Så gräs i november?

Philosophia

Trådstartare
Kan man göra det eller dör gräset om det (mot förmodan) skulle börja växa och sedan frysa?

Jag hade egentligen tänkt att ha sått tidigare i höstas men hann inte. Just nu är löven bortkrattade och gräsmattan fri från ogräs. Den är dock väldigt gles och jag tänkte att om jag sår nu så kanske gräsfröna hinner börja gro och gräset ta plats före ogräset nästa vår. Plus att jag slipper tänka på (dvs. komma ihåg) att så under våren.

Är det en mycket dum plan?

Sv: Så gräs i november?

Vet inte riktigt var i landet du bor (zon), men du kan ju alltid testa, gräsfrön är ju billigt.

Gräs är ju en av de härdigaste växterna vi har, men risken är att dygnstemperaturen är för låg och att det inte hinner gro innan kylan. Hinner det gro så klarar det sig.

här går de och sår gräs nu, precis utanför mitt fönster. Tyvärr är det inga snygga grabbar så jag får väl ägna mig åt Buke;)

Kan kan man väl, men jag vet inte hur mycket det kommer växa nu. Har för mig att gräs varese växer eller gror när det är under 4-5 grader. Dessutom behöver ju jorden hållas fuktig under groningsperioden, och det kan ju vara svårt när det är för kallt.

Om fröna överlever vintern och börjar i vår har jag dock ingen aning om.

Hmm, då kan du testa. Som sagt, gräs är en av de sista växterna som lägger ner...

När jag jobbade på kyrkogård så sådde vi gräs i november, men det är Zon 1 och vi underhöll ju det. Ibland tog det sig, ibland inte.

Tänk på att de flesta växter har förberett sig eller förbereder sig just nu för vintervilan, så chanserna är trots allt inte jättestora.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka