Så hemskt:(

Varmblod90

Trådstartare
I lördags kom det en jakthund springades förbi vårat hus. Jag trodde först det var grannens hund, men när jag såg den för andra gången så kom tanken att det var nog en annan. Jag försökte få tag på den, men den var kanska rädd. Men när jag såg den från nära håll såg jag att den var otroligt mager:( Jag fick inte tag på den. Den försvann samma kväll och har inte kommit tillbaka. Mamma ringde polisen i Värnamo för att fråga om ngn har anmält om en försvunnen hund. Men efter att mamma beskrivit hunden fanns det ingen, men det fanns en massa andra jakthundar som försvunnit. Jag var så ledsen hela den kvällen. Tänk vad många jakthundar som försvinner varje älgjakt osv. Denna hunden var så mager så mamma och jag tro att den kom från en jakt i höstas. Fy vad hemskt. :cry:
Man tänker inte på att jakthundar försvinner, eftersom dem har ju ett sånt halsband så jägaren vet precis vart den är. Men dem kan ju ramla av, och så vad det i detta fallet. Ville bara berätta detta:( :cry:
 
Sv: Så hemskt:(

Usch vad tråkigt :( kan ni inte ställa ut lite mat om ni ser den igen då? Så den kanske söker sig till er igen och att ni till slut kan få tag på den?
 
Sv: Så hemskt:(

Ja vi tänkte det. Men vi har varken sett ett spår av den sedan lördagskväll så den har nog försvunnit. Jakthundar springer ju iväg så fort dem känner en vittring från ngt djur:(
 
Sv: Så hemskt:(

Ja vi tänkte det. Men vi har varken sett ett spår av den sedan lördagskväll så den har nog försvunnit. Jakthundar springer ju iväg så fort dem känner en vittring från ngt djur:(

Ehh, nej det gör dem inte. Iaf, prova att sätt ut något och försök ta reda på om någon saknar den och upplys om att Du har sett den.

//E
 
Sv: Så hemskt:(

Jaså gör dem inte! Vad gör jakthundar då? Om dem får ett spår/vittring från ngt djur följer dem ju det. Det är vad jag har lärt mig. Iaf, jag kan ju kanske sätta ut lite annonser om det. ska genast sätta igång med det:D
 
Sv: Så hemskt:(

hur såg den ut? jag såg en hamiltonströvare som irrade omkring för några veckor sen. Nu vet jag inte om den kommit bort eller om den jagade. Men den sprang runt på hjälshammarvägen.
 
Sv: Så hemskt:(

Den liknade typ en smålandströvare, den hade dem färgerna. Den var oxå lite ruggig i pälsen. Väldigt mager
 
Sv: Så hemskt:(

Ja, fast dem är inte så korkade att de väljer bort allt för att följa djurvittring. Är det dessutom en stövare så är chansen stor att den är rådjursren, då följer den oftast bara harar.

Så en virrig hund som varit på rymmen länge är mager och eländig bryr sig nog bara om djuren om den är hungrig och då äter den antagligen bara as ändå.

//E
 
Sv: Så hemskt:(

Sådant är jätte hemskt :( Min farfar har haft en hund som gick genom isen ett år. Spåren gick väl där över och han sprang glatt över isen som tyvärr inte höll för en hund. Dom hittade nog honom ganska fort tror jag. Har för mig att någon av alla hundar dom har haft har blivit påkörda av tåget också och en annan var ute och sprang i någon dag. Dom såg honom på sökaren, men fick inte tag i hunden.

Tyvärr händer det nog många saker med jakthundarna, springer ut framför bilar och sådant. Min pappa har kört på en jakthund för länge sedan som tack och lov klarade sig helt oskadd!

Vi brukar alltid ha någon jakthund som springer omkring vid vårat hus under jakten, våran tik har en tendens att löpa när det är jaktsäsong :D
 
Sv: Så hemskt:(

Ja..trist är det.
Men....det är inte alla som har "pejl" på sina jakthundar och så kan ju varit fallet med denna hund så den behöver ju inte haft nån från början.

Det är lite tråkigt när sånt inträffar, att de irrar bort sig. Under hösten hör man ofta efterlysningar på radion om bortsprungna jakthundar.

Håller tummarna att den återvänder till er och hittar maten så ni ev. kan få tag på den så småningom.
 
Sv: Så hemskt:(

Ja, fast dem är inte så korkade att de väljer bort allt för att följa djurvittring. Är det dessutom en stövare så är chansen stor att den är rådjursren, då följer den oftast bara harar.

Så en virrig hund som varit på rymmen länge är mager och eländig bryr sig nog bara om djuren om den är hungrig och då äter den antagligen bara as ändå.

//E

Tuvärr gjorde denna hunden detta. När jag skulle försöka ta den så hade jag en skål med mat med mig ut. När jag var kanska nära den så kastade jag ngr bitar mot den, men den bara tittade på dem och sen så började den nosa i backen och sen sprang den iväg. Antagligen hade den hittat ett spår, troligtvis av en hare eftersom vi har mkt harar här. Det var det sista jag såg av den. Men jag bestämde mig för att gå efter ifall den skulle stanna. Men det var beckmörkt ute så jag såg varken spåren efter den eller hunden. Men jag hörde den i skogen, den skällde och den hade ett sånt sorligt skall så jag blev helt tårögd, jag var verkligen inte långt till tårarna.:cry:
 
Sv: Så hemskt:(

har du ingen egen hund du kan ta med ut på promenad? Så har jag lyckats att fånga rädda hundar ibland ! Förutsättning att hunden du har med dig är trevlig ;) Annars så ställ ut mat till den ! så ser du ju om den har varit där och ätit under natten !lägg ut en filt till den vid matskålen



Tesora
 
Sv: Så hemskt:(

Jag tycker du ska sätta ut en annons på sidan som Fraggel_tess länkade till, den sidan kan också nås från jägareförbundets hemsida har jag för mig. Om den har varit på vift sen i höstas så kan den ju ha kommit bra långt hemifrån så bara en annons i lokaltidningen kanske inte ger så mkt? Vad jag har förstått så blir förrymda hundar snabbt skygga för människor, men om du har möjlighet så kanske du kan ha lite mat ute åt den så den håller sig kvar i området?
 
Sv: Så hemskt:(

jo det kan man ju gjöra men om det inte hade varit för att det var så kallt då . ( jag var nämnligen med )(vi är släkt )maten hade frusit och filten hade varin stel .. tror jag ialla fall..det var lixom minus ute då .:cry: :cry: :cry: :( :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 066
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Övr. Hund Idag på skogspromenaden fick jag och hunden plötsligt sällskap av en jakthund, en snäll och trevlig spets. Ingen jägare i sikte. Hunden...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp