Så här såg islandshästen ut i Sverige för 30 år sedan!

banazir

Trådstartare
Med all diskussion som pågår angående hur vår kära islandshäst såg ut förr tycker jag att det är på tiden att visa några hästar som jag lärde känna för över 30 år sedan. Det är inga tävlingshästar utan blev "vanliga" ridskolehästar. Tyvärr brydde man sig inte om deras ursprung utan behandlade dem som vanliga ponnies. Dessa hästar tappade även sina isländska namn. Några var naturtöltare och alla klassades som feta!!!
Mankhöjderna varierade mellan ca 130-140 cm. De var alla väldigt lätta att ha och göra med.
Jag tycker själv inte att de har förändrats så mycket, möjligtvis temperamentet (till det sämre). Är det någon mer som har erfarenhet från så långt tillbaka? Kanske kännde du någon av hästarna...

Klicka på bilden för att se hela albumet.

Sv: Så här såg islandshästen ut i Sverige för 30 år sedan!

Skimmeln på bild nummer 4 är en riktig rysare exteriörmässigt, de finns säkert en och annan sådan även idag fast jag hoppas att de har blivit få av dem även om jag inte ser så strikt till exteriör.:o

hur menar du att exteriören är en riktigt rysare? jag tycker den påminner mkt om hur ponnysar kan se ut nuföriden...
vad ser du som negativit?
ärligt talat ser inte jag mkt fel på den exteriören, men massa man och svans + lugg...
den har en bra manke som slutar långt ut på ryggen=stark rygg, dock är ryggen väldigt lång och länden ser lite konstig ut.
lite väl sluttande kors/svagt.
annars väldigt bra vinklar och ben tycker iaf jag. lite konstigt med relativt smala ej så grova ben bara.(på den tiden)
annars så är den ju inte alls överbyggd utan har en bra markerad manke, dock ser den som sagt ut att ha samma slags muskler som en ponny=dåligt musklad rygg med hög manke utan muskler runt + muskelfattigt kors och hals.
rätt bra ansatt hals om överlinjen hade varit bättre musklad + stärkt.
förstår faktiskt inte vad du menar med att den är så illa?

Senast ändrad:

Vad menar du? Det är samma häst (skimmeln) på de andra bilderna...

ja, jag undrar vad hon menade också.
kul att du lade upp bilderna jätteroligt att se.

ja, jag undrar vad hon menade också.
kul att du lade upp bilderna jätteroligt att se.
Kul att du uppskattade bilderna. Jag tycker du har rätt i din beskrivning.
Kan tillägga att han inte töltade, det kan förklara den dåliga muskelmassan.

http://pets.webshots.com/photo/2546257900090643391iUvjbV

Titta på framparti och rygg, tycker du att den har en akter som orkar bära hela detta paket av kropp? Just bakpartiet är oerhört klen i förhållande till den övriga kroppen, man kan se det inte minst på den stora belastning som hästen står med på framdelen.
Tänker man sig sen hästen i tre lika stora delar, atlas till manke - manke till länd, samt länd till svans så blir det inte mycket till delar.
Atlas till manke är oerhörd lång, manke till länd är lång men kortare än den första biten. Tittar man sen från ländrygg till svans så består den endast av en bråkdel utav hela hästen.:o
Det är inte konstigt om den hästen hade brister i tölten, de brukar ha det dem jag har sett.

extriört.. hum, jag tycker nog att den har för "vass" rumpa dagens hästar som bedöms brukar ha "mjukare" rumpa. Alltså inte så trekantig ;)

extriört.. hum, jag tycker nog att den har för "vass" rumpa dagens hästar som bedöms brukar ha "mjukare" rumpa. Alltså inte så trekantig ;)

Sanningen är väl den att det lilla den har, är vasst och kantigt ja.

Håller med dig om att den ser ut att ha konstig exteriör. Antingen är det bara jag eller så har den för långa tår också. Den ser väldigt framtung ut & fram- & bakdel passar verkligen inte ihop!

Egentligen är det ointressant hur just denna häst såg ut för så många år sedan.
Men att kalla honom en rysare tycker jag är för starkt, därför ville jag veta hur du tänker.
Hade du dömt ut alla bilderna/hästarna i albumet hade jag kanske haft bättre förståelse. Istället vrider du tråden till att handla om en stackars pålles dåliga förutsättningar.
Glöm inte att då importerades hästar som lämpade sig för turridningsverksamhet, det vad det vi ville ha då. Kanske hade en del dåliga proportioner men de var uttåliga och kunde gå med tunga ryttare i timmar, det fanns ingen tävlingsverksamhet för just islandshästar.

Idag har vi fått ett nytt perspektiv på hästen, en del ska fungera på turridning eller ridskola men även för tävling. Därmed behövs det idag en annan typ av häst.
Du tittar med dagens ögon och jämför, glöm inte att våra behov ändras med tiden.

Snacket går vilt om hur vår islandshäst håller på att förändras exteriört. Jag ville med tråden visa vissa människor att skillnaden inte är så ofantligt stor som en del verkar tror. De smäckraste tävlingshästarna fanns inte då, det fanns inget behov, men annars fanns det mesta på listan.
Men det känns som jag har misslyckats kapitalt med det budskapet.

Nu ville du visa bilder på hästen som den såg ut för 30 år sedan, kanske kan man ana en orsak till varför avelsmålet har ändrats. Sen är inte jag en beundrare av dagens avelmål heller, eftersom exteriören inte är det viktigaste för mig i varje fall.
Vad jag tänker på är alla dessa trådar om att det var en bättre häst förr, just denna bild tycker jag belyser en typ som jag absolut inte skulle vilja rekommendera en hästköpare att köpa eftersom den i slutändan förmodligen kommer att bidra med stor sorg och bedrövelse för ägaren.

Vad ville du då nå med din tråd, att inte en diskussion skulle kunna uppstå då mot nu? Jag tycker nog att denna tråds upplägg är en inbjudan till just det, var det din privathäst eftersom du tog illa upp?

Om du tror att jag tar illa upp så har du fel.
Jag vill bara att diskussionen tar en annan riktning. Jag tror inte att många har bilder från svenska islandshästar när efterfrågan var annorlunda. Försökte att delge er bilder som jag rotat fram.

Om vi nu ska hålla på och kommentera enskilda hästar för 30 år sedan (suck) så vad tycker du om fuxen? Eller bakändan på skäcken? Jag ska försöka leta upp fler blider att lägga i albumet som visar andra hästar.

Glöm skimmeln han var "bara" en häst på ridskolan... Alla hästarna i albumet är ridskolehästar från en nedlagd turridningsverskamhet. Inga privatägda.

Va glad att du slapp rida dessa rysliga monster. Vi som gjorde det tyckte de var fantastiska, det var det som gällde då!

http://pets.webshots.com/photo/2546257900090643391iUvjbV

Titta på framparti och rygg, tycker du att den har en akter som orkar bära hela detta paket av kropp? Just bakpartiet är oerhört klen i förhållande till den övriga kroppen, man kan se det inte minst på den stora belastning som hästen står med på framdelen.
Tänker man sig sen hästen i tre lika stora delar, atlas till manke - manke till länd, samt länd till svans så blir det inte mycket till delar.
Atlas till manke är oerhörd lång, manke till länd är lång men kortare än den första biten. Tittar man sen från ländrygg till svans så består den endast av en bråkdel utav hela hästen.:o
Det är inte konstigt om den hästen hade brister i tölten, de brukar ha det dem jag har sett.

Jag håller med Boj om den här hästen. Jag skulle inte ens gissat det är en islandshäst om det inte sades det är en.

Om du tror att jag tar illa upp så har du fel.
Jag vill bara att diskussionen tar en annan riktning. Jag tror inte att många har bilder från svenska islandshästar när efterfrågan var annorlunda. Försökte att delge er bilder som jag rotat fram.

Om vi nu ska hålla på och kommentera enskilda hästar för 30 år sedan (suck) så vad tycker du om fuxen? Eller bakändan på skäcken? Jag ska försöka leta upp fler blider att lägga i albumet som visar andra hästar.

Glöm skimmeln han var "bara" en häst på ridskolan... Alla hästarna i albumet är ridskolehästar från en nedlagd turridningsverskamhet. Inga privatägda.

Va glad att du slapp rida dessa rysliga monster. Vi som gjorde det tyckte de var fantastiska, det var det som gällde då!

Men det här är ju en diskussion där alla åsikter kommer fram. Det har säkert kommit in många olika hästar under årens lopp. Och lynnet - det har nog också kommit in halvgalna hästar på den tiden - efter ha läst SIF:s lilla bok om islandshästens historia i Sverige då de som först tog in hästar hit på -70 talet berättar.

Jätte kul att se dessa! Hoppas du kunde hitta några fler! :)

Men det här är ju en diskussion där alla åsikter kommer fram. Det har säkert kommit in många olika hästar under årens lopp. Och lynnet - det har nog också kommit in halvgalna hästar på den tiden - efter ha läst SIF:s lilla bok om islandshästens historia i Sverige då de som först tog in hästar hit på -70 talet berättar.
De här hästarna som jag mötte var inte galna. De var mycket lätta att ha och göra med, när det kom. Däremot här i Sverge med en ny unge varje timme runt, runt i ridhuset, gjorde att en del blev stallmodiga och istadiga. Men de var alltid snälla att ha och göra med.

Kan ju lugna er med att jag inte har blivit fotograf i alla fall...
Lyckades hitta fyra bilder till de är ruskigt dåliga, men med en gammal instamatickamera och fina rödtonade bilder då blir det inte bättre än så här. Tacka vet jag dagen digital kameror!

Klicka på bilden för hela albumet (10 bilder)

Med all diskussion som pågår angående hur vår kära islandshäst såg ut förr tycker jag att det är på tiden att visa några hästar som jag lärde känna för över 30 år sedan. Det är inga tävlingshästar utan blev "vanliga" ridskolehästar. Tyvärr brydde man sig inte om deras ursprung utan behandlade dem som vanliga ponnies. Dessa hästar tappade även sina isländska namn. Några var naturtöltare och alla klassades som feta!!!
Mankhöjderna varierade mellan ca 130-140 cm. De var alla väldigt lätta att ha och göra med.
Jag tycker själv inte att de har förändrats så mycket, möjligtvis temperamentet (till det sämre). Är det någon mer som har erfarenhet från så långt tillbaka? Kanske kännde du någon av hästarna...

2080918810090643391icheSi_th.jpg

Klicka på bilden för att se hela albumet.
:eek: :eek: Har jag fel om jag tror att bilderna (åtminstonde första) är tagna på Säby Gård i Järfälla? Annars är den där herrgården bakom extremt likt!
Säby Gård:

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer. Det är Säby Gård. Hästarna stod där.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka