt att det har tagit emot, så vi pratade igenom det här med häst och kom fram till att det var dags att ta en rejäl paus i ridandet. Det är mkt med skolan och hon börjar 9an till hösten.
Har förhoppningsvis en köpare på den ena gamlingen, där jag vet att han får det bra, det är dessutom nära. Stoet blir det svårare med då hon själv är lite "svår":smirk: Även om man kan tycka att vi ska ha dom kvar så säger jag som jag sagt innan, att jag tror även jag behöver ett avbrott, när man har eget stall så är det ju häst 7 dagar i veckan och så har det varit de senaste 15 åren....
jumanji

Oj... jag förstår precis din känsla... Min dotter la ner hela sitt hästeri i ungefär den åldern. Nu hade vi inte alls på långa vägar investerat så mycket i hennes ridning... Men en riktigt bra ponny stod ju bara i hagen och latade sig...
Dessutom fortsatte ju jag med mina hästar... Alltså var det inte någon större katastrof..

Ponnyn såldes.. till en jätteduktig tjej. Jag fick i fortsättningen vara själv ute i stallet. I stället för dotterns häst införskaffades en sällskapshäst.

Dottern (nu över 18 år och på god väg att flytta ut) har sen dess knappt tittat åt en häst. Antalet gånger hon ridit kan räknas på ena handens fingrar.

I min dotters fall så fanns inte det grundläggande intresset.

Men jag vet flera andra med samma erfarenhet av tonåringar som tröttnat... Att intresset brukar komma tillbaka efter en tid.

*kl*
Jag tappade intresset i den åldern jag oxå.. Mor red ju själv så hon tyckte väl heller inte att det va världens undergång. Hon red hästarna själv.

Men på nåt vis så lurade hon mej tillbaka till hästarna.. Idag bor jag själv o har häst. Skulle inte kunna se ett liv utan hästar!:banana:

Okej, jag förstår. Det är mycket svårt då man blir rädd, oftast resulterar det är att hästintresset avveknar. Jag önskar verkligen er lycka till, och hoppas att din dotter återuptar "hästeriet"!

vad tråkigt att hon inte vill fortsätta :( men, kan ni inte lämna ut hästarna på foder så länge?? har ni eget stall kan de ju stå kvar där.. det kan ju vara svårt att få tag på stallplats.. finns nog många som kan tänka sig att ta en häst på foder, hellre än att köpa en :)

Du nämnde något om klubbverksamhet, skulle det vara en idé att låna ut gamlingarna till klubben? Eftersom de är bra läromästare tänkte jag? :) Och då vet du vart du har dem, att de har det bra och att du kanske till och med själv kan rida på dem när du känner för det.

Det är ju inte helt kört än heller. Jag känner en i samma ålder som hade en riktigt bra ponny, som hon tröttnade på och sålde. Någon månad senare köpte hon ny ponny och började om :)

Det är en mycket klok 15 åring som har ett skarpt huvud vilades på sina axlar du har till dotter. :)
Och det kan ju vara skönt för dig med ett uppehåll från hästeriet med.
Men jag vill råda dig att tänka om med att om ett litet tag så kanske kommer saknaden av häst att komma smygandes.
Jag skulle vilja föreslå att sätt ut en av hästarna på foder.
Bara i fall om att...man vet aldrig.
Mvh.

Jag tycker att du gör helt rätt, och att din dotter är väldigt klok. :bow:

Att göra ett avbrott behöver ju inte betyda Aldrig mer häst, utan snarare en viloperiod där man kan sätta annat i första rummet och slippa en hel del ansvar.
Se till att ha roligt, båda två, och gör sådant som inte gick när hästarna fanns.

Upptäcker du sedan att hästeriet är för svårt att leva utan så verkar det ju som att det inte skulle vara några större problem med att köpa ett par hästar då.
Det kanske kan vara värt att lägga undan en del av pengarna ni får vid försäljningen av hästar och lastbil i ett år eller 2 bara ut ifall att?

Personligen klarar jag mig inte utan hästar, jag försökte mot min vilja, men det gick inte. Bunden 24/7 året runt, jag är och förblir hästmänniska.

Jag tycker att det är väldigt starkt av din dotter att vilja sluta med hästarna. Är man född med de och har alla förutsättningar i världen för att bli riktigt, riktigt duktig så är det nog väldigt många som får dåligt samvete över följderna och är därför tysta.
Tjejen är 15, att det finns annat som lockar är inget konstigt, all heder till dig som inte låser henne till djuren!

:bow:

Tackar för råd och stöttning, även om flera av er råder mig att spara eller låna ut på foder så kommer jag inte att göra det. D-ponnyvalacken 20år ung är såld och åker på lördag till en av mina gamla elever, han blir perfekt läromästare (SMdressyr) för henne!
D-ponnystoet har en ev. köpare som vill avla på henne och det låter toppen, håller tummarna för att det blir köp av!!
Storhästen köps tillbaka av säljaren!!
Hoppas nu att allt klaffar....
Jag ska passa på att njuta den här sommaren, kanske kunna vara i sommarstugan flera dagar isträck istället för en dag hit och en dag dit.
jumanji

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 257
Senast: AmandaJ
·
Gnägg Idag fyller han 22 år, världens bästa Johan! 1991.05.31 - föddes i Karlskoga, blev på en gång en stor favorit hos uppfödarens dotter...
2
Svar
37
· Visningar
5 064
Senast: QRST
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar