Så här kan det gå...

Sv: Så här kan det gå...

Visst kan man skrämma en häst till vad som helst, ger man tillräckligt med tryck, utan eftergift, så blir nog vilken häst som helst tillräckligt labil för att göra saker som den i normala fall inte gör.
Men i detta fall verkar hästen veta att vovicoanon inte är farlig, han går lugn med på att bli ledd hit och dit etc. Och med det som vovicoanon vet om hästar borde hon nog se om hon har en skrämd häst eller en ....häst :angel: .

Ang parelli och hästen, så sparkar inte hästen och det är avgörande, kan inte säga mer om det eftersom jag inte tittat på dvd:n

Visst man kan sätta en häst i en 2 meters lina och provocera den så den anfaller, men jag antar att det inte var så i detta fall. Stor skilnad på provocera och komunicera.
När jag flyttar bogen så brukar jag stå precis bredvid hästen. Pimpla vikt till baken och fokus på bogen, eller om man vill ha hästen gåendes runt sig i cirkel så är jag kanske två meter ifrån, här finns det mycket att välja mellan, men har hästen studsat iväg bör den kanske vara på 3.5 om man har en 4 meters lina. Och därifrån är man inte så skrämmande om man står stilla och har en häst som inte är en mustang direkt från USA. Men visst allt är möjligt om man är novis.
Men om hästen anser att man är skrämmande från 4 meters håll, så kanske man ska börja med den delen först innan man går ut i skogen och flyttar baken etc och nu har ju "vickan" gjort det och hästen var , fortfarande ,inte rädd för henne.

Ang din barocktränare så hoppas jag hon använder säkerhets avstånd om hon har för vana att stå och PETA hästar på bakdelen, jag vet många hästar som tycker det är obehagligt med petandet och säger ifrån, vilket inte är godkännt från min sida, vem som helst ska kunna peta på min häst utan att jag försvarar den med alla möjliga människokänslor. Annars är det inte en säker häst.
Vet man ett problem så fixar man det, inte accepterar det :confused: och sätter in en ursäkt för hästen, han tycker inte si eller så. Då blir det ju till slut det där att folk måste smyga i stallet annars blir min häst arg etc.

Hur många riktiga NH människor vet du som pryglar sina hästar :confused: :eek: .Pryglar man sin häst så håller man inte på med någon häst filosofi, utan då pryglar man enbart sin häst, då är man inte nh,dressyr,hoppryttare då är man en idiot :devil: , eller hur...

Angående närhet, så presenterar man sig förstås för hästen, och den får ha åsikter och känslor(inte aggressiva), men om den är misstänksam mot ALLA människor som den inte känner har den problem...

Det där om tjejen och kylbandage är den mest vanligase uppfattningen hos småungar på ridskolor tycker jag, förjäkligt hoppas det ändrar sig, likaså att de lär sig lite anatomi och hur man sadlar och bettets inverkan i munnen. Det är med den attityden de sedan har då de får sin egen häst...

Angående drivandet, en häst kan inte driva med en , inte heller jävlas eller garva bakom ens rygg eftersom den inte kan tänka logiskt.
Och då kan de förstås inte sätta ihop att de ska vara si eller så då en viss ryttare sitter på, det kommer av att hästen testar och får igenom olika saker med olika ryttare. Visst är den smart och intelligent så den kan känna igen ryttare och agera därefter.
En häst som är respektlös har blivit "lärd" att vara så, det är ingen som har/kunnat stoppa den, det har inget med driva att göra utan inlärning.

Du Joneya det börjar bli lite långa inlägg :D .

Jag har nu begrundat det som hänt, lagt ihop min förståelse med er och kommit fram till att det inträffade inte var konstigt alls. Han är mentalt stark (ranghög), känslig, stark flykt instinkt, har aldrig varit med om att en människa kan kommunicera med honom på detta vis. Och där stod jag och började bete mig oförskämt...dessutom var jag ju inte som vanligt, utan lite spänd eftersom jag hade en NH instruktör snett bakom, som jag lyssnade till.

Där är skillnaden mellan dig och mig. Min häst är inte hjärntvättad. Min häst har frihet under ansvar, och man ser jädrigt tydligt när han har en vettig åsikt och när han bara är lat eller rent ut sagt oförsämd. Att sparka någon helhjärtat är inte OK, vilket inte var vad han gjorde då heller. "Lagom är bäst" som man säger.

Om vi tar "tvångsklappa" huvudet som exempel, hade du då drämt till min häst för att han nafsar i luften för att visa sitt missnöje (för att DU inte bryr dig om att han inte är bekväm med att ha dig runt huvudet)? Det blir som att en man skulle slå sin kvinna lite för att hon ska bli villig í sängen; det blir helt fel! Säger hästen "nej" utan att vara dominant så är det något som stör den, och att säga ifrån till hästen på skarpen lär inte få den på bättre humör gentemot dig (eftersom det var DU som läste situationen dåligt). Du kanske inte bryr dig om hurvida din häst ser upp till dig eller inte, men det gör jag.
Ibland tror jag vi idiotiserar djuren lika väl som vi kan förmänskliga dem.

Varning mot en okänd människa som petar honom på bakdelen alternativt veterinären som anfaller honom i boxen med spruta = rättfärdigat (däremot så låter jag självklart inte hästen sparka på människor för det! Men vad jag menar är att han har en ANLEDNING som jag faktiskt förstår även om jag inte alltid kan ta hänsyn till den).

Däremot om han börjar sura när jag vill flytta honom eller ber honom gå ut på en volt runt mig så är det en annan sak; om han gör det här så är det troligen för att han vill testa mig den dagen. JAG bestämmer, men jag har ett ansvar gentemot min underordnade att ta väl hand om honom, både fysiskt OCH mentalt.

Säger inte att det är OK att kicka efter folk, men en god hästmänniska förstår sig på hästar; och då ska man faktiskt även förstå VARFÖR hästar kickar efter folk.

Vi kräver hemslt mycket av våra djur ibland. De ska stå ut med att vilt främmande folk kommer och driver med dem (hur många lånar inte ut sina hästar till för hästen okänt folk?); det är standard att man förväntar sig att hästen ska känna sig väl till mods med en totalt okänd varelse på ryggen.

Du är ordmärkare. Med "driva" så menar man just inlärt beteende. Barn som driver med sina föräldrar resonerar ungefär likadant som hästar; det är bekvämt, det fungerar OCH det är ett inlärt beteende. Så gott som ALLT beteende är inlärt!

Nu låter min häst jättehemsk :D Vilket framstår som något dåligt. Han är inte alls så hemsk. Vad jag tar upp är just mina erfarenheter kring just "agressioner".

Däremot är det väldigt mycket hjärna i den här hästen; mycket känslor, åsikter och humör. Man kan riktigt se hur han står och tänker ibland. Han var den mest väluppfostrade hästen i mitt förra stall (nu står han på lösdrift så då hanterar ju inte omgivningen honom lika mycket). Han vet vart gränserna går utan att vara hjärndöd. Han vågar vara rädd, osäker, missnöjd; jag förstår honom och beter mig inte som en usel ledare när känslorna dyker upp.´

Det är bra om detta ordbajseri mellan mig och Joneya kan bidra till något :o :D . Jag är säker på att du fixar det.

Nje nu ska vi inte gå dit, om du vill veta hur min häst är så kan du fråga inte anta att hon är en robot som är hjärntvättad :eek: .

Min pålla säger till direkt om något är fel vilket hon får göra, men det är inget jag uppmuntrar eftersom jag inte vill ge en eftergift då hon gör något, som ex drar öronen bakåt, jag säger till genom att flytta antingen framdelen eller bakdelen kraftig och ser till att jag tar hennes plats, för att sedan se efter vad det var som var fel.

Colle försöker visa mig vilka vägar vi ska ta på våra ridturer, ibland antar jag erbjudandet men ibland har jag andra planer och dirigerar om, utan protester från hennes sida. Det är om man dödar egna initiativ som man får en robot, som inte tänker utan går på död rutin.

Jag tycker inte sparkar, öron bakåt eller andra liknande beteenden är ok, jag fixar det som stör hästen, på så sätt vet jag alltid om något är fel.
Jag har aldrig slagit en häst i huvudet finns ingen anledning. Om någon annans häst av vana försöker hugga, så står jag så att hästens ganasch (stavas?) slår i min arbåge då den vänder sig för att hugga och fortsätter med det jag gör, det är inte min sak att göra felsökning på andra hästar, om någon inte ber om det förstås.

Jag får väl leva med att du inte tycker att jag är en god hästmänniska eftersom jag inte förstår varför man låter en häst sparka mot en människa. Spelar ingen roll vilka mystiska bortförklaringar som finns.

Jag tycker man idiotiserar både sig själv och hästen då man förmänskligar djuren.

Jag vill att min häst ska vara bekväm med klappar över varenda del av sin kropp, så då fixar jag så det blir så, det blir så mycket lättare då när barnen vill klappa hästen.

Jag vill att min häst ska känna sig bekväm med en helt okänd människa på ryggen eftersom det är jag som bedömt människan och ser till att den gör som jag säger. Tänker inte ta upp en diskussion med min häst om jag och min kompis eventuellt skulle kunna få rida ut imorgon runt åkern och kanske i skogen :confused: .

Japp jag är ordmärkare. Det är för att det du menar med en sak betyder nödvändigt vis inte samma sak för mig. När någon säger driva då tänker jag på någon som skämtar, för att kunna skämta behöver man logik och bra mycket mer än ett här och nu tänkande.
Men nu driver vi inte denna "driva" fråga vidare va?

Du tycker kanske inte som jag och jag kanske inte håller med dig, så är det bara ;) .
Jag tycker (du behöver inte tycka likadant) att vi kommit ifrån tråden lite :angel: .

Har jag sagt att han får sparka efter folk? Jag skrev tydligt att han INTE får göra detta. Däremot så kan jag FÖRSTÅ varför han gör det, och genom denna förståelse göra något mer än att bara korrektera hans beteende. Just equiterapeuten slutade jag med därför att jag tänker INTE låta någon slå honom för att han är livrädd för att det gör ont som attans (när en stor stark karl tar i allt han har utan att läsa av hästen); det ger liksom inget. Om du gör illa hästen och den sparkar efter dig, så har hästen enligt mig inte gjort något större fel (om det är så att hästen är fastlåst alltså; som den är när den t.ex. behandlas av equiterapeuten). Men just equiterapeuten och den sämre hovslagaren har varit VÄLDIGT agressiva av sig; att man normalt "driver med honom" är inget problem; andra kan flytta honom och hålla på; om de har en normal attityd. Agressionsattityden skrämmer däremot min häst; han litar inte på dem när de beteer sig så illa, och de kräver att han ska lita ännu mera på dem genom att ta i lite mera (att låna ut hovarna, låta halsen manipuleras m.m. är något som man faktiskt måste be artigt om; väldigt få hästar är elaka; och våld fungerar inte på starka djur). Han är rädd om sitt huvud och sina ben när folk kommer och beteer sig illa mot honom; något som jag definitivt inte tycker är fel. Folk får inte betee sig hur som helst mot hästar! Tycker du verkligen det?
Vad jag vill ha fram här är egentligen att betéendena styrs av känslor hos hästen; och det är en fördel att förstå känslan för att kunna göra rätt mot hästen. D.v.s. kanske INTE slå, hojta, bli arg eller sur på den om den reagerar av rädsla; likaväl som vi inte ska bli mesiga och ställa in dem i stallet om de reagerar av lathet/bekvämhet/felaktig inlärning (däremot ska man inte göra sådant man inte känner att man klarar av; är man osäker, be om hjälp; men gör NÅGOT åt saken åtminstone).
Som sagt var vill jag definitivt inte ha en häst som sparkar efter mig.

Du svarade inte på min fråga hur du skulle göra med min häst; min gissning är att du kanske har så mycket vett att du inte ens tvingar dig på huvudet det första du gör, (detta beteende är inte vidare förtroendeingivande; hålla fast huvudet och tvångsklappa en okänd häst). Om man frågar på rätt sätt får man så gott som vad som helst av alla hästar.

Hästar är djur och de är, precis som oss, egna individer som förtjänar respekt och förståelse.

Jag tycker inte om då min häst har lagt öronen bakåt eller hotat mig när jag vill flytta honom; men det behöver jag inte göra något direkt åt. När jag är med hästen så ignorerar jag hellre det negativa beteendet så att han känner att han INTE har någon makt över min respons till honom. Detta har hjälpt väldigt bra; från att utmana, hoppa med framdelen och almännt försöka slippa (av orespekt och lathet) har jag lyckats få honom att förstå att det är ett onödigt betende som inte hjälper minsta lilla; inga sura miner, bara en personlig men oprotestantisk häst.

Jag tror vi är lite överens ändå. Hästar får inte göra illa människor och inte vara agressiva mot oss; däremot så är vi kanske inte ense om hurvida de har känslor eller inte (vill du verkligen påstå att hästar inte har rädsla, bekvämlighet, nyfikenhet, intresse m.m.? Dessa är alla känslor). Och hur man hanterar dessa känslor kanske skiljer sig mellan oss.
Vad menar DU med "förmänskliga"? När jag hör det ordet tänker jag på människor som ska täcka hästen så fort de själva fryser lite, människor som tror att hästar står och planerar saker, eller folk som tror att hästar inte har någon större önskan än att ta över ledningen (och att alla hästar är farliga tack vare detta). Hästar är på sätt och vis enklare än människor, men på sätt och vis tror jag att vi ibland kanske t.o.m. "förmänskligar" människor lite. Jag håller helt med dig om att hästar lever i "nuet"; men de har minnen och inlärda beteenden, så HELT i nuet är det inte (något som hände igår kan faktiskt påverka den här dagen).

Hästar som är agressiva av ren "olydnad"/ bortskämdhet behöver faktiskt visas att människan är dess ledare (snarare än att man ska behandla varje liten enskild sak alltså).
Har en bekant vars häst är extremt agressiv, och det är ett tydligt exempel på en attityd hos hästen. Att BARA säga ifrån när han biter, säga ifrån när han sparkar efter en eller liknande skulle inte lösa något direkt; det är hela attityden till människor som är fel. Om han skulle respektera oss skulle han inte göra så; men han har aldrig varit med om att en människa vill ha ledarrollen antar jag (alternativt har människan misslyckats rejält).
Enligt mig ska man inte bota symptomen utan källan till det hela, så löser sig en massa knutar av sig själva. Om symptomen är farliga måste man kanske däremot göra något åt symptomen till att börja med.

Så länge vi är kvar på agressiva hästar så har vi inte kommit SÅ långt ifrån tråden ;) Jag tycker det är roligt att vi har kunnat ha en (relativt) sansad diskussion på NH-forumet om just vad som är NH och inte. Hade vi diskuterat samma ämne i en egen tråd skulle det troligen bli mycket mera pajkastning = mycket tråkigt. Det är intressant att många har olika åsikter och det är rätt viktigt att få fram att det faktiskt inte är svart eller vitt (både för de som tror att NH innebär att knäcka hästen, och de som tror att NH innebär att man inte får så mycket som ens höja rösten till sin häst).

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama